Fönster & Dörrar
verktygsgurun: Du kan glömma de större fönstertillverkarna, det enda som kan hjälpa dig är en snickerifirma.
Spröjsarn: Spaltventil fungerar inte på dessa fönster, tyvärr. Har inte kollat med båttillbehörsfirmorna än men det är värt ett försök. Trodde annars att det fanns för hus också.
cem77: Köp ett begagnat fönster. Finns ju massor av butiksrutor och andra stora fönster som byts ut vid renoveringar. Ex på 3-glas fönster: http://www.blocket.se/ostergotland/Fonster_tre_glas_24784157.htm?ca=18&w=3 Fråga glasmästare/rivningsföretag
verktygsgurun: Om man har fräst salningspår i karmen så kan man kompensera en sned vägg utan att snedklyva smygen.
malmborg: Allt går untom små barn.... Själv tycker jag fördelarna överväger nackdelarna med å sätta dem långt ut.. så kör på! Men det klaver ju något mer underhåll då fönsterna slites lite mer, då de utsätts lite mer för väder o vind! Lycka till!
cheetah1: Hejsan! Vi har idag en rutten gammal "kupa" (några brädor med masonitskivor och plåt på), i vilken det sitter en balkongdörr. Jag skulle vilja riva detta, och bygga in ett fönster här istället. Jag sitter och funderar på om det är möjligt att bygga in detta fönster i taket (nedre delen av ett mansardtak, tror det lutar typ 78° eller nåt i den stilen) så att undre halvan av
matte81: Hej. Ska beställa 2st portar till mitt nya garage som är under uppbyggnad. Har titta runt på en massa olika och har fasnat för en port från www.byggrossisten.com. Är det någon som känner till detta företag eller har köpt en port från dom. Priset 8995st med motor. http://www.blocket.se/varmland/Kompletta_5_stjarniga_portar___3000_2100___17601191.htm?ca=7&w=3. Tacksam för svar. mvh
lasseseger: Beronde på hur högt fönstret är så sträva efter att kunna se ner på gata/gård i första hand! Ljusinsläpp i all ära, utsikten är trevligare! Finns lampor om inte ljuset räcket till... Ja, jag har flyttat ner takfönstren 2 dm inan huset brann ner.
LAINE: Så svårt kan de ju inte vara att avgöra antal glas i ett fönster, släng upp en bild på ett fönster så svarar jag snarast efter första titten:)
viktorj: Hur djupa smygar har ni?? Ett alternativ är om inte smygen är för djup. Ca max 100 mm skruva fast smygen i karmen och då få ett mellanrum mellan smyg och vägg. då kommer drevet åt.
frohike: Svensktillverkade dörrar är utfrästa för modullås typ 2000, mfl. Tillverkad för ex tysk marknad och köpt på import till sverige så är det inte lika sjävklart. Ta reda på det.. finns det bider går det att se på dessa vad du kan ha för lås i.
Småhusägaren: Sitter och försöker googla fakta om Swedoors ytterdörr Donau men jag hittar ingenting. De har en 180-sidig katalog med fakta men jag fattar ingenting.... Har någon erfarenheter av Donau? Är den inbrottssäker? Håller den formen? Är den prisvärd? Erfarenheter av andra Swedoor-dörrar eller ytterdörrstips mottages tacksamt också:)
Dalbotant: Det blev en Trans7 till slut. Transparant lim och fog, övermålningsbar, tål uv-ljus, kan kletas på våta ytor och möglar inte. Låter alldeles för bra för att vara sant. :D
Heureka: Fick besked från Pål Ross att hans leverantör (RM Snickerier) kan leverera fönster med u-värde ner till 0,8, men att under 1,0 blir det isbildning. Är det någon som har fönster under 1,0 som kan delge mig deras erfarenhet?
