Hej!

Min far och jag monterade förra helgen en innedörr + karm från Swedoor. Monteringen gick bra och dörren öppnas och stängs utan problem. Men nu efter en vecka har dörren börjat stänga sig själv sakta om man öppnar den. Finns det NÅGOT sätt kanske med nån skruv/vikt/justering av gångjärnen etc som man kan finjustera såhär efteråt? Gångjärnen är av snap in typ och jag har testat att justera dem några millimter åt ena eller andra hållet men utan resultat. Har kontrollerat väggen + karmen med två olika vattenpass, ser spikrakt ut (+- någon tiondels millimter men knappt synligt med blotta ögat)

Vad göra, vad hade en proffs-snickare gjort? Något har bevisligen satt sig/ändrat sig... och man vill ju inte bräcka upp fodret och börja skuva upp karmskuvarna igen, bara för att kanske återuppleva detta fenomen efter nån vecka igen...

MVH
Henrik

Milkshaken
Har ni monterat karmen precis spikrakt, alltså inte bara emellan utan även in och ut.. ?
Just självstängning tyder på att det inte är riktigt rätt i ovankant.
Hur är det med vågen av överbiten? Är den i våg? antar att ni har lös eller ingen tröskel alls eftersom det är en inne-dörr.
Det i princip enda ni kan göra med snapin förutom att montera bort alltihop och göra om, det är att vid gångjärnet nere... obs nere, flytta ut det blecket nere som sitter fast i karmen, ,men det är så lite ni behöver flytta det så ni får knappt fäste med skruvarna utan att komma i dom gamla....
Jag röstar för att ni GÖR OM GÖR RÄTT.....

På swedoors utedörrar så finns det justeringsskruvar för alla lägen i gångjärnen, men dessa är av vanlig gångjärnstyp, men kolla om det finns någon form av justering på dessa gångjärn..

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.