undrar om det är någon som det varför det blir vått på utsidan av fönstret när tempraturen faller skulle vilja höra om det är vanligt

"det är värmestrålningen mot världsrymden som gör att fönsterytorna blir kalla"

Jag har en hel drös högskolepoäng i fysik, men det verkar jag inte ha någon nytta av längre.

Hur kan en radiator stråla om den har samma temperatur som omgivningen? Jag antar att det är fönsterrutans emissivitet som spelar ett spratt? Kirschoff sa många kloka saker men jag förstår inte längre en enda av dom.....

MathiasS skrev:
"det är värmestrålningen mot världsrymden som gör att fönsterytorna blir kalla"

Jag har en hel drös högskolepoäng i fysik, men det verkar jag inte ha någon nytta av längre.

Hur kan en radiator stråla om den har samma temperatur som omgivningen? Jag antar att det är fönsterrutans emissivitet som spelar ett spratt? Kirschoff sa många kloka saker men jag förstår inte längre en enda av dom.....
Jaså, du har läst den "gamla fysiken"? Den som inte gäller längre. :D

Påståendet "värmestrålningen mot världsrymden" är väl bara dålig svenska. De menar antagligen att värmen rör sig uppåt och därmed drar med sig fukt från marken. Helt normalt, men ett effektivt fönster läcker inte värme som motverkar att fukten avsätts på rutan.

F
Intressant förklaring.

Är det inte så att när temperaturen faller på natten så kondenserar det på alla kalla ytor? Dagg i gräset tex. Det faktum att det kondenserar utvändigt på fönster är bara ett bevis på att dom är välisolerade. Fönster utan utv. kondens läcker så mycket värme att det håller kondensen borta.

Eller??

fsn skrev:
Intressant förklaring.

Är det inte så att när temperaturen faller på natten så kondenserar det på alla kalla ytor? Dagg i gräset tex. Det faktum att det kondenserar utvändigt på fönster är bara ett bevis på att dom är välisolerade. Fönster utan utv. kondens läcker så mycket värme att det håller kondensen borta.

Eller??
Det var väl också min teori till "världsrymden anfaller".

Jasså, man måste sätta på foliehatten för att förstå detta......

Just rymdpratet bortsåg jag ifrån men jag inbillade mig att man faktiskt menade värmestrålning när man skrev det.

Om varmare luft från marknivå stiger och då kondenserar på något kallare ytor förstår jag principen.

Däremot stämmer det som FSN beskriver inte lika bra. När tempen faller kan man anta att glasrutans temp faller något långsammare - dvs rutan kommer inte vara en kallare yta där vattnet i luften kan kondensera. När tempen stiger skulle det dock kunna funka (antag att isolerglaset är värmetrögt åt alla håll).

Jag undrar om det faktiskt inte finns en lite listigare förklaring till detta än vad vi diskuterat här....

MathiasS skrev:
...Jag undrar om det faktiskt inte finns en lite listigare förklaring till detta än vad vi diskuterat här....
Kanske en "nyfysik"-förklaring. ;)

MathiasS skrev:
... När tempen faller kan man anta att glasrutans temp faller något långsammare - dvs rutan kommer inte vara en kallare yta där vattnet i luften kan kondensera. När tempen stiger skulle det dock kunna funka (antag att isolerglaset är värmetrögt åt alla håll)...
Nånå, detta borde väl även en gammalfysiker fatta.

Glasrutan förlorar sin värme mycket snabbare än den fuktiga marken.
Därför att "marken" har ett tjockt varmt jordlager under sig.
Medan glasrutan pga isoleringen inte hålls varm.
Så fukten från marken kondenseras på den kalla glasrutan.
Imma! Eller dagg. VSB.

//KoW

Ja, att varm luft från marken stiger och kondenserar på rutan fattar jag som sagt. Rutan kommer vara kallare än markluften. Det är ok.

Om det inte finns varm markluft i ekvationen får jag inte ihop det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.