Fönster & Dörrar
AndersS: Vilket håll går dörren åt, öppnas den mot bostadsplanet? Om den gör det skulle man kunna lista på karmen med 10mm och sätta dit en tätningslist. Då syns inte den extra listningen,
bompa: Skall konvertera dörren nedan så att dörren blir en skjutdörr Vad behövs Önskar kunna skjuta in dörren bakom skåpen så det blir en dörr som inte är integrerad i väggen.. s [bild]
Gano: Hej Vi har flera "mjölkiga" 2-glaskassetter som behöver bytas i våra 1+2-glasfönster, tänkte göra detta själv nu till våren. Men nu har jag börjat fundera. Vi kör med luft/luft värmepumpar (2 st), och vi har elradiatorerna avslagna. När det blir riktigt kallt så upplever jag kallras från fönstren, speciellt mot större fönsterpartier. Jag vill inte dra på elradiatorerna,
Michael86: Ska göra om badrummet och byter då fönstren när jag ändå håller på. Söker nu efter 6x6 med frostat glas. Antingen vrid eller sidhängda. Gärna med aluminium. Färg: Vit SP och WestCoast kostar c:a 3400:- st. Några förslag?
v-g: Är det inte standardmått tror jag nästan alltid det är bestvara utom ev. på välsorterat byggvaruhus. Man kan ju troligen glömma 300 spänn på byggmax. Är det bara någon centimeter så kan man ju såga/hyvla ner en dörr tex byggmax dörrar är dock väldigt tunna så man går inte ta så hemskt mycket.
AndersS: Är det tillräcklig fart på cirkulationspumpen så att vattenet cirkulerar runt tillräckligt? Känns inte som ditt golvvärmesystem är riktigt intrimmat.
annsofie: [citat] Tror att vilken finsnickare som helst kan ta sig an sådant. Och egentligen, om du är lite händig och har tid, så kan du säkert bygga sådana själv. Det kan inte ta så himla lång tid, för det är ingen märkvärdig konstruktion ju.
somelvis: Dessutom brukar det kosta typ 200 spänn extra om man vill ha frostat glas istället för vanligt. Svenska tillverkare verkar debitera hur mycket extra som helst för frostat. Att det kommer på två veckor och är helt okänsligt för fukt gör inte saken sämre. Har faktiskt svårt att förstå varför inte fler sätter PVC fönster i badrum åtminstone... typ den här killen, då hade han
Returia: Om du bild-googlar "villa Lena" så får du upp fler och kanske bättre bilder på fönsterna. När jag funderar på stora fönsterrutor kommer jag att tänka på badhus, som ofta har gigantiska rutor med fuktiga miljöer på båda sidor. Undras vem som tillverkar dem och till vilken kostnad? Jag hittade ett examensarbete från Växjö Universitet som tar upp "Fönsterglas - vilka, vad och
Barilla: Det är mitt fel, :( Läste lite om hur VVS'arna "blåser" sina kunder och när jag väl kommit till sista raden såg jag detta inlägg och trodde i min enfald att det var ett aktuellt ämne... Ber om ursäkt.
Anna_H: Handtaget hör inte ihop med spanjoletten så vitt jag vet, utan du kan köpa helt nya handtag.
Stefan Bengtsson: [citat] När jag var på studiebesök hos vår glasleverantör får några år sedan, skickade dom in glas och spacer i en gastät kammare, där en robot limmade i hop delarna. Det är möjligt att man använder andra metoder på andra ställen. Men likväl: isolerglas är så billigt att köpa färdigt, så jag skulle aldrig ställa mig och mecka med det själv.
verktygsgurun: Ingenstörre erfarenhet av det men vet att det är fullt möjligt tom...lätt. Har bytt fönster i ett sådant hus. (fritidshus) Glaslist på insidan, i med glaset , limma fast glaset med silikon för att försvåra inbrott, och sen dit med en glaslist på utsidan. Ämnet har diskuterats tidigare här på forumet. Sök så hittar du.
