4 803 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Tillfälligt utvändigt lås på altandörr
När vi bygger ut vårt hus kommer vi under ett par månaders tid inte kunna använda vår normala entrédörr utan kommer istället behöva använda en av våra altandörrar. Våra altandörrar idag har ett icke låsbart handtag på insidan, medan utsidan inte är försedd med något handtag alls. Det jag behöver för att komma in är alltså ett handtag utvändigt vilket givetvis måste vara låsbart så att man kan lämna hemmet.
När jag letar efter låsbara altandörrshandtag så är samtliga jag hittar avsedda för att sitta invändigt. Är det någon som har erfarenhet av att ha ett låsbart handtag utvändigt? Är det så enkelt som att köpa ett handtag som är avsett att sitta invändigt och montera det på utsidan, det är ju trots allt bara en tillfällig lösning. Är det något jag bör tänka på i mitt val av handtag?
Är det någon som har förslag på vilket lås man ska köpa?
När jag letar efter låsbara altandörrshandtag så är samtliga jag hittar avsedda för att sitta invändigt. Är det någon som har erfarenhet av att ha ett låsbart handtag utvändigt? Är det så enkelt som att köpa ett handtag som är avsett att sitta invändigt och montera det på utsidan, det är ju trots allt bara en tillfällig lösning. Är det något jag bör tänka på i mitt val av handtag?
Är det någon som har förslag på vilket lås man ska köpa?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
Till exempel Fix 8350 är avsett att sitta på insidan, och föreberett för utvändig cylinder. Alltså kan man låsa och låsa upp handtaget från utsidan.
Det förutsätter att man även sätter allt på utsidan också.. visst tillfällig lösning fungerar det. men det kommer lämna efter sig fula märken som ett normalt utomhushandtag ej täcker.. Säkerhetsmässigt skulle jag vid ett montage ute klassa det strax över en hasp.Stefan Bengtsson skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 564 inlägg
frohike skrev:
Jag var kanske oklar. Fix 8350S ska sitta på insidan, samtidigt som man har en dubbel cylinder. Och ett vanligt vridhandtag utvändigt. Du har dock rätt i att det inte lämpar sig särskilt väl som tillfällig lösning, den är mer som en permanent lösning. Enligt Fix är 8350S godkänd enligt SS 3620 klass B. Jag är inte påläst på den standarden, så jag vet inte vad den säger om hasp.
http://www.fix.se/produkter/handtag/handtag_montering.htm
Så rätt så.. Tänkte helt fel.. hade bara 835s i huvudetStefan Bengtsson skrev:Jag var kanske oklar. Fix 8350S ska sitta på insidan, samtidigt som man har en dubbel cylinder. Och ett vanligt vridhandtag utvändigt. Du har dock rätt i att det inte lämpar sig särskilt väl som tillfällig lösning, den är mer som en permanent lösning. Enligt Fix är 8350S godkänd enligt SS 3620 klass B. Jag är inte påläst på den standarden, så jag vet inte vad den säger om hasp.
[länk]
Klicka här för att svara