5.2 racing skrev:
Har följt dina inlägg ang linoljefärgens fördelar, och nu skall jag få arslet ur vagnen och pröva måla ett fönster med linoljefärg! Nästa lämliga objekt skall jag försöka få fram bra färg och ge det en riktig chans. Har prövat och måla en fasad med linoljefärg, en arbetsdag bara dock, och då tyckte jag det var värdelöst.

avger rapport när jag hiitat lämligt objekt.
På vad sätt tyckte du det var värdelöst?

Själv har jag aldrig vågat mig på att måla en fasad med linoljefärg av den enkla anledningen att det verkar arbetsamt att stryka ut färgen, särskilt om det är en ohyvlad fasad..... Fast det finns ju dom som gör det och tycker det går bra........

kul att du vågar prova igen ;)

Man fick lägga på väldigt tunnt med färg. Stor nackdel för om du fick på lite för mycket så rann det. Bigtime. Efter ett tag fick man väl in snitsen, men man bör väl hålla på lite med den om man ger sig på nåt stort.

Sommartorparn skrev:
Jag tror jag har fått med dom viktigaste....... Hoppas du hittar någon i din närhet! Det finns också linoljefärg hos dom stora tillverkarna, Teknos, Alcro, etc. Men, du har inte samma urval kulörer, du har inte samma urval små storlekar på burkar. Vad gäller kvalitén på färgen vill jag inte uttala mig om.......
Du glömde min nya favorit Wibos färg (som även har Jupex 45 i sitt sortiment). Mycket lättstrukna färger till skillnad från Gysinges och Ottossons. De har arbetsbeskrivningar för fönsterrenovering mm och lista med återförsäljare (tyvärr inte fullständig) på hemsidan www.wibofarg.se

Karakorum skrev:
Du glömde min nya favorit Wibos färg (som även har Jupex 45 i sitt sortiment). Mycket lättstrukna färger till skillnad från Gysinges och Ottossons. De har arbetsbeskrivningar för fönsterrenovering mm och lista med återförsäljare (tyvärr inte fullständig) på hemsidan www.wibofarg.se
:) Jag glömde dom med flit. :) Men OK, dom borde också vara med på listan.

Färgen är säkert bra, men irriterande att behöva köpa flera olika burkar om man bara ska stryka en dörr och ett fönster (förklaring: hos de andra tillverkarna köper man en burk som man sedan förtunnar till grundfärg, mellanstrykningsfärg och slutstrykningsfärg. Hos Wibo köper man olika burkar till de olika strykningarna)

Skulle mycket väl kunna tänka mig Wibo om jag skulle måla ett hus, men till fönster går det ju åt så oerhört lite......

5.2 racing skrev:
Man fick lägga på väldigt tunnt med färg. Stor nackdel för om du fick på lite för mycket så rann det. Bigtime. Efter ett tag fick man väl in snitsen, men man bör väl hålla på lite med den om man ger sig på nåt stort.
Rinna ska det ju inte göra! Då har du inte arbetat in färgen ordentligt, kanske inte tillräckligt styv pensel heller. Jovisst är det bäst att börja med fönster innan man ger sig på husmålning....... Det är ju lite annan teknik jämfört med annan målarfärg.

Själv målade jag för första gången med en vattenburen färg och hade oerhörda problem. Skulle vara lättstryken stod det på burken. Tjosan. Jag stod där och gnodde med penseln fram och tillbaks í vanlig ordning till dess att det blev fula spår o penseln fastnade i den målade ytan.;)

Sommartorparn skrev:
Skulle mycket väl kunna tänka mig Wibo om jag skulle måla ett hus, men till fönster går det ju åt så oerhört lite......
Jo, det är sant. Både Ottosson, Gysinge och Allbäck har ju provburkar som räcker gott och väl till ett fönster.

AnneFi
där ser man, det finns vist en byggnasdvårdsbutik som säljer ottossons färg bara ngn kilometer härifrån. bra att veta då dom tydligen också sålde gamla beslag till fönster och liknande. min mamma har letat efter det ganska länge.

ska man måla hela fönstret i samma färg, invändigt och utvändigt?

en annan fråga jag har är mina andra fönster som är fula fönster(på mitt hus) stora fyrkantiga vändbara fönster, känns som 70-tal bruna. förstår någon vilken sort jag menar? vad gör man med dom, oljar?

Kul att du hittade en butik i närheten! Handlar man i en sådan butik så har man alltid någon man kan fråga om man blir osäker (vilket du inte har på bauhaus;) Se till att få med dig broschyren som beskriver hur man går tillväga!

Du målar med samma typ av färg inne som ute, däremot brukar man måla med olika kulör. Du ser själv på dina fönster att de inre delarna är målade med vitt. Så du får köpa två små färgburkar, en med utomhuskulören och en med vitt. Vitt finns i några brutna nyanser, så det får du fundera på vilket som passar bäst.

Angående 70-tals fönstrena så antar jag att de är laserade. Olja kan du ju göra, men det blir ingen långtidseffekt. De kan behöva målas om . Det enklaste är om du laserar dom igen, med lasyr som du köper i vanlig färgaffär. Behöver inte skrapa, bara tvätta och måla. Eller om du får smak för målning med linoljefärg så kan du måla dom med sådan. Lite mera jobb.;)

Redigerat:
AnneFi
jag kör nog med samma färg inne som ute så det blir vitt över allt.
när vi i framtiden ska byta fönster efterhand blir dom antagligen också vita.

jag vet jag är tråkig men just nu har vi mört grått hus med vita smygar och när vi om många år framåt putsar om blir det nog ljusgrått och vitt funkar nog bäst då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.