7 827 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Låsbart altandörrslås
Har en altandörr från 70 talet som jag tänkte förbättra säkerhetsmässigt.
Den har låsbart handtag från insidan samt spanjoletter de gamla utan vinkelhakar.
Tänkte byta låset och skaffa brytskydd och nya vinkelspanjoletter.
Tanken är att göra det själv.
Tänkte börja med att skaffa ett låsbart handtag.
Tänkte be om tips och ideer från er som kan eller gjort detta själva.
Idag har jag ett Habolås som låses-låses upp med nyckel inifrån.
När det är upplåst så går det att öppna med handtaget utifrån.
Skulle vilja ha ett nytt bättre lås där det går att låsa/spärra inifrån utan nyckel(snabblåsning)
samt också att det går att låsa med nyckel när man lämnar huset.
Finns det ett sådant lås och vilket skall man välja?
Den har låsbart handtag från insidan samt spanjoletter de gamla utan vinkelhakar.
Tänkte byta låset och skaffa brytskydd och nya vinkelspanjoletter.
Tanken är att göra det själv.
Tänkte börja med att skaffa ett låsbart handtag.
Tänkte be om tips och ideer från er som kan eller gjort detta själva.
Idag har jag ett Habolås som låses-låses upp med nyckel inifrån.
När det är upplåst så går det att öppna med handtaget utifrån.
Skulle vilja ha ett nytt bättre lås där det går att låsa/spärra inifrån utan nyckel(snabblåsning)
samt också att det går att låsa med nyckel när man lämnar huset.
Finns det ett sådant lås och vilket skall man välja?
Jag varken kan eller har gjort själv, men jag har en liknande situation... jag har funderat på handtag med kodlås (http://www.laskompaniet.se/Shop/Page/Art/pgArtItem.php?iId=832) som kan kopplas till ett yttre, icke låsbart handtag på samma sätt som du har det idag (kopplingen mellan handtagen sker via en medbringare med utsvarvad midja, så att om skurken häver sig på det yttre handtaget då det inre är låst, så brister midjan och det yttre handtaget roterar fritt).
Om man vill ha kodlås eller nyckel är ju en smaksak, men jag tycker det skulle vara skönt att slippa skramla med nycklar då man ska ut på altanen.
Vill du ha låsning med nyckel både från utsidan och insidan måste själva spanjoletten vara låsbar om jag fattat det rätt.
För att få till din lösning tror jag det krävs låsbar spanjolett, ett enkelt låsvred på insidan, vanliga handtag ute och inne, samt ett extralås i dörren som du låser när du lämnar huset.
Jag frågade en låsfirma om byte från kilkolvs- till hakkolvs-spanjolett och man menade att sådana spanjoletter i princip ska måttbeställas, fast det var inget problem i sig.
Om man vill ha kodlås eller nyckel är ju en smaksak, men jag tycker det skulle vara skönt att slippa skramla med nycklar då man ska ut på altanen.
Vill du ha låsning med nyckel både från utsidan och insidan måste själva spanjoletten vara låsbar om jag fattat det rätt.
För att få till din lösning tror jag det krävs låsbar spanjolett, ett enkelt låsvred på insidan, vanliga handtag ute och inne, samt ett extralås i dörren som du låser när du lämnar huset.
Jag frågade en låsfirma om byte från kilkolvs- till hakkolvs-spanjolett och man menade att sådana spanjoletter i princip ska måttbeställas, fast det var inget problem i sig.
Alla spanjoletter är måttanpassade.. Man tar några mått sen får du en som är gjord för att passa alla dörrar inom ett visst spann. Sånna saker som öppningsbroms. överkant till centrum vredpinne mm. Speciellt om dörren har några år på nacken..
Jag var på Bauhaus idag och tittade och de hade exakt det handtaget med kodlås
där kostade det några hundringar till.
Det är ju i.o.f.sig smidigt med kodlås men jag är lite orolig om det håller på sikt,
sedan skall det ju bytas batterier då och då.
Jag behöver egentligen inget lås på utsidan endast ett på insidan.
Såg en trevlig detalj som man kan sätta på insidan mellan dörr och låsbart handtag.
Det är en liten låshasp som man trycker ner och på så vis låser handtaget så det inte går att öppna utifrån. Är man hemma så räcker ju detta så att ingen obehörig går in om man är på annan plats i huset. Det är ju lätt och smidigt att bara låsa utan att ha nycklar varje gång.
Sedan kan man ju låsa med nyckel nattetid eller när man är borta.
Haspen kostar under hundralappen.
Har också begärt prisoffert från låsfirma inkluderat arbete och materiel och det var betydligt dyrare än jag trott. Så får försöka att fixa till det själv.
där kostade det några hundringar till.
Det är ju i.o.f.sig smidigt med kodlås men jag är lite orolig om det håller på sikt,
sedan skall det ju bytas batterier då och då.
Jag behöver egentligen inget lås på utsidan endast ett på insidan.
Såg en trevlig detalj som man kan sätta på insidan mellan dörr och låsbart handtag.
Det är en liten låshasp som man trycker ner och på så vis låser handtaget så det inte går att öppna utifrån. Är man hemma så räcker ju detta så att ingen obehörig går in om man är på annan plats i huset. Det är ju lätt och smidigt att bara låsa utan att ha nycklar varje gång.
Sedan kan man ju låsa med nyckel nattetid eller när man är borta.
Haspen kostar under hundralappen.
Har också begärt prisoffert från låsfirma inkluderat arbete och materiel och det var betydligt dyrare än jag trott. Så får försöka att fixa till det själv.
Klicka här för att svara