Fönster & Dörrar
f91jsw: Det är nog bättre att plugga hålen och sätta dit vanliga garderobshandtag. Montera magnetlås för att hålla dörren stängd.
tommypeters: Vi valde aluminium just för att vi inte tror att ingen någonsin skulle trampa - och då trampa sönder - en PVC-tröskel. Men det stämmer, aluminium leder ut värmen bra...
Go4it: Tack för era svar. Har nu fått ett antal offerter och jag märker att det inte var några problem med utåtgående pvc dörrar. Har lite nya frågor, men tar dessa i separata trådar. /G4i
MathiasS: Väggpanel in i smygen får mig att tänka på tapetserade smygar vilket är något av det fulaste som finns. Jag säger nej tack till panel i smygen. Låt den bli vit och ansluta mot ett foder eller list. MDF eller limträskiva går bra att bygga med.
hempularen: Om mekanismen är den jag trro så hade jag liknande problem med en altandörr som hade en liknande låsmekanism. Där smorde jag med lite smörjfett på de ytor som skulle gnida mot varandra. Det blev en helt osannolik skillnad.
Mich: Rw är angivet till 32dB på mina PVC fönster, två glas. Tre glas trä fönster har bättre värde, dock ej så mycket. Nu kan man inte bara titta på Rw värdet, för de kan dämpa olika vid olika frekvenser. Vill man ha lite bättre två glas så tar man 6-14-4 (istället för 4-16-4) så får man Rw 37dB (bättre än std tre glas). U-värdet blir lite lite sämre, kanske +0,024. Om man vill
Bezt: Kan ju alltid ringa de, Säljare Roger Johansson 0585-25551 roger.johansson@kabe-mattan.se Senad Tulic´ 0585-25553 senad.tulic@kabe-mattan.se Yngve Nilsson 0585-25556 yngve.nilsson@kabe-mattan.se Platschef Anders Åberg 0585-25554 anders.aberg@kabe-mattan.se Bor 1 km från där de tillverkar de..=)
JadeRussell: [citat] Det är väl så... :D Löste dock problemet med en fönsterputsmaskin från Kärcher... en av mina bästa investeringar någonsin... Fönsterna är nu vackrare än någonsin! :)
f91jsw: Det sitter inte spanjolett nu. Hur kan man få bra tag med kofoten i ett brytskydd? Om man ser på konstruktionen ser det avsevärt svårare ut än utan. Jag tänkte installera ett av typen C-profil. För att om möjligt förbättra skyddet lite hade jag tänkta fräsa ur en försäkning på ett par mm samt fästa profilen på dörren med genomgående vagnskruvar och mutter på baksidan i
Preke: Vi beställde KBE-fönster (2-glas 1,3). Det blir nästan halva priset jämfört med Elitfönster monterat och klart. Vi vet inte hur fönstren är, men gick på priset och på att det kanske inte är så stor skillnad på olika pvc-fönster egentligen.
b2b2: pernorlin: Jag trodde de var svindyra men så var inte fallet några hundralappar över elit har jag för mig på ett standardfönster.
pokergoja: Det tråkiga är att jag måste ha dom öppningsbara, bor i sutteräng hus och det är på översta plan dom ska sitta, får sticka till glasmästaren i veckan och prata med han
MathiasS: Normalt är karmens faktiska yttermått = modulmått - 15mm Det kan variera mellan olika tillverkare också. En 7-dörr är alltså cirka 685mm bred. Dörrbladet borde vara kring 620 mm som du säger.
BiFuel: Annars är Speedheater grymt bra till sånt. Ännu bättre än värmepistol. Dock lite dyrare lösning. Lycka till med dörren! Vi har också fixat ett par gamla dörrar i vårt hus. Blir grymt fint!
yum-yum: Jag undrar om någon känner till vart man kan köpa, begagnade eller nya, skjutbara pardörrar. Sådana som försvinner in i väggarna. Ej utanpåliggande. Spegelblad se länk. [bild]
MrRealestate: Hej, Jag står i begrepp att byta mina fönter i villan från 1926, i dag så har vi gammaldags flagg fönster fyra och sexlufts fönster med innan fönster. Jag har tittat på Allmoges 1+1 F4-H samt F6-H vilka har helt korrekta proportioner som jag vill ha, sen jämför jag med SP där man får sätta ihop en 12*10 med en 12*5 för att få ett flaggfönster, de ska enligt uppgift byggas i samma
Kave: [citat] Det blev Elitfönster i vårt fall. Vi fick ovanstående priser inkl persienner.
Jojoman: Tack för svar- det lutar nog åt att jag bygger om en vanlig dörr med karm. Eventuell startar jag en firma - Smådörrar AB, verkar finnas en marknad :-)
Fredrik.engdahl: lättaste är nog att göra själv av mdf , rita upp et hjärta sååga ut och slipa måla lite
matildan: [citat] Okej tack då ska jag kolla där. Men visst har dom rätt dyra dörrar där...?
m_gidlof: Hej! Jag ska sätta in ett fönster 45cmx45cm i en ytterdörr mot gården och har köpt ett isolerglas av en glasmästare. Men hur ska jag montera det i dörren? Galset är "rått" dvs har ingen karm och inget befintligt hål finns i dörren. Antar att jag börjar med att såga upp men ska jag sätta lister i håletoch sedan kilar som håller fönstret på plats med luftspalt och sedan täta med
Anj: Ja, vi har en remsa av något filter (vitt, ser nästan ut som filtret i dammsugaren) i varje vädringslucka. De satt när vi flyttade in i huset men har förstått att det går att köpa på metervara i välsorterade byggvaruhus.
Anj: Du kan välja på vad du tycker är snyggast, ljusgenomsläppet skulle jag säga är detsamma.
grozny: japp utegips är vad det är, ska tåla väder och vind, kommer dock sätta upp skyddande plast just in case
yuphin: Finns det några tätningslistor som är annpassade för utomhusbruk? Jag tänkte täta runt källarluckan så att det inte kommer in vatten i källartrappan så då funderade jag på något liknande som dom tätningslister man kan använda till dörrar och fönster, till exempel denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135183318 Utomhusdelen av källaren är av betong, och i och
andewid: Någon som känner till var jag får tag på billig dörr till ett förråd som ska hållas ca 10c på vintern.
frohike: har skrivit en liten monteringsbeskrivning för solfilm, momenten som görs är de samma dör frostad film. Men vad du än gör, stick Aldrig hål på en bubbla, rätt gjort s skall bubblor gå att trycka ut, därimot om det är små bubblor och de är runda så kommer vattnet rätt snart att torka bort och då skall de försvinna. Sticker du hål på filmen finns risken att du får luftvandring
coss: Gick via polenshopping.se fick detta från dem för ett år sedan när vi beställde. Offerten du fått gäller 5-kammars profiler och argonfyllda glaskassetter med U-1.0 Det kommer från en av marknadens bästa tillverkare som du kan läsa lite omhär: www.ms.pl