14 067 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Vad betyder storleken i metriska mått?
På min husritning står det att det finns fönster som är t.ex. B5,7/17x12 (dubbelfönster, det ena mindre) och A/5,4x6 och ytterdörrar som heter H26 10x21, innerdörrarna är O 9x21. Går det att översätta detta till mm? Har försökt att konvertera från tum men då skulle t.ex. 17x12 fönstret bli 44x30cm och det är ett fullstort sovrumsfönster. Fönsterna är finska.
Är det nån som vet vad beteckningarna betyder?
Edit: Nu när jag undrat en stund så kunde 5,7/17x12 betyda 57/170x120cm...? Verkar lite stort kanske? Fast för dörrarna skulle det ju betyda 90x210cm och det verkar ju troligt.
Nån som sitter inne med facit?
En grej till, en dörr som är 100cm bred, är det "hålet" som är 100cm brett eller hela dörren med karm och allt?
Är det nån som vet vad beteckningarna betyder?
Edit: Nu när jag undrat en stund så kunde 5,7/17x12 betyda 57/170x120cm...? Verkar lite stort kanske? Fast för dörrarna skulle det ju betyda 90x210cm och det verkar ju troligt.
Nån som sitter inne med facit?
En grej till, en dörr som är 100cm bred, är det "hålet" som är 100cm brett eller hela dörren med karm och allt?
För att svara på din sista fråga, dörrars bredd och höjd anges i decimeter-enheter. Alltså frågar du om en dörr som är "10" bred. I verkligheten är det så att uppreglingen eller murningen för dörrhålet då ska vara (minst) 100 cm, medan dörrenkarmens yttermått är en sisådär 15 mm smalare.
Det första vet jag inte vad betyder men om det står 17/12 så betyder det 170x120 varav det senare är höjden. Det är alltså dm-varför man i fönster/dörrvärden tillämpar detta är ju obegripligt men så är det. Måtten som anges är hålet i väggen på husstommen dvs fönstret inklusive karm och drevmån (ofta 1 cm runt om). För att veta hur stor själva rutan är måste man veta karmens tjocklek. Samma för dörrar. Ofta är karmen omkring 40-45 mm så det betyder att själva dörrhålet är 80-90 mm mindre än karmen plus drevmån. Lite förenklat 10 cm mindre dörrhål än angivna mått.
Hör med din husleverantör vad de första siffrorna och bokstäverna betyder. Kom ihåg att kolla att de fönster du vill att ska gå att öppna är öppningsbara om nu inte alla är det.
Hör med din husleverantör vad de första siffrorna och bokstäverna betyder. Kom ihåg att kolla att de fönster du vill att ska gå att öppna är öppningsbara om nu inte alla är det.
Det skulle betyda att en 10x21 dörr har ett hål som är ca 80-85cm brett..? Kanjon_h skrev:
man inte säga med säkerhet hur stort hålet är (som man kan bära in grejjer genom sen när dörren + karm är på plats) med 10x21 måttet?
Att måtten är i dm så verkar riktigt.
Tack, här kom facitAlsti18 skrev:Det första vet jag inte vad betyder men om det står 17/12 så betyder det 170x120 varav det senare är höjden. Det är alltså dm-varför man i fönster/dörrvärden tillämpar detta är ju obegripligt men så är det. Måtten som anges är hålet i väggen på husstommen dvs fönstret inklusive karm och drevmån (ofta 1 cm runt om). För att veta hur stor själva rutan är måste man veta karmens tjocklek. Samma för dörrar. Ofta är karmen omkring 40-45 mm så det betyder att själva dörrhålet är 80-90 mm mindre än karmen plus drevmån. Lite förenklat 10 cm mindre dörrhål än angivna mått.
Det första (B5,7/17x12) B vet jag inte än, men 5,7 betyder nog att det lilla fönstret är 57cm av totalt 170cm...
"Det är lätt att hitta när nån pekar
Klicka här för att svara