Har planer på att byta ut gamla trösklerna i lägenheten. Hur är dessa monterade, jag ser inga spik eller skruv. Antar att dörrfödret måste monteras bort först för att få bort dom?

Limmade?
Försänkt/överspacklad spik/skruv?
Enbart fastklämda/fastkilade?

Svårt att veta... En bild kan hjälpa.

Ola78
Har du otur är trösklarna spikade i ändträet på karmen och då måste plocka bort hela karmen för att kunna byta dem. Så är trösklarna i vårat hus, visserligen är det orginaldörrar från 20-talet, vet inte hur moderna dörrar är gjorda.

Ola78 skrev:
Har du otur är trösklarna spikade i ändträet på karmen och då måste plocka bort hela karmen för att kunna byta dem.
Det borde väl gå att såga sönder tröskeln och bryta loss bitarna om det är på det sättet. Utstickande spik är ju bara att kapa av jäms med karmen.

Ola78
Jo visst går det att göra så men det blir väl ett snyggare resultat om man kan byta så man har en hel tröskel i ett stycke. Sågar man av den gamla trösklen jäms med karmen får man ju liksom två bitar kvar av den gamla trösklen under karmen och det kanske inte ser jättesnyggt ut.

Ola78 skrev:
Sågar man av den gamla trösklen jäms med karmen får man ju liksom två bitar kvar av den gamla trösklen under karmen och det kanske inte ser jättesnyggt ut.
Jag tänkte nog mer att man borde kunna bryta loss hela den gamla tröskeln (i bitar) efter det att man sågat bort ett par decimeter i mitten först. Nu vet jag ju inte hur det ser ut så jag kanske tänker fel.

Ola78
Ah, då fattade jag fel, sorry. Du tänker nog rätt,låter logiskt, kunde jag ju själv tänkt på. Nu när jag förstår hur du tänkte så måste jag säga att det är nog det bästa sättet och ta bort den om trösklen sitter som jag beskrev det.

Ola78 skrev:
Ah, då fattade jag fel, sorry.
Inget att vara sorry för, skönt att jag kunde göra mig begriplig :) En bild från TS vore inte fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.