2 338 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Enkelglas i källaren
I vårt hus från 35 så har vi ganska kallt (14-15 grader) på vintern och jag försöker nu med enkla knep öka temeraturen någon grad.
I fönsterna, som är fem till antalet, så sitter där enkelglas. Någonstans har jag läst eller hört att det förr i tiden fanns lösa innerbågar som man montera på vintern. Och tittar jag på min karm så ser det ut att vara förberett för något sådant.
Vad kallas sådana fönster?
Är det ekonomiskt försvarbart att tillverka sådana?
Eller bättre att köpa nya, moderna fönster?
I fönsterna, som är fem till antalet, så sitter där enkelglas. Någonstans har jag läst eller hört att det förr i tiden fanns lösa innerbågar som man montera på vintern. Och tittar jag på min karm så ser det ut att vara förberett för något sådant.
Innanfönster. Vi har ett hus från '32 och har innanfönster i källaren, relativt nytillverkade också (av förra ägaren) som fästs med beslag från Gysinge. Den lilla milimeterstora glipa som finns kvar när man satt i innanfönstren tätas med någon form av snöre, som jag inte minns namnet på just nu, som man petar in.kacke_x skrev:I vårt hus från 35 så har vi ganska kallt (14-15 grader) på vintern och jag försöker nu med enkla knep öka temeraturen någon grad.
Vi har ingen varm källare, jämfört med bostaden, men den är å andra sidan inte kall heller. Kanske 18-19C.
Våra grannar har satt in nya fönster, treglas om jag inte minns fel, i källaren men deras källare är inte direkt mycket varmare än vår. Antar att kylan kommer genom väggarna och golvet.
I somras så satte jag nya gummilister runt alla källarfönstren, alltså inte innanfönstren utan de ordinarie. Det gjorde skillnad. Nu vintertid så hänger jag också ett ulldraperi framför källardörren. Även om även den är tätad så är den orginal och lite lite skev, så det kan dra där.
Tror att vilken finsnickare som helst kan ta sig an sådant. Och egentligen, om du är lite händig och har tid, så kan du säkert bygga sådana själv. Det kan inte ta så himla lång tid, för det är ingen märkvärdig konstruktion ju.kacke_x skrev:
Klicka här för att svara