Dum fråga kanske - ska man lägga på fog eller nått i springan där fönsterblecket trycks in i fönsterkarmen? Innan var det inte fogat men då hade dom som gjorde jobbet inte vikt kanterna på blecket eller bekymrat sig som spik med gummikudde under heller.

6 fönster o 1 fasad sida kvar innan hösten - börjar kännas svettigt...

185344-IMAGE_269.jpg

Det behövs normalt inge fogmassa eller annan gegga i springan. :)

Jag tror att Elitfönster vill att man skall lägga silicon i spåret innan blecket trycks in... Dom menar på att de kan sugas runt vatten. Men känns lite overkill

Alla fönstertillverkare vill att man skall göra både det ena och det andra för att dom skall "skydda sig" mot garantier. Skulle man göra allt till punkt o pricka enligt dem så hade det blivit väldigt dyrt för husägare som anlitar hantverkare. Missförstå mig inte...visst skall man göra rätt men det finns en övre gräns...tex som ovan.
Behövs ingen fogmassa i springan på fönstret.

Hej!
Vår plåtslagare la en fog mellan bleck och fönsterkarm , det var viktigt att det blir tätt där då fönster och bleck nu för tiden är färdigmålade, förr målades blecket och kamen efter montering så det blev tätt .För mig känns det skönt att veta att det är ett bra utfört plåjob då det är tätat där.
Jag skulle rekomendera , läs gärna på denna länk vad som händer om det inte blir tätt mellan kamen och blecket !
http://www-v2.sp.se/energy/ffi/skador.asp
Vad är egenligen problemet med att täta? Overkill ?

Jan

Jag satte just in 12st tanumsfönster och även de rekommenderar fog mellan bläck och fönster.
Jag drog på en sträng av byggmax vita ute-fog och drog sen över med fingertoppen.
Blev en snygg radie som helt förseglar övergången/spåret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.