Hej,

Ska köpa dörrar till källaren, tänkte i förväg såga upp lättbetongen. Tänkte sätta i dörrar som är 7x20. Jag har hittils när jag satt i nya dörrar tänkt fel, så det är inte blivit bra. Därför behöver jag er hjälp :)
Hur stora (bredd + höjd) ska dörröppningen vara för dessa? Dvs hur stort ska hålet i lättbetongen vara för att 7x20 dörrar ska passa?

Mvh

Stefan

70x200 karmen är 69x199

Milkshaken
man brukar räkna med 1-1,5 cm i drevspringa på var sida.
Men är inte 7X20 68x198?

Googla på tex Swedoor så hittar du deras hemsida med monteringsanvisningar. Där står exakt hur stort hål du behöver för lika karmstorlekar

Det kan ju skilja lite mellan dörrtillverkaren, men för 7x20 så gör du ju ett hål som är 70x200 då har du utrymme att justera karmen och dreva

Varför inte göra tvärtom, köp dörren först, mät, och sedan såga.

Protte

prototypen skrev:
Varför inte göra tvärtom, köp dörren först, mät, och sedan såga.

Protte

Tack för svaren alla!

Jo, men det är väl standardmått? Jag ska väl inte behöva mäta dörren egentligen?
Men visst, du har rätt. Det är nog lika bra att vänta på att dörren köps in. Det blir en ljud och brandklassad dörr, kommer kosta några kronor, och jag vill inte tabba mig (igen!!!) :)

Näsvis fråga, bara 70 bred? Ska väl inte vara mycket spring där då.

Protte

prototypen skrev:
Näsvis fråga, bara 70 bred? Ska väl inte vara mycket spring där då.

Protte
Nope, väldigt lite spring :) Alla dörrposter i källaren är 70 idag, kanske att jag kan ta upp två av dem till 80. Just denna, som är in till pannrummet är så bred som den kan bli idag, vägg + trappa ner gör att den inte kan bli mer än några cm bredare :)

stew skrev:
Tack för svaren alla!

Jo, men det är väl standardmått? Jag ska väl inte behöva mäta dörren egentligen?
Men visst, du har rätt. Det är nog lika bra att vänta på att dörren köps in. Det blir en ljud och brandklassad dörr, kommer kosta några kronor, och jag vill inte tabba mig (igen!!!) :)
Som sagt en 7x20 dörr skall ju gå in ett hål som är 70x200, karmen är något mindre. 1-2 cm per sida vill du ha för att kunna rikta upp karmen om ditt hål inte har helt lodräta sidor t.ex

Skall du ändå såga så sätt in 8 brd dörr.....en 7 dörr har ju bara 62cm dörrblad...inte mycket till öppning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.