Fönster & Dörrar
verktygsgurun: Här finns riktlinjer för bedömning av glas. http://www.wisy.se/PageFiles/656/Byggnadsglas_Riktlinjer_for_isolerrutor.pdf
xl15: Det blev faktiskt riktigt bra. Limmade 13 mm gipsskivor med tjock gipsputs. Behövde bara en stötta undertill för att gipsskivan inte skulle glida söderut. 90° vinkeln mellan smyg och karm var lätt att justera in.
MathiasS: [citat] Näe. Bara nästan. Nu när du ska anpassa fönster/dörrar av olika fabrikat (antar jag) måste du mäta dagbåghöjd/bredd, dvs det faktiska glasmåttet, och sedan köpa rätt dörr. Om du tittar på tex Traryds altandörrar så ser du att det finns två dörrar som är 8x20 14, en som linjerar med fasta fönster, en som linjerar med öppningsbara fönster. Ta den som passar ditt
imported_Benno: Om det aldrig regnar mot fönstrets överkant behövs inget bleck. Är fönstret däremot utsatt för regn kan man få en tråkig överraskning när man tar bort fönsterfodret i framtiden (som att väggen bakom fodret är rutten trots att fodret ser OK ut). Been there, done that.
Sailorman: [citat] Nej det ser inte så svårt ut. Jag försökte själv och efter en del (för mycket) kladd kom jag fram till att detta är en av de saker som jag INTE kommer att göra själv:D
Mchris: Då får jag nöja mig med nytt handtag och cylinder sålänge. Nån gång ska dörr plus intillliggande fönster bytas mot ett stort skjutdörrsparti, får se till att det blir bra lås-lösning då. Tack för svaren!
Denhändige: Mockfjärds syns överallt, det verkar vara ett företag som är stora och hjälper många med fönster byte?
frhe: Skulle man inte kunna ta typ Setras kärnfurutrall och använda för detta ändamål?
Cocacola74: vad ska jag välja för fönstertyp tycker ni? och hur många spröjs, bild nummer 1 gäller det fönstret i mitten plan 2. 2 lufts med 3 horisontella spröjs? Eller 4 eller 2 lufts med 2 små fönster upptill? ska väl passa ihop med sidorna och dom ska bytas såsmåningom dom också, tipsa gärna där med. Sen bild 2, det är cirka 220x140, men hur ska jag göra det snyggt tycker ni? 2 lufts?
verktygsgurun: Här finns lite läsvärt. http://www.boverket.se/Kontakta-oss/Fragor-och-svar/Bygg-och-konstruktionsregler/sakerhet-vid-anvandning/Glas-i-byggnad/
Linus N: Hej! Använder vindväv som vind och vattenavledande skikt i en trävägg, undrar om man kan låta väven gå in på karmen på fönstrets 4 sidor och på så sätt fungera som tätning runt fönstet? räcker det med bara väven som tätning runt fönstret utifrån sett? /Linus
DeEss: Det är ju "bara" en vanlig plåtbit som monteras mellan yttre och inre halvan av en altandörr, om du kan dela den. En sådan plåt kan du köpa hos vilket plåtslageri som helst... Bara att ta måtten och ringa och beställa! edit: Har aldrig sett att den finns som färdig produkt hos Låssmed eller liknande... Plus att om den hade funnits hade den garanterat varit minst dubbelt så dyr som
Karl erik Gunder: Hej Jag vet att Katrineholms kommun anlitat Grundels och tilläggsisolerat tusentals fönster i deras fastighetsbestång och att de var nöjda Ring och sök ansvarig på kommunen där om du är osäker sen så vet jag att gavlegårdarna kommunala fastighetsbolagset i Gävle anlitat grundels för tusentals fönsterisoleringar. så jag anser att du tryggt kan anlita de och inte kassera dina
laje: Tack Vad jag förstår så är karmyttermåttet på ett 8*5, 780*480 mm typ. Detta skulle ge 3 resp 4 cm för puts och drevning. Det kan funka om man sätter in fönstret i oputsad smyg och sedan putsar "mot" det. Putsar man först känns det som lite trångt, då det bygger 1-2 cm på var sida. Vilket tillvägagångssätt anser du, eller ni andra, att man skall välja?
Bluff: Tja Har målat fasad och fönster och satt nya underbleck. Skulle velat byta fönster med det får bli om några år. Kåken är byggd -74 och fönstrena som sitter i har en typ av underbleck som ser ut att vara i aluminium, under dessa har jag sedan satt nya vita vanliga underbleck. Nu är allt fräscht förutom dessa delar i aluminium, hur gör jag för att putsa dem? Jag har googlat "putsa
bigsnucke: Tät (mjuk)fog på insidan, mot rummet. "Öppen" mot utsidan för att fukt ska få ge sig av. Mao verkar dina byggare valt rätt "i princip". Hur de sedan utfört det hela är en annan femma... (Eftersom du hade tegelväggar tar sig fukt därifrån ändå, men jag hade inte använt mjukfog på utsidan även om det hade gått...)
Johan Gunverth: Om du är ute efter fyllnadsdörrar i massivträ kan du ju titta på RM. http://www.rm.se/sv/innerdorrar.aspx
bilarebob: Det blev Oval cylinder invändigt och utvändigt på de bägge dörrarna och så behåller jag LC200-kistan. Tack för hjälpen!
ajohansson: Är inte heller intresserad av besparing i ören, det är kallraset jag vill ha bort. Komforthöjning
Bror: Det kan väl inte vara någon nackdel att ha en riktig ytterdörr även till kallfarstun. Vill ni ha likadant utseende på båda så är nog det enda alternativet.
imported_Benno: [citat] Slitbrickorna används vanligen när gångjärnen nötts ned så pass att tröskeln börjar ta i. Om du höjer för mycket får du problem upptill och får ta fram hyveln, vilket inte går på alla dörrtyper. Massiva gamla spegeldörrar kan man kapa ganska mycket i (och lägga till) utan problem.
robowich: självborrande plåtskruv eller till och med bleckskruv fungerar utmärkt. Aluminiumen i allmoges lister är lätt att skruva i. Ta ett valigt underbleck, banka ut falsen som man normalt sticker in i spåret. Bocka sedan till blecket efter behag så att det passar in i fasaden och ner mot sockeln.
Immobil: Ett paket består av dörr + karm. Foder tillkommer. Ett exempel: Artikelnamn Pris Grundrabatt Ditt pris TDI 9x21/13V målad 8.246,00 kr 25 % 6.185,00 kr från: http://www.bygglagret.se/traryd-fonster/tdi-altandorr-inat-3-glas-isoler-helglas__799
tommypeters: Vi känner några som har en firma med aluminiumfönster i Polen, men jag tror inte heller att de blir så speciellt mycket billigare med frakt och allt.
frjo7205: Jag har använt en trekantsslip typ "mouse" samt i hörnen en Dremel med slipstift. Jag tog inte bort färgen helt från kittet utan bara det som satt löst och ruggade upp ytan på resten med slipningen. Verkar funka bra efter 6 månader ute i det fria.
styrman1: Jag behövde en till KABA nyckel och löste det med rekvisition från systemägaren att jag hade rätt att kopiera en till nyckel som jag sedan betalade direkt till Låssmeden. Låssmeden uppdaterade registret med min nya nyckel. inte så svårt alla gånger.