S
styrman1: det är nog inte cylindern som kärvar. ta bort den från gamla dörren och prova. den kan poleras upp förmodligen så den blir snyggare. eller låssmed.
8 svar · 12,7k läst
snickarboden
snickarboden: Är kittet så det trillar av så hade jag tagit bort allt men sett till så att stiften håller rutan. Nackdelen med detta är att man inte får in kitt mellan glas och båge vilket oftast är rätt bra. Olja + kitt där gör underverk för hållbarheten. Två man, en håller och en lossar stift funkar och sen viker man ut glaset. Rensa, olja och lägg kitt sen, i med glaset igen och stifta det,
1 svar · 1,9k läst
L
lillalillajag: Vi har ett velux-fönster som vi satte in för ett år sen och vi är iaf mycket nöjda! Lätt att sätta dit med bra beskrivningar och det är hur smidigt som helst...visst, det kostade en slant men efter lite snabba efterforskningar på nätet så insåg vi att billigt lätt blir dyrt när det gäller takfönster så vi körde på ett säkert kort och har inte ångrat oss :)
2 svar · 1,2k läst
K
kattis_: Någon som har några erfarenheter av 3-glas fönster från Skånska byggvaror & ERA, är det stor skillnad mellan dem?
0 svar · 1,7k läst
V
verktygsgurun: Bygglagret.se brukar ha bra priser på SP fönster.
2 svar · 2,8k läst
C
carax: Vet inte riktigt vilken tråd denna skall in på men detta hör ju ihop med fönster.. Funderar på att bestycka huset med utanpåliggande persienner alternativt screenmarkiser. Förstnämnda känns mycket bra med undantag för lådan som persiennen glider upp i. Sedan undrar man ju hur mycket de skramlar. Säljaren menar på att det inte märks. Blåser det så mycket så detta riskeras så
0 svar · 1,3k läst
T
tompa_70: Jag gör i princip allt med huset själv, men vill gärna hitta en erfaren Veluxmontör när jag ska inreda vinden. Jag ska in med 4 st takfönster, 2 st mindre skall bytas ut och 2 st helt nya 180 cm skall monteras in. Det är egentligen inte storleken som avgör att jag inte gör det själv utan jag pallar inte med att det blir läckage och annat strul. Det måste bli bra, rätt och tätt.
2 svar · 995 läst
B
byggarätt: Ett stort vasst stämjärn...men var försiktig risken är stor att du spräcker rutan om du använder en värmepistol kan det bli lättare men då ökar också risken att du spräcker rutan.
1 svar · 5,2k läst
K
kallstrom_74: ja det kan vara en idé
2 svar · 2,5k läst
Stefan N
Stefan N: Man byter ju inte hela fönstret, det räcker med kasetten om det inte är nåt special.
10 svar · 8,6k läst
cederbusch
cederbusch: Nej, det gick så fort att jag inte hann med några bilder. :)
10 svar · 4,7k läst
P
Petronille: Vi funderar på att dela av ett sovrum i en lägenhet vi hoppas på att köpa :), och är inne på att sätta in en skjutdörr mellan rummen. Det är ett vackert rum med två fönster i rad, och tanken var att man skulle ha en skjutdörr mot fönsterväggen, som man kan öppna och därmed få tillgång till den vackra väggen och ljuset från bägge fönstren. Men för att det ska bli bra gissar
0 svar · 1,3k läst
P
pilot: Det gäller innerdörrar. Någon som använder dem? mvh
0 svar · 1,1k läst
R
Rogers stuga: Varför köpa från Polen? Vi har ju det bästa virket i Sverige och vi kan detta med träfönster. Om du Skulle behöva köpa delar eller få problem vem kommer från Polen och lämnar garanti ?
6 svar · 15,9k läst
Stenhusbyggarna
Stenhusbyggarna: [citat] nej sorry, 3-glas finns inte men 2+1 finns med ett U-värde på 1,2. Det är det vi ska ha. Synd att ni inte är nöjda. Det låter som att vi kanske kan välja RM fönster med fördel då. Men vilket vackert fönster och smygd^_^b!! Har ni flera bilder på huset?? Så vill jag att det ska se ut i våra fönster när dom sitter på plats!
