Tjenare gottfolk

Jag skulle verklingen behöva råd och hjälp då jag inte kan öppna sjutillhållarlåset på ytterdörren. Nyckeln går mycket lätt i låset men jag kan bara vrida runt nyckeln ett halvt varv, sedan är det tvärstopp.

Är det någon som vet hur jag skall få upp låste så att jag kan öppna dörren?

Låste är från början av 70-talet.

Ytterst tacksam för all hjälp
/Magnus

Spruta in 5-56 i låset och se om det hjälper. Är det rätt nyckel du provar med?

Ja, det är rätt nyckel jag använder. Jag har även provat en extra nyckel men resultatet blev tyvärr det samma. Nu när jag tittar noga på nyckel tycker jag att det är ett "nytt" märke (glänsande förslitning) på en av tänderna. Jag antar att den har uppkommit av min 100 försök att lirka / vålda upp låset. Det konstiga är att märket är stort, ca 1*1mm och det känns för mycket för att nyckeln bara skulle ha blivit lite sliten eller fått sig en smäll.

5-56 skall jag prova så fort jag kommer hem igen.

Om jag inte lyckas öppna låset är det låssmed som gäller då eller kan men själv få bort det med våld?

Ring en låssmed - om det är dagtid på en vardag brukar det inte bli hutlöst dyrt iaf...

/K

Jag skulle försöka med ett välriktat slag i närheten av låskistan med ex. gummiklubba samtidigt som du håller nyckeln i spänn. Har funkat för mig på ett trilskande lås.

Ett billigare alternativ till Låssmed, är att slå ut sprintarna på gångjärnen. Om du nu har sådana gångjärn. ;-\

Du kan ha stött till nyckeln lite så att inte tillhållarna går upp. Att spruta något i smörjande syfte i ett tillhållarlås är förbjudet! Tillhållarna klibbar ihop och de kommer att sitta fast på riktigt. Ett lösande spray kan du använda om du sedan plockar isär låset och rengör alla tillhållarna. Be en låssmed titta på det, han borrar upp det som en sista utväg.

Mitt tillhållarlås betedde sig på det viset men släppte efter att jag försökt vrida fram och tillbaka under några minuter. Men du verkar redan ha provat det. I mitt fall berodde det på att någon smörjt låset som sedan guckat ihop när oljan torkat.

Jag plockade isär låset och rengjorde det noggrannt. Därefter har det fungerat bra.

Byt till ett ASSA evo lås, så slipper du sådana problem i framtiden.

Jag har några du kan få billigt.

/ Fredrik

C
5-56 gör att låset skär ihop tillslut, så det skulle jag inte rekommendera. Mycket hellre WD-40 isåfall.

AXS
Om du postar en bild så kan jag visa var man ska borra. Så slipper man förstöra dörren om man ska ta bort låset.

Om du lyckas få bort låset kan jag även visa hur man får ihop det(Efter rengöring) om du har bilder.

cheetah1 skrev:
5-56 gör att låset skär ihop tillslut,
Jag har smort 100-tals med lås med 5-56 utan mankemang. :cool:
WD-40 är OK det också! :)

Nej nej nej nej nej nej.. ALDRIG olja eller annan smörjning i ett tillhållarlås. vätska mellan två plana ytor skapar en spänning som agerar som lim. 5,56 och likande är enbart en ytterst nödlösning ifall ngon galning har smort med symaskinorlja eller likande. Efter måste låset plockas isär och rengöras så att det är totalt fritt från allt vad olja är.

cheetah1: Ett tillhållarlås kan aldrig skära hop. På sin höjd kan fjädrarna gå av eller så klibbar tillhållarna ihop.

Borrning av tillhållarlås, 7-tillhållare dvs lås som du vrider nyckeln 2 varv borras mer eller mindre alltid över nyckelhålet. 9 tillhållare i 309 utförande borras under nyckelhålet. Tillhållarlås med nyckelhålet Över trycket borras under nyckelhålet. Tillhållarlås med trycket överst och nyckelhålet underst borras över nyckelhålet.
Använd inget borr utan hålsåg.

• Gilla
bjornwallner
  • Laddar…
Nu måste jag ställa en fråga:
Varför skulle lättflytande olja eller WD40/5-56 vara så farligt just i lås !?!?

Det smörjer ju allting ifrån symaskiner, till barnvagnar, cykelwires och tom cykelkedjor (om än kortvarigt) osv hur bra som helst !

Iof brukar låsspray innehålla grafit - så antagligen är det det man skall använda - men är det sås stor skillnad på rekommenderat smörjmedel och tex WD40 att det ena är jättebra och det andra döden !?!?

Jag har f.ö. också använt wd40 otaliga gånger till att smörja upp lås - funkar skitbra - hitills iaf

/K

Ja, jag har också smort lås med såväl 5-56 som WD-40 och vanlig olja utan att det uppstått några problem. (För att inte tala om alla lås på bilar, cyklar, motorcyklar etc). Varför blir oljan til lim i ett lås men till smörja i all annan mekanik?

Och vad gör man om man har ett nytt lås där nyckeln bara går in till hälften?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.