1 755 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Sandå Fönster
Vet inte om jag skrivit femtio inlägg på det här forumet än (vilket man måste göra för att få varna eller hylla), men om så inte är fallet får väl moderatorn plocka bort inlägget.
Kanske är det skitsaker jag gnäller över, men jag tycker att om man lägger så mycket energi som Sandå gör på att försöka övertyga folk om att man håller utlovade leveranstider tycker jag man borde hålla dom (se Sandås hemsida).
Lämnade in ett fönster hos dom. Inga stora grejor. Saknade en spröjsad, lite äldre ytterbåge till ett i övrigt komplett fönster med karm. Så klart hopplöst att få tag på en begagnad, så det var bara att krypa till korset och anlita fönstersnickare för att få detta udda arbete gjort. Specialsnickaren på orten har knökfullt till i november, så jag ringer Sandå Fönster i Västerås. "Jajemän, inga problem. Räkna med två veckor ungefär". Åker dit och lämnar. Frågar igen. "Räkna med två veckor. Vi ringer dig när det är klart". Två veckor går och jag ringer tisdagen efter. "Nja det är inte klart än. Men i slutet av veckan. Vi ringer dig när det är klart".
Nu vill man ju inte tjata på dom mer. Slutet av veckan går...och ytterligare två veckor. Ingen ringer. Inser att det inte är någon idé att ringa igen utan åker dit. Herr "Två-Veckor-Vi-Ringer-Dig-När- Det-Är-Klart" står inne på kontoret och raljerar med två andra hantverkare som skrattar gott åt "korta leveranstider". Tydligen något slags skämt inom skrået. Jag är måttligt road. Blir till slut expiderad av herrn som snabbt och vant skickar iväg mig med en av hantverkarna. Och visst. där står ju min båge. Utan glas. "Ah...ja glas ja...vänta". Hantverkaren snappar åt sig en annan hantverkare (möjligen den som tillverkat bågen) och frågar varför det inte är glas i. "Men det skulle ju DOM göra" urskuldar sig denne. "Dom" är exakt samma företag fast två dörrar bort på gården, alltså glasmästeriet. Nu mumlas det fram och tillbaka och jag vet att klockan drar sig mot lunch, men nu är tålamodet lätt på upphällningen. Jag säger att jag skulle ha haft det här för två veckor sen och att jag faktiskt inte kan vänta längre (behöver få i skräpet innan semestern är slut så vi slipper frysa i vinter). Efter ytterligare mummel försvinner fönstret iväg för glasning. Vart fattade jag inte till att börja med. "Herrn" var strängt upptagen i mobiltelefonen och alla andra hade gått på lunch. Inte en käft att fråga. Bara att anta att det är klart inom en timme eller så. Efter ungefär en halvtimme kommer verkligen fönstret! Nu kan "Herrn" släppa mobilen och ta betalt. Inte ett ord om den sena leveransen naturligtvis. Business as usual. Jag bara betalar och går därifrån. Dumt förstås. Jag borde ha sagt något. Men vad är det för mening med att stå och skälla på någon som ändå inte begriper att regel nummer ett inom alla företag med någon form av kvalitetskänla är att ALDRIG lova kunder något man inte kan hålla? Ingen. Han lär inte fatta ändå.
MEN! Jag vann ändå. Innan jag åkte slog jag vad med min fru om en restaurangmiddag. Om fönstret var klart när jag kom, skulle jag bjuda. Om inte, hon.
Middagen var god.
Skall det verkligen vara så här? Skall man förvänta sig det? Är det här det bästa hantverkarbranschen kan erbjuda?
OBS! Jobbet i sig själv var KANON! Jättefint hantverk! Problemet är att snubben som har hand om kunderna inte vet vad han håller på med, vilket tyvärr drabbar hans kollegor och hela företaget. Om man nu tycker att en insändare på Bygga Hus forum är att bli "drabbad". Kanske inte.
Kort och gott: Jag gör INTE reklam för Sandå Fönster!
Tack.
Kanske är det skitsaker jag gnäller över, men jag tycker att om man lägger så mycket energi som Sandå gör på att försöka övertyga folk om att man håller utlovade leveranstider tycker jag man borde hålla dom (se Sandås hemsida).