2 svar · 3,6k läst
F
Frodda: [citat] Då är ju den spontana frågan, varför ska jag behålla fönsterbänkar i sten?Som på köpet var grå trista o dessutom på köpet rent för korta för ens kunna ställa en vettig kruka där.
7 svar · 11,5k läst
slacker
slacker: Kronfönster bjuder just nu på smygen vilket gör deras priser ganska okej: http://www.kronfonster.se/butiken/model/25-runda_-_halvrunda_fonster_lagerforda.html Eufönster är ju klart billigast - Utan foder och smygar: http://eufonster.se//index.php?page=winfreeshape&limit=10_0 Pratar vi öppningsbara så sticker ju priset bra mycket mer och du får räkna på minst 12.000. I ditt fall skulle
5 svar · 2,8k läst
ulmus
ulmus: superbra med sammanställningen så man kan få lite tips till något jag inte alls tagit ställning till ännu
4 svar · 2,3k läst
V
verktygsgurun: Skall fönstret sitta inomhus kan man fräsa en massa ringar i MDF och limma ihop.
4 svar · 1,4k läst
R
Rogers stuga: Du har köpt fönstren från återförsäljare och det är han som är din motpart. Gör en Besiktning och skicka utlåtandet till åf. Trist för honom om inte fabriken tar sitt ansvar. Ställ krav.
14 svar · 3,3k läst
L
Lelele: Regelstomme tror jag det är med fasad av trä, lockpanel.
2 svar · 1,4k läst
Raskus
Raskus: Nja det återstår väl att se, gissar på att de hänger dit ett nytt dörrblad helt enkelt.
5 svar · 19,4k läst
Stefan Bengtsson
Stefan Bengtsson: [citat] Ok. Vi är överrens om att det inte är bättre ju bredare det är. Men jag hade för mig att 12 mm är lite tunt, jag tror det ligger närmare 16 mm. Detta medför ju att ett 3 - glas blir väldigt tjockt om man ska ha optimalt avstånd (4 + 16 + 4 + 16 + 4 = 44 mm) jämför med ett 2 - glas som blir 4 + 16 + 4 = 24 mm. Jag tror att för TS, som ju en gång i tiden skulle ha ett
30 svar · 21,4k läst
T
Toddep: Hej! Jag bygger nytt hus och ska snart montera innerdörrarna och är ute efter dom nya snygga dörrarna med 1 spegel. Länkar nedan bild på dörr så ni vet vilken sort jag menar. Är ute efter så bra pris som möjligt om någon har förslag? http://beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=43883 MVH:)
0 svar · 1,8k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: För att återkoppla: Jag valde plywood, 22 mm-reglar, plywood, gips (med lim mellan plywoodskivorna och reglarna). Det blev styvt och stabilt.
1 svar · 1,4k läst
E
Ejfel: Hej Jag bytte fönster i garaget förra sommaren. Bara två stycken små fönster och jag tätade med Illbruck trio. Det är en drevremsa som är självsvällande. Fungerade mycket bra men lite dyrt.
5 svar · 2,1k läst
M
mr Jönåker: [citat] Tack för tippset. Provar med att höra vad de säger. /J
7 svar · 1,2k läst
B
BorgP: Tack. Det låter vettigt. Med tanke på att det är de enda fönstren med insyn från grannar kanske man ska spara dem mjölkiga då. :D
2 svar · 2,9k läst
S
Stockmos: Hej hej! bor i en bostadsrätt som byggdes -64 om jag inte minns fel. Jag har nu tänkt byta ut alla dörr karmar/foder för att bli av med alla gångjärn till dörrar jag som jag aldrig kommer att använda igen samt att få det nytt och fräscht. Väggarna i sig är murade med puts utanpå, puts som lätt går sönder när man är och bråkar. Sen hade jag tänkt byta dörr till badrummet och
0 svar · 1,7k läst
F
frohike: Som sagt.. det var den biten av låssmedsyrket som var kul, när man fick tänka till och lösa problemen man fick. Gå och montera i nya dörrar på byggen kan alla snickare, eller ja, många borde dock hålla sig borta från annat än bräda å spik. Man ser lätt om låsis eller någon annan har monterat ett lås.
8 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.