Lillin: Vi håller just nu som mest funderar på hur vi ska få till fönsternischen till vårt runda fönster i badrummet. Byggkillen som är här och hjälper till tycker att man ska lägga mosaik i nischen sen(för så slipper han vara så "noga" med att det blir slätt under, bara ursäkter!) men jag är mer inne på att ha en vanlig nisch i trä. Eller dylikt. Några bra tips? Finns det färdiga
verktygsgurun: Har du moderna "nya" fönster med 2 eller 3 glas kassetter behöver du ingen slits i fönsterbrädan då du i nte har något större kallras i såna fönster. Har du däremot kopplade fönster med två glas hade jag fräst ett eller två spår i fönsterbänken.
snuttjulle: Ser lite konstigt ut tycker jag oxå. Där ser det ju ut som att den sitter på ett redan befintligt 3 glas oxå. Och glasrutan ser otroligt tjock ut. Som vanligt är hemsidor från div företag bedrövligt dåliga och man måste ta kontakt för att mer info.
cust3000: ...Undrar vad tomten har att göra med mina fönster? Jag beställde ett av fönstren mindre än vad som var innan, snickarn fixa panelen trots jag skulle göra det själv... (Tomten finns visst tydligen) Det jag blev sådär nöjd med var att ett fönster var felbeställt, så jag får vänta 8v på det rätta.... lite tråkigt eftersom det var i köket. Men annars är jag nöjd.
sutko: Hej! Undrar om någon har köpt ytterdörr från de?De finns i Skurup. Seriöst företag? Mvh Sutko :confused:
arne: Har inga referenser att ge men en snabb sökning på internet gav http://www.nsfonster.se http://www.sydfonster.eu http://www.affarsportalen.nu/PVCfonster.htm
MathiasS: ....och ändå är den upplagd iår. ;) Killen verkar ha fått tag på sveriges tröttaste skruvdragare också....
Pablo: Rullgardin som sitter i nederkant där duken är tillklippt efter fönsterets form.
Micke2: [citat] Japp, jag pratade med min lokala trävarubutik igår och dom hade tydligen också 68 mm karm på lager även om det inte framkom av deras hemsida. Problemet löst.... tack.
keja01: Här står intressant om isolerförmågan i dessa gamla fönster: http://www.byggnadsvard.se/index.php?option=com_content&view=article&id=469:gamla-foenster-kan-bli-baettre-aen-nya&catid=41:foenster&Itemid=65
jwredin: Tack för alla svar. Så här gick det Jag ringde byggfirman som bytt våra fönster. Dom tog sig tid att skicka över 2 gubbar. Fönstret skruvades loss med 3 skruvar på var sida, fodret tror jag inte vi rörde. Skyddsfilt lades över fönsterkarmen och badkaret lyftes in (1.2 meter från marken) och det gick utmärkt! En tredje snickare kom också över för vi behövde vara 4 stycken när
verktygsgurun: vanligt är oxå att man tog en fyrtumsspik och bankade skallen platt sen drog man i spiken i fönstret givetvis med med den då platta skallen längs ådringen som gjorde att spiken sjönk in fint i fönsret. Sen målades eller laserades fönstret och infästningen var väldigt svår att se.
Kave: Vill man ha riktigt trä istället för mdf som kan bli lite trist yta på och som inte heller tål vatten från blomkrukor etc etc är limträ eller hyllplan ett alternativ. På ex byggmax blir det billigare att köpa hyllplan än planhyvlat virke per m2.
HEM2121: Gå in på http://www.elitfonster.se/ Sidhängt fönster och till höger i den färgade rutan hittar du vädringsfönster, tryck på texten så får du upp vändringsfönstret i bild. Alt. måttbeställ ett smalt fönster och ha det som vädringsfönster.
MathiasS: Ja, att varm luft från marken stiger och kondenserar på rutan fattar jag som sagt. Rutan kommer vara kallare än markluften. Det är ok. Om det inte finns varm markluft i ekvationen får jag inte ihop det.
dodeesos: Är i färd med att inreda övervåningen på en 1,5-plansvilla och börjar närma mig ångspärren. Huset i fråga är ett Älvsbyhus, Höner. Funderar på hur man gör för att få till det runt fönsterna och har sett lite olika varianter. En del verkar dreva hela vägen och tejpar sedan plasten direkt mot fönsterkarmen. En annan variant verkar vara att vika in plasten runt regeln och sedan
reineboy: Inget jätterum 2.2 x 5.5 med snedtak. Barnet är just nu knappt ett år men jag håller på nu (blir ju inte många timmar jobb i veckan:D) takfönster känns rikfyllt tycker jag och dyrt. men jag vet inte.