7 154 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Hur stor ska dörrposten vara?
Hej,
Ska köpa dörrar till källaren, tänkte i förväg såga upp lättbetongen. Tänkte sätta i dörrar som är 7x20. Jag har hittils när jag satt i nya dörrar tänkt fel, så det är inte blivit bra. Därför behöver jag er hjälp
Hur stora (bredd + höjd) ska dörröppningen vara för dessa? Dvs hur stort ska hålet i lättbetongen vara för att 7x20 dörrar ska passa?
Mvh
Stefan
Ska köpa dörrar till källaren, tänkte i förväg såga upp lättbetongen. Tänkte sätta i dörrar som är 7x20. Jag har hittils när jag satt i nya dörrar tänkt fel, så det är inte blivit bra. Därför behöver jag er hjälp
Hur stora (bredd + höjd) ska dörröppningen vara för dessa? Dvs hur stort ska hålet i lättbetongen vara för att 7x20 dörrar ska passa?
Mvh
Stefan
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Varför inte göra tvärtom, köp dörren först, mät, och sedan såga.
Protte
Protte
prototypen skrev:
Tack för svaren alla!
Jo, men det är väl standardmått? Jag ska väl inte behöva mäta dörren egentligen?
Men visst, du har rätt. Det är nog lika bra att vänta på att dörren köps in. Det blir en ljud och brandklassad dörr, kommer kosta några kronor, och jag vill inte tabba mig (igen!!!)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Näsvis fråga, bara 70 bred? Ska väl inte vara mycket spring där då.
Protte
Protte
Nope, väldigt lite springprototypen skrev:
Som sagt en 7x20 dörr skall ju gå in ett hål som är 70x200, karmen är något mindre. 1-2 cm per sida vill du ha för att kunna rikta upp karmen om ditt hål inte har helt lodräta sidor t.exstew skrev:
Skall du ändå såga så sätt in 8 brd dörr.....en 7 dörr har ju bara 62cm dörrblad...inte mycket till öppning.
Klicka här för att svara