17 879 läst ·
6 svar
18k läst
6 svar
Djup på fönsterbrädor?
Jaha, nu kommer snickaren och vill veta vilket djup vi ska ha på fönsterbrädorna... Tusen beslut som ska tas, och detta är en grej jag ännu inte funderat på. Och han vill veta helst NU 
Vad kan vara lämpligt? Ytterväggarna i vårt hus har lite olika tjocklek, så fönsterbrädornas 'instick' i olika rum kommer att bli varierande, men det gör mig ingenting. Och kanske ska man ha olika djup på brädorna i olika rum...?
Jag föreställer mig ca 25 cm vid matplats och v-rum. Kan det bli lagom tror ni? Sedan kanske lite grundare i sovrummen, ca 20-22 cm. Räcker det? Måtten menar jag från fönsterkarmen och ut, blir ju ytterligare några centimeter in till glasrutan.
Hur djupa brädor/smygar har ni?
Vad kan vara lämpligt? Ytterväggarna i vårt hus har lite olika tjocklek, så fönsterbrädornas 'instick' i olika rum kommer att bli varierande, men det gör mig ingenting. Och kanske ska man ha olika djup på brädorna i olika rum...?
Jag föreställer mig ca 25 cm vid matplats och v-rum. Kan det bli lagom tror ni? Sedan kanske lite grundare i sovrummen, ca 20-22 cm. Räcker det? Måtten menar jag från fönsterkarmen och ut, blir ju ytterligare några centimeter in till glasrutan.
Hur djupa brädor/smygar har ni?
Verkar som om standardmått på fönsterbrädor är 160mm...
Gjorde egna, på samma vis som du skrev i ditt 1:a inlägg, J.A.
Köket och vardagsrummet lite djupare, då det utöver blomkrukor ska rymma en och annan katt.
Både kruka och katt på samma gång funkar inte och konstigt nog är det alltid krukan som får lämna brädan först.
Tips är att mäta lite på hur stora krukor ni har som ska stå på brädan också...
mvh
//Daniel
Gjorde egna, på samma vis som du skrev i ditt 1:a inlägg, J.A.
Köket och vardagsrummet lite djupare, då det utöver blomkrukor ska rymma en och annan katt.
Både kruka och katt på samma gång funkar inte och konstigt nog är det alltid krukan som får lämna brädan först.
Tips är att mäta lite på hur stora krukor ni har som ska stå på brädan också...
mvh
//Daniel
Är ni intresserade av växter i fösntren är 160 mm för lite. Satsa på 200-250 mm.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Vi har ca 2 cm utanför väggen + instick i mot fönstret. De flesta fönster slutar 10 cm från golvet så det är i princip fönsterbräda istället för insadling runt om. Men, det är för lite för krukor, behövs minst 20 för att ha växter på. Vi valde bort standard och la in specialbeställda i ek, ger ett varmare intryck istället för kalksten.
Klicka här för att svara