JanneL: Finns och går säkert. Dock är jag tveksam till sånt man skall hänga på i efterhand. Möjlig att det kan ge tystare innemiljö och ev. isolera lite bättre, men är det värt kostnaden. Beträffande byte av 2-glas till 3-glas sägs det ju att man inte tjänar igen den kostnaden på överskådlig tid. Att då tjäna igen ytterligare en ruta torde, tycker jag, vara omöjligt och därmed är
somelvis: Jo, svenska träfönster är är hopplöst dåliga ur inbrottssynpunkt. De jag haft isär har haft aluminiumbeklädnad och varit löjeväckande enkla att ta ur glaser från.
Suhagg: Vad hamnar jag på för pengar om jag vill ha själva stabiliseringsramen, skenor, rullar och allt som behövs? Kan jag sedan köpa en billig solid innerdör och montera i denna anordning?
Suhagg: Hittade denna tråd http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/130026-skjutdoerrar.html
sy97jgu: Hallo Jag har precis bytt fönster (från gamla 2-glas till 3-glas med argon) och funderar på hur jag skall lösa utsidan på ett bra sätt. Som ni ser på bilden så var det trälister på träkarm innan, nu har jag karm av aluminium. Jag har funderat på 2 olika lösningar. 1. blanda bruk o lägga i på sidor samt ovan + bläck i nederlkant. Är det stor chans för sprickor i framtiden? 2.
Tobbefonsterfixare: en halvtimma per fönster,,, jojo.. ; ) Men rimligtvis klarar 2 man detta jobbet på 1 dag om det inte är för mycket jobb runtomkring. Alltså ca 16tim Säg 400kr/tim = 6400:- +material, servicebil osv.. Grovt räknat.
Tobbefonsterfixare: allt mellan 50-100 timmar verkar rimligt.. beroede på allt runt omkring.
larsolov2: Jag har fönster med aluminiumklädd utsida. Tillverkaren förbjuder punktering av ytan och användande av fogskum. De utvändiga fodren ska vara traditionella 80x22 mm råplan. Hur får man tätt mellan foder och fönsterkarm, så att det varar i många år, när träet antagligen ändrar form ?
JBa: Jag har nu svaret på min egen fråga efter att ha ringt SP. Man ska mäta dörrbladet på den konkava sidan och då använda de fyra hörnpunkterna 20mm in på bladet. Sedan mäter man horisonal och vertikal och även diagonalen. Diagonalens avvikelse får man om man mäter diagonalen och multiplicerar med två. Maximal avvikelse enligt standard är 4 mm men om det ska hålla mot leverantör
Skumpen: Hur kan man vilja utsätta sig för sådan skit som skum läs på faktabladen och tänk efter vad ni utsätter er för. Är inte fönstren av den kvaliten så man kan fästa dom med skruv ?, och dreva med vanlig isolering.
Suhagg: Kommer i en utbyggnad i vardagsrummet ha kanske 3m höga fönster. 5m i bredd. Vill ha någon lösning på att dämpa insläppet av solljus. Kanske något som går att justera vill inte ha antingen helsvart eller helt öppet. Justeringsmöjligheter lite som dimmer funktion :cool: Gärna något elmanövrerat utan att det kostar skjortan.
Jensen: Hela radhuset bytt till nya ERA, aluklädda.. Jag är jättenöjd med dom enda lilla klagomål är egentligen att 120x180 fönsterna vad kopiöst tunga att få upp till andra våningen. Men det är ju inte ERA´s fel inte ;)
verktygsgurun: Det räcker med ett nytt handtag, gärna med inbyggd fjäder.
Bjärven: Jag håller på att inreda min vind till ett litet "panic room" dvs ljudisolerat. Eftersom även ingången till vinden behöver bli så tät som möjligt samt att det ska vara en skjutdörr har jag stött på problem. Eftersom jag måste såga i dörren, som är en ljudisolerad från Swedoor, går det inte att montera beslag på ovansidan av dörren. Finns det golvmonterade skenor som man kan