Hej. Går i tankarna på att upgradera ytterdörrens lås från nuvarande 60tals standard. Har tyvärr väldigt dålig koll på lås. Låset som sitter är ett assa med vanligt vred på insidan och jag skulle vilja ha bort vredet så att en ev tjuv som tar sig in inte lätt kan komma ut igenom ytterdörren. Behöver jag byta hela låskistan med handtag och allt eller finns det någon enklare variant? Kan jag sätta in något extralås som jag låser när jag går som måste öppnas med nyckel? Tanken är att längre fram byta hela dörrpartiet och då även sätta in ett bra modernt lås men vill försöka höja säkerheten lite nu innan. Tanken var väl att det inte skulle bli så dyr, kanske runt 1000-1500 skr. -Johan

om du ändå skall byta dörr framöver så är det bästa och billigaste att kompletera med en 9:a dvs en Fas 309 (ligger på 1000-1500 kr beroende på rak eller hakregel) eller dormas variant (ligger på 1200-1400kr). samt ev ett par stift i bakkant eller gånggärn med inbyggda stift. alt ett bakkantsbeslag typ 1220.

Redigerat:
Ok. Är det något man klarar att montera själv med en överhandsfräs eller stämjärn?

Överhandsfräs kommer bara bli svårt. Det du behöver är träborr och stämjärn..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.