Jag skulle gett mig på trappan med en vinkelslip och ett par huggmejslar tills dörröppningen blev tillräckligt stor.

AnneFi
Trappen är inte längre ett problem. Vi tittadenärmare på det och karmen är inmurad bakom trappen.
Vi köper en 90 dörr och chansar på att vi får in den :) det vi helst vill slippa är att ta bort något utifrån eftersom det är svårt att få det snyggt där.

M
Dalbotös skrev:
Det finns förråddsdörrar som skall hålla 18 grader, riktigt vad det betyder vet jag ju inte men det är ju mer än 10 grader som också finns. Så det borde ju vara lite bättre isolering?
Det innebär egentligen att dörren är gjord för ett utrymme uppvärmt till MAX 18 respektive 10 grader. Det har med hållbarhet, rörelse samt isoleringsförmåga att göra. ;)

M
AnneFi skrev:
vad är det minsta möjliga måttet för att få in en 90 dörr?
Det beror helt på hur "rakt" hålet är. Ofta är inte hålet i väggen i gamla hus perfekt. 15mm totalt är svensk standard och räcker om hålet är ok. Större är bättre då det också är lättare att dreva ordentligt utan att pressa ihop isoleringen.

I teorin räcker det med några millimeters spelmån om det krisar. Ställer dock en del krav på den som monterar... :S

M
Emil P skrev:
en ytterdörr finns per definition inte i 8x**
det är en "stugdörr" eller förrådsdörr då
Finns ytterdörrar i alla storlekar, se bara www.allmoge.se t.ex. Tillverkarna som massproducerar har dock gått ifrån dessa då de blir mer och mer ovanliga och således inte lönsamma.

En förrådsdörr skall inte förväxlas med en ytterdörr / entrédörr.

Kolla med någon firma som specialtillverkar om de har något stående... ibland har man tur ;)

AnneFi
sitter en 90 dörr på plats nu. vi får putsa upp lite men snyggt som faen kommer det att bli :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.