16 020 läst ·
4 svar
16k läst
4 svar
sprutmåla innerdörr?
Det framgår inte om du ska göra det själv eller lämna iväg dom?
Så jag går på "Jag ska...) från första meningen.
Har en dörr som jag sprutat för ett par år sen...
Ytfinshen blev jättebra, slätt och fint, men jag tror att man kan få nästan lika bra resultat med en skumgummirulle...
Plus att man slipper färgdimmorna om man rollar.
Fyra kvar som ska göras vid och nu har jag lämnat garaget med lackboxen = resten rollas!
Fräsa "spegel" kan man också göra själv.
Har gjort det som test på en dörr i källaren.
Så jag går på "Jag ska...) från första meningen.
Har en dörr som jag sprutat för ett par år sen...
Ytfinshen blev jättebra, slätt och fint, men jag tror att man kan få nästan lika bra resultat med en skumgummirulle...
Plus att man slipper färgdimmorna om man rollar.
Fyra kvar som ska göras vid och nu har jag lämnat garaget med lackboxen = resten rollas!
Fräsa "spegel" kan man också göra själv.
Har gjort det som test på en dörr i källaren.
wow. fräsa själv!!!
du slipper färgdimmorna om du sprutar menar du?
jag fick en idé att åka till en återvinningcentral och hämta hem en del av en dörr eller liknande spill och övar mig på det.
halva spillet sprutar jag och andra delen tänkte jag testa med roller så kan jag lättare jämföra resultatet.
du slipper färgdimmorna om du sprutar menar du?
jag fick en idé att åka till en återvinningcentral och hämta hem en del av en dörr eller liknande spill och övar mig på det.
halva spillet sprutar jag och andra delen tänkte jag testa med roller så kan jag lättare jämföra resultatet.
Näää... Du slipper dimma om du rollar.Lillyblue skrev:
Har sprutat med både tryckluftsdriven och elektrisk spruta vid olika tillfällen.
Båda lämnar en hel del dimma, el-spruta något mindre.
Särskilt som när jag kom på den mindre intelligenta idéen att spruta tre platsbyggda garderober inuti, i samband med renovering av vårt sovrum...
Luften i garderoben trycktes ju ut när jag sprutade in ny luft blandat med färg och "returluften" innehöll ju all färg som inte fastnade på väggarna i garderoben.:eek:
Jag såg ut som ett spöke i två dar, fastän det bara var vattenbaserad färg...
Ska du spruta dörrblad är du nog dessutom tvungen att ha utsug, som jag hade i lackboxen, för att slippa sprutdamm på dörrarna.
Fräsa själv är en baggis (om man har fräs och rätt stål).
Spetsigt frässtål i en "vanlig" dörr med pappkärna.
Mätte och konstaterade att skivan som dörren var klädd med var 4 mm tjock.
Satte fräsen på 1,5 mm djup och körde...
Ett rakt spår ca 100 mm in på var sida, uppifrån och ner, sen ett mellan dessa två, på samma avstånd från topp, respektive botten av dörren.
Slipa till vassa kanterna med 240-papper, sen målade jag dörren.
Blev nästan som "köpedörrar"!
Testdörren blev så bra att fem stycken på bottenvåningen ska få samma behandling.
Klicka här för att svara