S
styrman1: Jag behövde en till KABA nyckel och löste det med rekvisition från systemägaren att jag hade rätt att kopiera en till nyckel som jag sedan betalade direkt till Låssmeden. Låssmeden uppdaterade registret med min nya nyckel. inte så svårt alla gånger.
11 svar · 23,3k läst
morsan
morsan: Någon som minns Annaman och Langbein??? Han var här igen :D Trådarna stängs morsan/moderator
9 svar · 3,1k läst
·
G
gixXxer: [citat] Jodå, in har jag kommit i alla fall.... Nedan kommer historian i sammanfattning. Ringde låssmed. Provade själv att öppna dörren innan smeden kom vilket gick. Smeden skruvade isär låset och gjorde rent. Han påstod att låste såg bra ut men att nykeln var siten. Slutligen sa han att det var strängeligen förbjudet att smörja dylika lås (vilket jag inte hade gjort). Numera låses
22 svar · 48,6k läst
E
EMEL: Vi har köpt pvc-fönster från Bra Fönster AB och vi är väldigt nöjda ! Vi köpte termo 60 med allmogeprofil invändigt och vi tycker inte det ser plastigt ut , och på köpet har det blivit både varmare och tystare inne . Vi blev lovade leverans efter 4-6 veckor men dom kom efter 3 veckor .
2 svar · 4,6k läst
E
EmmaLy: Det du skulle kunna göra är att sätta dit ett överljus
3 svar · 3,1k läst
J
JPM: Det fungerar oftast mycket dåligt. Har aldrig monterat något av dessa utan att det blivit reklamerat. Många har lämnat tillbaka det och satt tillbaka helt mekaniska lås... Tanken med låset är god, men få fungerar som det är tänkt. Dock har jag en kollega som är hur nöjd som helst med sitt lås...
6 svar · 1,6k läst
raveper
raveper: Försök dra ett papper eller något tunt i springan.
3 svar · 1,2k läst
L
Lymmeln: Jag har letat plastat drev för att ha mellan smygen och väggen på insidan men hittar ingen bygghandel som har det hemma. Hur tror ni det skulle fungera med vanligt drev och tejpa mellan smyg och vägg med åldringsbeständig byggfolietape, sedan foder över det?
8 svar · 4,5k läst
P
Pagno: JO visst så kan det vara, har själv inga problem att få arbeten, i den lilla bygd jag bor i....:rolleyes: kanske några kunder är nöjda, eftersom när nya kunder ringer brukar de lämna gamla kunderna som "helnöjda" som tipsat om oss! "byggare i dalarna"
7 svar · 1,8k läst
Hejduk..tig
Hejduk..tig: http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/60521-plaststickers-faglar-pa-foenstren.html Du kan även ladda ner och skriva ut uggleansikte från Skånes Ornitologiska Förening http://www.skof.se/fsk/uv/uggleface.doc Här kan du beställa http://www.willabgarden.se/main/frameset_tillbehor.asp Skriv fågel i SÖK-rutan.
3 svar · 7,8k läst
J
j_enny: Har tagit bort pålimmade tunna plastskivor med fejk speglar från 5 st innerdörrar i fint trä. Är det någon som har ett bra tips på hur jag får bort limresterna? Det är ganska stora ytor. /Jenny
0 svar · 1,1k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Dom har i princip bara tagit vanliga kantstenar (sådana som sitter längs med gator). Sedan verkar det som om dom satt ihop dom genom att borra ett hål i vardera sten och sätta in en stålpinne eller liknande. Jag vet att starka sten har beskrivningar på ljusbrunnar annars - mha deras sten. Men om ni använder leca eller tegel eller mindre gårdsstenså kan ni bara mura upp en mur.
7 svar · 11,5k läst
P
pbengtsson: Är det vikdörrar du vill ha är www.skbv.se ett ställe att kolla på. Ett alternativ är kanske www.velfac.se om du skall ha mer riktiga sjutdörrar. Hajomfönster har rejäla grejer.
