11 480 läst ·
11 svar
11k läst
11 svar
reparera isolerkassett
Jag har en lite äldre ytterdörr (80-tal?) med treglas isolerruta där innersta rutan knäckts. Kan man byta det glaset eller blir man tvungen köpa helt ny kassett? Första kontakten med glasmästare sa att man inte byter glas i treglaskassetter vilket jag tyckte lät konstigt.
Skall du ha isolerande egenskaper måste du beställa nytt, det är inget glasmästaren kan göra. Det han därimot kan göra är ett substitut som ser ut som isolerglas.
detta eftersom kassetterna normalt är fyllda med ädelgas av någon form
detta eftersom kassetterna normalt är fyllda med ädelgas av någon form
Samma sak hade hänt i vårt nuvarande hus som vi köpte för dryga 2 år, mellanrutan spräckt.
Blev till att byta kassetten, blev inte blodigt dyrt, delvis pga känningar på glasmästeriet.
Blev till att byta kassetten, blev inte blodigt dyrt, delvis pga känningar på glasmästeriet.
OK, det kanske inte behöver bli superdyrt, men varför skulle det vara svår fylla med ädelgas och få tätt om det är vad som krävs? Låter inte som kärnfysik precis... Det är ju idag en helt intakt, tät kammare och en öppnad kammare. Treglas har blivit tvåglas isoler. Det fattas ett glas.
Svårt att förstå svårigheten. Det finns ju t.ex. de som hävdar att de kan bygga en enkammars/tvåglaskassett på plats, fylld med luft. De bygger om fönstren hemma hos kund utan märkvärdig utrustning alls och får u = 1,2 sådär (enl viivilla). Skulle det vara svårare att göra samma sak i verkstad med all önskvärd utrustning än hemma hos kund?
Se: mistralfönster/grundels Mistral ISO 2000
Se även Grundels montagefilm:
Svårt att förstå svårigheten. Det finns ju t.ex. de som hävdar att de kan bygga en enkammars/tvåglaskassett på plats, fylld med luft. De bygger om fönstren hemma hos kund utan märkvärdig utrustning alls och får u = 1,2 sådär (enl viivilla). Skulle det vara svårare att göra samma sak i verkstad med all önskvärd utrustning än hemma hos kund?
Se: mistralfönster/grundels Mistral ISO 2000
Se även Grundels montagefilm:
Har inte hört om någon glasmästare som har just utrustningen för att bygga gasfylda energiglaskassetter. Vet att dom flesta kan bygga glaskassetter men det är att. Alla jag har hört måttbeställer just kassetterna.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Isolerglasen med argon mellan rutorna tillverkas i en argonfylld atmosfär. Det blåses alltså inte in gas och man skyndar sig att täta innan det pyser ut. lite svårt att släpa hem en sån "gaskammare" till kunden, men lättare om man ska ha vanlig luft i mellanrummen. Det blir inte svindyrt att beställa en hel kassett, och lättare att byta.
Vad händer med fukten i luften som Mistral stänger in i sina glaskasseter? Kommer inte den att sätta sig som kondens inuti kassetten?
Vad händer med fukten i luften som Mistral stänger in i sina glaskasseter? Kommer inte den att sätta sig som kondens inuti kassetten?
Glaskassetter är inte så jäkla dyra. Jag har byggt lite fasta fönster genom att endast köpa kassetter med två glas och någon isolerade gas och hamnar normalt kring 400-800:-. För en storlek som passar i en dörr betalar jag ca 400-500:- . Så att hålla på med reparation och fixande blir nog enbart en förlustaffär.
Nå, det är en förrådsdörr så jag städade bort det trasiga glaset och låter det vara en 2-glas isolerruta. Det är en väldigt maffig ytterdörr för ett förråd, men likväl ett endast periodvis uppvärmt förråd.
En ny skiva glas ( 53x75 cm) skulle kostat 150:-, men rekommenderades ej - fortfarande lite dunkelt varför. En ny kassett skulle kostat 1350:- (mittenglaset (nu innerglaset) är råglas).
En ny skiva glas ( 53x75 cm) skulle kostat 150:-, men rekommenderades ej - fortfarande lite dunkelt varför. En ny kassett skulle kostat 1350:- (mittenglaset (nu innerglaset) är råglas).
Jag köpte nya Wisyfönster för 16 månader sedan. Nu har en ruta spruckit. Det inre glaset på en fast fönser! Måste ju vara fel från början. Men Wisy hävdar att de har 1 års garanti. Jag hävdar att ett dolt fel kan jag aldrig se, det måste ha varit fel i kassetten från början. Och då gäller enligt konsumentköplagen 3 års reklamationrätt. Det finns inga spikar eller skruvar i kanten där sprickan startade.
Det är just så man gör det. Man blåser in gasen i kassetten och sedan stänger det inne.. så argonfylld atmosfär har jag aldrig hört talas om..Stefan Bengtsson skrev:Isolerglasen med argon mellan rutorna tillverkas i en argonfylld atmosfär. Det blåses alltså inte in gas och man skyndar sig att täta innan det pyser ut. lite svårt att släpa hem en sån "gaskammare" till kunden, men lättare om man ska ha vanlig luft i mellanrummen. Det blir inte svindyrt att beställa en hel kassett, och lättare att byta.
Men man vet ju aldrig.. kan ju ha fel
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
kimmo_thn skrev:
När jag var på studiebesök hos vår glasleverantör får några år sedan, skickade dom in glas och spacer i en gastät kammare, där en robot limmade i hop delarna. Det är möjligt att man använder andra metoder på andra ställen. Men likväl: isolerglas är så billigt att köpa färdigt, så jag skulle aldrig ställa mig och mecka med det själv.
Klicka här för att svara