Hej!

Jag har i mitt hus 2glasfönster som är i ganska tråkigt skick. Färg o kitt har flagat av o tätningslister existerar knappt. dock är träet i utmärkt skick.
Huset är ett tegelhus med putsade innerväggar o fönstersmygar. huset e 100år gammalt så putsen är MYCKET ömtålig. att såga ut fönsterna o sätta in nya skulle resultera i MYCKET merjobb..

Min fundering är att renovera fönsterna. Slipa kitta o måla fönsterna. Byta ut lite beslag o täta med siliconlist.

Dock har jag en fundering på o sätta en isolerkassett i innerbågen. det borde inte vara ett problem o göra? jag har handöverfräs så det e inga problem o göra en försänkning i bågen för att glaskasetten ska få plats.

Någon som gjort detta? Rekommendationer? Jag bor dessutom vid en tågstation. Så man borde slippa en hel del ljud av detta med en extra ruta.

ingen som gjort ngt liknanade? ingen?

meckis skrev:
ingen som gjort ngt liknanade? ingen?
Det finns många trådar om renovering av gamla fönster, och det finns många här på forumet som har erfarenhet av det. Här är t.ex. en tråd, men det finns flera
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/100534-revovering-av-foenster.html

Det är oftast lönsamt att renovera gamla fönster, och som du själv skriver, i en putsad vägg är det bäst att låta dom sitta där dom sitter. Undvik använda silikon! Bevara om möjligt de gamla beslagen. Går att köpa nytillverkade av de gamla modellerna. Gamla fönster bör man helst renovera med gamla metoder, linoljefärg och kitt.

En bra lösning om man vill bevara det gamla fönstret och spara energi är att sätta en inre båge med energiglas. Hittade info på danska om detta:
http://www.genbyg.dk/download/vinduesEnergi.pdf
Se sid. 5 längst ner så finns tips om skrifter som beskriver hur man går tillväga.

Redigerat:
Man kan också sätta in lågemissionsglas i fönsterbågen istället för det gamla glaset, om man vill behålla det gamla fönstret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.