Hej, jag har antagligen fått ett badkar som precis inte går in genom dörren till badrummet.

Jag har noterat att genom fönstret går det utmärkt, men då måste fönstret hängas av.

Min fråga är - vilket är att föredra? Fönstret är 1 år gammalt elitfönster som öppnas utåt.
Det sitter fast med 3 skruvar på varsin sida.
Jag vet inte om fönstret går att hänga av på enklare sätt än att ta bort skruvarna och lyfta av det.
Jag kan tillägga att fönstret sitter en bit upp från marken så det är inte helt lätt.

Alternativet är att ta bort karmar och foder etc och ta bort dörren, då går det också att få in badkaret.

Tacksam för tips och råd

//J

Om det är möjligt hade jag tagit bort dörren. Då är du inte väderberoende...dvs det inte så kul om det börjar regna och man får stressa tillbaka fönstret. Men mät både två och tre gånger så det verkligen går in så man inte skapar sig en massa jobb i onödan.

Ja, frågan är vilket som är mest jobb - genom att riva delar av dörren river man ju saker - fönstret hakas ju "bara" av. Det är heller inte helt säkert att det räcker med bara ena sidan av dörren, kanske måste hela rubbet av på bägge sidor och då känns (väl?) att haka av fönstret som mindre åverkan.

//J

Bort med fönstret även om det sitter högt upp. Mycket mindre att återställa efteråt.
Bygg ställning. Ta bort fönsterfodren. Skruva loss fönstret och lyft ur det.
Sedan in med badkaret. Sen är det bara att återställa allt.
Den tid som fönstret är urtaget behöver inte bli mer än 20 minuter max om ni är två som gör jobbet.

Tack för alla svar. Så här gick det
Jag ringde byggfirman som bytt våra fönster. Dom tog sig tid att skicka över 2 gubbar.
Fönstret skruvades loss med 3 skruvar på var sida, fodret tror jag inte vi rörde.
Skyddsfilt lades över fönsterkarmen och badkaret lyftes in (1.2 meter från marken) och det gick utmärkt!
En tredje snickare kom också över för vi behövde vara 4 stycken när fönstret monterades tillbaka.
Totalt gick allt på ca 1 timme och det är ju fantastiskt med byggare/hantverkare som både kommer med kort varsel och på utsatt tid, till skillnad från VVS-firman som jag väntade på i 5 timmar och nu fortfarande har jagat i ett par dagar för att komma och koppla in badkaret :(

//J

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.