Hej,

Vill bara understryka det jag har läst på detta forum angående instruktioner till Velux takfönster. Jag köpte alla paket för att sätta in två takfönster på vinden. Jag skojar inte om jag säger att jag ägnat lika mycket tid åt att försöka förstå instruktionerna som det har tagit att montera fönsterna.
Fönsterna känns bra och resultatet bra men jag har svårt att förstå hur man kan göra så dåliga instruktioner. :@
/Stickan

Håller med ! Det är tecknade bilder som man får titta länge på för att förstå vad dom menar och inte en rad med text där de beskriver något.

Vill du har mer text så har Velux Hantverkarhandboken som tar upp en hel del och är betydligt mer utförlig än de beskrivningar som följer med i paketen.

// Mats

myrstack skrev:
Vill du har mer text så har Velux Hantverkarhandboken som tar upp en hel del och är betydligt mer utförlig än de beskrivningar som följer med i paketen.

// Mats
Oj. Den är kanon!

Tack, den hade jag behövt. Varför inte skicka med en länk till den i beskrivningen. Har ju gjort en massa fel i onödan ;).
Är klar nu och är nöjd med resultatet.
//Stickan

Stickan_c skrev:
...
Är klar nu och är nöjd med resultatet.
//Stickan
Hur stora fönster monterade du?
Med isolerat snetak eller utan?
Hur lång tid har det tagit?
En eller 2 man?

Ska själv installera några.

Ja, berätta hur det va att få dit dom. Jag ska in med tre stycken själv.

Jag har satt in två Velux takfönster, tror de är 100 x 70. Det tog väl en dag per fönster ungefär inklusive montering av medföljande fönstersmyg och det andra fönstret gjorde jag helt själv.

Kan hålla med om att monteringsanvisningarna var något klyddiga, men å andra sidan var de väldigt utförliga, bara man granskade bilderna noga.

Själva konstruktionen tycker jag är smart och alla moment var ganska enkla. Det svåraste var att få till det så att fönstret hade rätt avstånd till takpannorna så att "kragen" runt fönst kunde monteras på rätt sätt.

dannyowl skrev:
.... Det svåraste var att få till det så att fönstret hade rätt avstånd till takpannorna så att "kragen" runt fönst kunde monteras på rätt sätt.
Menar du från ovan, nere ifrån eller centrerat?

Samma med Elit:s takfönster bara bilder, dock är måtten angivna med siffror ;)

Tyckte dock att det var relativt lättförståeligt.

kamilenski skrev:
Menar du från ovan, nere ifrån eller centrerat?
Har för mig att jag nästan fick problem i nederkant. Takpannan närmast under hamnade nästan för nära fönstret för att den böjbara plåtkragen skulle gå att få till på ett bra och snyggt sätt. Det blev heller inte helt optimalt i sidorna, men det hade jag nog kunnat rätta till om jag bemödat mig med att kapa reservplattorna som låg i förrådet till rätt bredd. Nu använde jag samma plattor som låg där sedan innan. Jag bytte ju bara ut de gamla fönstrena mot ett nya, så hålet hamnade på samma ställe.

var tänker ni köpa era veluxfönster? jag är själv ute efter två stycken 78 x 140

dannyowl skrev:
Har för mig att jag nästan fick problem i nederkant. Takpannan närmast under hamnade nästan för nära fönstret för att den böjbara plåtkragen skulle gå att få till på ett bra och snyggt sätt. Det blev heller inte helt optimalt i sidorna, men det hade jag nog kunnat rätta till om jag bemödat mig med att kapa reservplattorna som låg i förrådet till rätt bredd. Nu använde jag samma plattor som låg där sedan innan. Jag bytte ju bara ut de gamla fönstrena mot ett nya, så hålet hamnade på samma ställe.
Hade du läst eller rättare sagt tittat lite till på bilderna hade du sett att nedre bärläkten som takfönstret ligger på skall sitta 8cm ovan takpannan samt att de takpannorna fasas en aning så passar den böjbara plåtkragen. :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.