Fönster & Dörrar
Tornhill 2: Hejsan. Vi skall putsa om fasaden, med stenull under tjockputs. Huset är ett tegelhus från förra sekelskiftet. Innan det drar igång, skall vi ha på några nya fönsterbleck. Hur viktigt är det att man har nedvikta gavlar på fönsterblecken? Plåtslagaren tyckte bara det var onödigt jobbigt. Argument för? Emot? / Fredrik
Tornhill 2: Gör du fönstret smalare än ca 55cm, och är lite flexibel med placeringen i sidled, så får du in det mellan två väggreglar. Skall du ha det bredare måste du kapa en regel och avlasta den. Det ökar nog tidsåtgången med ... fyra timmar. I övrigt är arbetsordningen: Såga hål i väggen, 1 timme (förutsatt att du inte har el, vatten eller något annat som går just där du vill ha
frohike: 379/479 lider av några brister - Tillhållare med höjd 1 är för hög, vilket gör att fjärdern på tillhållaren går sönder titt som tätt. risk för att man blir utelåst. Ser man bara till att få nycklar med högsta höjd 2 så brukar det gå bättre. Knastret för vredet har en tendens att gå sönder även det. Det är till och med så illa att ett av göteborgs största bostadsbolag
Kenne: Nya dörrar är på väg, hoppas me ja slipper byta fler gånger.. Fick välja ersättning eller anlita en snickare på deras bekostnad som byta dörrar och karm!
Fjäril: Hej, Jag letar efter leverantör för ett par måttbeställda ytterdörrar, gärna till bra pris då det rör sig om en "stalldörr". Hittade denna firma på nätet: http://www.jvk.se/ . De har låga priser, men ingenstanns (vad jag kan se) dit man kan åka och titta på deras produkter. Därför undrar jag om någon annan beställt deras dörrar och om ni blev nöjda med resultatet. Bilder vore
magni: Funderar också på hur jag ska bevara mina 50-talsytterdörrar. Hur gick det med ditt projekt, blev det bra?
gadu^: Cederbusch örsöker förstå dig men får det bara till smygarna skulle sitta rakt vågrätt ut från fönstret. Behöver ha övre och undre smygen vinklad för mer ljusinsläpp. Men kan självklart ha missförstått din skiss helt... Verktygsgurun Bra att man kan skära i den. Tänkte mig göra smygarna utan svängd början, men då behöver jag skära i isoleringsramen lite vinklat så de inte
LAINE: Lite grundolja vore något, men man ska ändå inte olja in grått trä och antar att TS inte vill ut och skrapa fönster nu.
bjornpersson: Jag skulle säga lecablock men kan givetvis ha fel. Ganska bra isolervärde, billigt och framför allt lätt att jobba med. Gissar på att du har puts utanpå fasaden ? /Bjorn
LAINE: Verkar ju inte vara jätteallvarligt så stäng skåpet, eller tejpa med bred silvertejp som finns på närmaste bygghandel.
verktygsgurun: [citat] Och det blir betydligt billigare oxå...färdig vit smyg e ganska dyrt. Gjorde själv egna 240mm smygar av 16 mm MDF som jag sprutade 3 gånger med min elektriska bosch färgspruta. Blev riktigt bra.
PX-21: Rädd om fönstren =tjocka gardiner funkar bra...ställ sen Elementen på 6 C så tjänas 20 % till..;) Bra
pbengtsson: [citat] Jag har en bekant som hade identiska fönster (trodde bilden först var från det huset), och vid byte var det fönsterpartier där karmen var en del av väggen. Men visst kan jag ha fel. Håller med om att det inte är några problem att byta, men det är kanske inget man gör själv om man inte har lite vana.
MathiasS: Det finns speciella karmhylsor för detta, kolla tex på Essves variant: http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3554 Till trådskaparen skulle jag vilja föreslå att man tittar på det synliga glasmåttet när man passar ihop fönsterkombinationen, då ser man om det blir proportionerligt.