8 svar · 5,6k läst
V
verktygsgurun: Den på clas ohlsson är en dörrbroms och gör så att dörren går trögare dvs både inåt och utåt. För övrigt diskuteras detta oxå i en annan tråd. http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/124399-daempa-staengningen-av-ytterdoerr.html
4 svar · 4,8k läst
Milkshaken
Milkshaken: Har ni monterat karmen precis spikrakt, alltså inte bara emellan utan även in och ut.. ? Just självstängning tyder på att det inte är riktigt rätt i ovankant. Hur är det med vågen av överbiten? Är den i våg? antar att ni har lös eller ingen tröskel alls eftersom det är en inne-dörr. Det i princip enda ni kan göra med snapin förutom att montera bort alltihop och göra om, det är
1 svar · 11,6k läst
H
Havsutsikt: Vi har ca 2 cm utanför väggen + instick i mot fönstret. De flesta fönster slutar 10 cm från golvet så det är i princip fönsterbräda istället för insadling runt om. Men, det är för lite för krukor, behövs minst 20 för att ha växter på. Vi valde bort standard och la in specialbeställda i ek, ger ett varmare intryck istället för kalksten.
6 svar · 17,9k läst
B
John J: Hornbachs latex är billig och bra.
8 svar · 12,7k läst
klister
klister: Vem tillverkar/säljer aluminiumfönster utan färg som bara är eloxerade?
0 svar · 2,1k läst
H
Herr Anders: Jag har fått för mig (utan några egentliga belägg) att man monterar dörrarna mot luftströmmarna. Så eftersom sovrum är "tillufts-rum" så ska dörren gå inåt, så att luftströmmarna stänger dörren istället för att öppna den. Och eftersom badrum är "frånlufts-rum" går badrumsdörrar utåt. Det finns ju rätt gott om exempel på dörrar som går åt andra hållet så man ska väl
2 svar · 27,1k läst
S
Smissarve: Tack då förstår jag. Efter mycket om och men har jag nu nästan bestämt mig för att gera i 45 grader och fixera med nedsänkt skruv. Skallen täcker jag med träplugg.
4 svar · 12,3k läst
Y
Ygge: Kanske skall tydliggöra att det är själva infästningen i fönstret som skiljer från de beslag som finns t.ex. på byggfabriken. I övrigt är det inget speciellt.
3 svar · 11,8k läst
·
AXS
AXS: Kör med ett 3-glas fönster från tidigt 90-tal(begagnat) till sommarstugans bastu, har inte varit något problem än efter 5 år. sitter ganska högt på ena sidan av aggregatet 50 cm bort. El-bastu.
9 svar · 9,7k läst
H
Hillebilly: Jo det hjälpte lite, tack! Nu ska det bara fixas fram en gångjärnsriktare...
2 svar · 5,4k läst
R
robowich: Det är klart att det går bara måtten stämmer, men en riktig ytterdörr är betydligt dyrare än en förrådsdörr. Jag köpte alla fönster och dörrar till mett hus från Bygghemma.se. Bra pris, bra kvalitet och fraktat hem till dörren! Mycket nöjd!! Dom har ofta kampanjer på just fönster och dörrar. www.bygghemma.se
1 svar · 9,2k läst
V
verktygsgurun: Köp en spårad plyfa och klä in dörren med alternativt kan du såga av panelen på nedre delen av dörren. Limma och spika dit en lämpligt tjock plywood som sedan kläs med plåt.
1 svar · 10,0k läst
H
Henri: Tack Daniel. Har nu prövat och det funkar bra. Mvh Henri
2 svar · 6,7k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Det var intressant info.:) Snickaren som satte mina krokar kände nog inte till detta, för jag får dom ofta i kläm, varvid dom mycket lätt spricker.
7 svar · 15,3k läst
Lagavulin
Lagavulin: Hej! Det hela beror även på hur tjocka lager av den gamla färgen som sitter fast. Det blir lätt fula övergångare mellan skrapat vs tjockt. Därav helskrapade bågar (alt. maskinslipad övergång. En estetisk fråga helt enkelt. Se bara till att grunda med alkydpljefärg för bra bett. Lagavulin (sysslar med fönster på heltid)
2 svar · 2,0k läst
S
Schröder: Huset är putsat. Väggarna sett utifrån, Puts på gammalt vis alltså inget nät under putsen, Timmerbalkar, gammal väggskiva från 50 talet, spånskiva och sedan vävtapet. Och det är en pardörr som ska sättas för på innsidan.
3 svar · 4,4k läst
F
FredrikoKarl: Vad ligger dessa på i pris?
4 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.