Lämnade in ett fönster hos dom. Inga stora grejor. Saknade en spröjsad, lite äldre ytterbåge till ett i övrigt komplett fönster med karm. Så klart hopplöst att få tag på en begagnad, så det var bara att krypa till korset och anlita fönstersnickare för att få detta udda arbete gjort. Specialsnickaren på orten har knökfullt till i november, så jag ringer Sandå Fönster i Västerås. "Jajemän, inga problem. Räkna med två veckor ungefär". Åker dit och lämnar. Frågar igen. "Räkna med två veckor. Vi ringer dig när det är klart". Två veckor går och jag ringer tisdagen efter. "Nja det är inte klart än. Men i slutet av veckan. Vi ringer dig när det är klart".
Nu vill man ju inte tjata på dom mer. Slutet av veckan går...och ytterligare två veckor. Ingen ringer. Inser att det inte är någon idé att ringa igen utan åker dit. Herr "Två-Veckor-Vi-Ringer-Dig-När- Det-Är-Klart" står inne på kontoret och raljerar med två andra hantverkare som skrattar gott åt "korta leveranstider". Tydligen något slags skämt inom skrået. Jag är måttligt road. Blir till slut expiderad av herrn som snabbt och vant skickar iväg mig med en av hantverkarna. Och visst. där står ju min båge. Utan glas. "Ah...ja glas ja...vänta". Hantverkaren snappar åt sig en annan hantverkare (möjligen den som tillverkat bågen) och frågar varför det inte är glas i. "Men det skulle ju DOM göra" urskuldar sig denne. "Dom" är exakt samma företag fast två dörrar bort på gården, alltså glasmästeriet. Nu mumlas det fram och tillbaka och jag vet att klockan drar sig mot lunch, men nu är tålamodet lätt på upphällningen. Jag säger att jag skulle ha haft det här för två veckor sen och att jag faktiskt inte kan vänta längre (behöver få i skräpet innan semestern är slut så vi slipper frysa i vinter). Efter ytterligare mummel försvinner fönstret iväg för glasning. Vart fattade jag inte till att börja med. "Herrn" var strängt upptagen i mobiltelefonen och alla andra hade gått på lunch. Inte en käft att fråga. Bara att anta att det är klart inom en timme eller så. Efter ungefär en halvtimme kommer verkligen fönstret! Nu kan "Herrn" släppa mobilen och ta betalt. Inte ett ord om den sena leveransen naturligtvis. Business as usual. Jag bara betalar och går därifrån. Dumt förstås. Jag borde ha sagt något. Men vad är det för mening med att stå och skälla på någon som ändå inte begriper att regel nummer ett inom alla företag med någon form av kvalitetskänla är att ALDRIG lova kunder något man inte kan hålla? Ingen. Han lär inte fatta ändå.
MEN! Jag vann ändå. Innan jag åkte slog jag vad med min fru om en restaurangmiddag. Om fönstret var klart när jag kom, skulle jag bjuda. Om inte, hon.
Middagen var god.
Skall det verkligen vara så här? Skall man förvänta sig det? Är det här det bästa hantverkarbranschen kan erbjuda?
OBS! Jobbet i sig själv var KANON! Jättefint hantverk! Problemet är att snubben som har hand om kunderna inte vet vad han håller på med, vilket tyvärr drabbar hans kollegor och hela företaget. Om man nu tycker att en insändare på Bygga Hus forum är att bli "drabbad". Kanske inte.
Kort och gott: Jag gör INTE reklam för Sandå Fönster!
Tack.
Råkar dagligen ut för samma saker som du beskriver, arbetar som hantverkare, är väl mera van vid denna "icke"fungerande bransch. Håller med dig att det känns förjäv... att vänta och inte veta när/om det blir något gjort. Finns bara ett sätt att göra, ta tillbaka dina grejer och byt entreprenör....
Råkade ut för "liknande" nonchalant mobilpratare när jag ville få reda på var min beställning låg!
Snäll som jag är väntar jag 1-2 min samt hör att han pratar "privata" samtal, bryter in och ville veta var sakerna är,han tittar surt på mig vänder ryggen till.
Jag går därifrån, plockar av alla andra grejer i en stor hög framför killen som pratar i mobilen,åker till den "andra" bygghandeln hämtar nya saker. Fick ett tråkigt samtal från bygghandeln där jag lämnade sakerna på hög, förklarade vad som hänt, de försökte med att den jag "ville" prata med var delägare, skrattade och svarade att de kunde hälsa "mobilpratande delägaren" att de just förlorat en stor kund. Hatar dessa människor som rent ut sagt skiter i kunderna, då kan de hålla sig borta och krama mobilerna hemma istället.