Nol: Tack så mycket för den svar, jag förstå det bra. Jag köp denna dörrar, förstärkas med ett brytskydd. Jag hop du förstå mig. Med vänliga hälsningar Nol
verktygsgurun: Leta på byggåtervinningar eller större loppisar. Gamla dörrar borde inte vara några problem att hitta. Att hitta en med "rätt" mått är värre...Jag hade letat upp en dörr med mått som passar hyfsat och sedan kapat till dörrbladet och tillverkat en karm. Kan man inte själv så får man åka till ett snickeri och få dörren kapad.
barfotalasse: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/107702-utanpaliggande-las.html
lindab: Vart ska man köpa alufönster och fixar man att byta fönster själv om man är någotlunda händig? Vad ska man tänka på?
frohike: Härdat vill jag minnas att det inte behöver vara, därimot kan det finnas krav på att det måste vara personsäkrat på något sätt. Det handlar dock om att barn mfl inte skall kunna springa igenom rutor bara sådär. Men hurvida det är krav i bostäder låter jag vara sagt då jag inte har läst Boverkets byggreger gällande glasytor i bostäder.
tiggre: Eftersom jag monterat ner fyra av mina fönster idag för att flytta dem innåt så kan jag hälsa att det var väldigt enkelt med ett smalt sågblad att såga loss dem. Kommer garanterat ha kvar mina metallbeslag med skruv efter att skummet härdat! Såg till att barnen var borta då vi bytte fönster så de inte sov i rummen efter montering... Fogskummet har härdat i över 24 timmar innan de
verktygsgurun: De är bärande till 100%... nästan mer regel än undantag i vardagsrum från 70-talet...
verktygsgurun: I många fall funkar det med standard modulmått....de gånger det är bra med måttanpassade (och det är ganska ofta) är i modulbyggda hus där fönsterna är monterade dikt an väggreglar och det inte finns någon drevmån. Det kan även vara bakfall på fönsterblecket och då kan man behöva göra fönstret lite mindre samt på vissa husmodeller är det udda mått på fönster och måste
steppen7: Ska bygga nytt och sitter och klurar på fönstersättning mm. Att beräkna fönsteryta och energiåtgång baserat på U-värde är ju inte så svårt, men finns det några tumregler för hur solen påverkar? Jag tänker mig att fönster i norrläge är en ren förlust men kanske inte i söderläge? Just nu får jag vår planerade fönsteryta till 47kvm så fönstrena kommer ju påverka vårt hus
Alpha: Bytte mot 2 mindre fönster ifjol i badrum + L-kök och det var en hel del meck förutom ny regelram i mitt fall så blev det att få till lockpanelen på utsidan som är spontad lokalt en gång i tiden dvs finns inte att köpa i byggvaruhandeln. Hade nog haft kvar det stora fönstret i köket(kommande) om det varit större avstånd till motsattvägg så att ej överskåp skymmer fönstret, det
matfoc: Jag har valt Mataki Halotex D50 ångbroms i väggar och tak. Den är nu spänd över de hål som är avsedda för fönstren. När fönstren nu ska monteras undrar jag: Hur göra med Halotexen? Hur ska den skäras upp, hur ska den vikas, hur få den tät och hur få tätt i fönsterhålets alla hörn (där ju väven/filmen måste skäras itu i 45 gr. och därmed uppstår en glipa som inte är
matfoc: Jag har just fått mina fönster, SP Classic i trä, till min tillbyggnad. Åtta fönster ska monteras. Husstommen av trä är alltså rest. Utegipset ditsatt och läkten/reglarna/glespanelen som fixar luftspalten sitter där den ska. Snart ska putsbäraren dit och så själva putsen. På en mindre del av tillbyggnaden ska det sättas liggande träpanel, sådan där panel som är så modernt just
tommypeters: Man tycker ju att Linea Fix, som har prismaslipad fönsterfilm, borde kunna få fram något som man kan hjälpligt kan se ut igenom men inte in. Men jag har inte sett någon produkt från dem som marknadsförs så: http://www.lineafix.se/
PL600: Hej, Jag är helt ny i forumet, så om frågorna redan besvarats så får ni gärna skicka lite länkar så att jag snabbt kan läsa in mig. Jag funderar på att sätta in ett nytt fönster i ett gamalt hus (byggt 1950talet, trästomme med puts fasad). Tanken är att ha ett avlångt rektangulärt liggande fönster som skall gå ovanför bänken i köket, typ 40 cm högt 200 cm brett. Vad skall