Måste tillägga att "storägaren" av bygghandeln ringde och bad om ursäkt för sin sons räkning, vet inte om jag ska skratta eller gråta, kommer att fortsätta handla hos dem men inte allt i fortsättningen,verkar som "grabben" inte fattade att han gjort fel, kan kräva en ursäkt av den som gjorde fel men vad spelar det för roll när denna person inte fattar att kunderna byter bygghandel...Kanske det finns mobilpratande delägare på den andra bygghandeln
"Irriterad byggare,som ogillar vissa människor"
håller mina tider,förutom vid sjukdom,akuta operationer av sambo,problem i skolan,ty min familj går före alla arbeten...
mvh "dalmas"
Råkade ut för "liknande" nonchalant mobilpratare när jag ville få reda på var min beställning låg!
Snäll som jag är väntar jag 1-2 min samt hör att han pratar "privata" samtal, bryter in och ville veta var sakerna är,han tittar surt på mig vänder ryggen till.
Jag går därifrån, plockar av alla andra grejer i en stor hög framför killen som pratar i mobilen,åker till den "andra" bygghandeln hämtar nya saker. Fick ett tråkigt samtal från bygghandeln där jag lämnade sakerna på hög, förklarade vad som hänt, de försökte med att den jag "ville" prata med var delägare, skrattade och svarade att de kunde hälsa "mobilpratande delägaren" att de just förlorat en stor kund. Hatar dessa människor som rent ut sagt skiter i kunderna, då kan de hålla sig borta och krama mobilerna hemma istället.
Måste tillägga att "storägaren" av bygghandeln ringde och bad om ursäkt för sin sons räkning, vet inte om jag ska skratta eller gråta, kommer att fortsätta handla hos dem men inte allt i fortsättningen,verkar som "grabben" inte fattade att han gjort fel, kan kräva en ursäkt av den som gjorde fel men vad spelar det för roll när denna person inte fattar att kunderna byter bygghandel...Kanske det finns mobilpratande delägare på den andra bygghandeln
"Irriterad byggare,som ogillar vissa människor"
håller mina tider,förutom vid sjukdom,akuta operationer av sambo,problem i skolan,ty min familj går före alla arbeten...
mvh "dalmas"
Med tanke på att du skriver "från hjärtat" så måste jag säga att ditt språk är väldigt vårdat
själv hade jag blivit "bannad" från forumet om jag inte tänkt mig för,blir lite hetsig ibland,menar oftast inget illa, utan lite korkat tanklöst av mig bara.
Bra inlägg annars!
Bra inlägg annars!
Tack! Å andra sidan inser jag, efter att ha läst om exempelvis en stackare som haft med Mockfjärdsfönster att göra, att min upplevelse är småsaker.
Skulle dock aldrig drömma om att släppa in en hantverkare i huset för att utföra något snickerijobb, vare sig det gällde fönster eller annat. Oddsen för att jag skulle hitta någon som inte försökte blåsa mig eller var duktig känns helt enkelt för dåliga. Bättre att försöka själv istället. Gör jag ett misstag har jag ju i alla fall bara mig själv att skylla.Trist för hantverkare som faktiskt är duktiga. Dom drunknar i alla skitsnackare och bilskojartyper. Måste kännas jobbigt om man är plikttrogen och kvalitetsmedveten.
Skulle dock aldrig drömma om att släppa in en hantverkare i huset för att utföra något snickerijobb, vare sig det gällde fönster eller annat. Oddsen för att jag skulle hitta någon som inte försökte blåsa mig eller var duktig känns helt enkelt för dåliga. Bättre att försöka själv istället. Gör jag ett misstag har jag ju i alla fall bara mig själv att skylla.Trist för hantverkare som faktiskt är duktiga. Dom drunknar i alla skitsnackare och bilskojartyper. Måste kännas jobbigt om man är plikttrogen och kvalitetsmedveten.
JO visst så kan det vara, har själv inga problem att få arbeten, i den lilla bygd jag bor i....
kanske några kunder är nöjda, eftersom när nya kunder ringer brukar de lämna gamla kunderna som "helnöjda" som tipsat om oss!
"byggare i dalarna"
kanske några kunder är nöjda, eftersom när nya kunder ringer brukar de lämna gamla kunderna som "helnöjda" som tipsat om oss!
"byggare i dalarna"
Klicka här för att svara