Fönster & Dörrar
kuse: Kanske inte svaret du vill ha men, varför inte lite leca-block och murbruk och göra det "underhållsfritt" så att säga :)
sblixten: [citat] Det gäller ett fönsterparti om 5 fönster och en altandörr, 590cm skall det bli. Du gör helt korrekta antagande om hur jag tänkt göra. Mer info finns här: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/165915-byta-baerande-foenster.html (jag skall inte byta till minsre höjd) Jag har räknat lite på laster och vanliga reglar fungerar, men det jag är orolig för är att den slår
Immobil: [citat] Ja, gör som du har tänkt, det blir säkert bra!
mycke_nu: Samma som fönstren för ett enhetligt utseende, skulle jag vilja föreslå.
andersmc: Vänd dig till vilken som helst försäljare av kompositfönster (aka plastfönster). Du får dina fönster tillverkade exakt efter mått.
Elvira A: Jag har en gammal spegeldörr som tidigare ägare har målat med ett tjockt lager färg. Nu har färgen spruckit längs med hela överkanten av en av speglarna och det verkar som om själva spegeln sitter löst. Jag kan se att samma spegel tidigare är lagad med någon form av spackel el dyl på andra sidan och detta ser väldigt kladdigt ut. Vad kan jag göra åt detta (på enklaste sätt, har
Sulan_gbg: Har alltså nu drevat om och packat det lite mer. /Sulan
twtwtw: Jag håller på och inreder övervåningen där jag har satt in en fönsternisch. Ska foga runt fönsternischen samt måla väggen runt fönstret. Vilken ordning gör jag det, fogar jag först med maskeringstejp och sen målar med maskeringstejp? Eller hur gör jag det snyggast?
Håbe: Behöver byta fönster i en gammal ladugård som används till förråd/verkstad. Utrymmet är inte uppvärmt så jag söker enkla billiga fönster med spröjs (mått 10x13) De behöver inte vara öppningsbara. Någon som har tips om vem som säljer ENKLA & BILLIGA fönster?
grästorp: Hej på er, äntligen har var nya fönster kommit. Nu gäller det att bygga ut dem gamla och sätta i de nya. (som har samma matt). Jag undra om det finns några smarta arbetsmoment med detta. Vem vill inte har det så lätt som möjligt?:) Tack för hjälpen Grästorp
Bambi: Hej, Tack för svar! Jag får testa det, men är rädd det inte hjälper nu när dörren blivit matt och repig, jag skulle lagt på det som skydd när dörren var ny. Jag ska testa i en hörna annars går jag på med någon lättare polish och sen hårdvax när jag fått bort den matta ytan. Mvh Matte
Stefan_hallsberg: Kan inte IKEA-typen av gångjärn passa bra? Den som sitter på köksskåp. Krävs lite tankeplanering bakom men principen skulle kanske fungera.
kitco: Hoppas inte det är postat i fel forum. Jag undrar vart man hittar dessa vind/insyningsskydden man brukar sätta upp på balkongerna, det är gjorda i plast i olika färger och brukar monteras på kortsidorna av balkongen.
fialisan: Hej! Vi letar efter ett skärmtak till vårt nybyggda hus, eller två entrétak faktiskt (ett till grovingången också). Vi hittade ett vi gillade från leverantören gop. Men tyvärr är bredden på den största 2050mm vilket är något för litet för den ena entrén som behöver ha runt 2300mm. Är det någon som har någon erfarenhet av skärmtak, och har tips på var jag kan finna större,
Blindnit: Till gångjärn och övriga metalldelar fungerar kaustiksoda utmärkt.
joob: Håller också på att välja markiser och screens till vårt hus. Hittade denna markiskonfigurator från Markilux häromdan. http://www.holmgrens.eu/Min-markis.php Har inte provat själv ännu men det ser avancerat ut.. Det är dock ett program som man behöver installera på datorn inte bara en websida.
verktygsgurun: Har du det gångjärnet på dina dörrar, så är det det standarden som kom i mitten av 70-talet och du kan således byta bara dörrbladet.
morsan: Kolla den här sidan som jag hittade via Google :)
verktygsgurun: Fasta fönster i den storleken är inga problem. Finns hos alla fönstertillverkare. Det är ju dock ingen lagervara så räkna med 6-10veckors lev tid.
frohike: Finns inte några billiga varianter som utan problem passar nordisk standard
amandalar: Hej, Vi letar dörrar, både inne och yttedörrar men hittar inte vad vi söker efter :S. Vi är sugna på en sådan på bifogad bild, gärna 1,20 cm bred i lärkträ, någon som vet var man kan finna en liknande? Kan även tänka oss att få den tillverkad!
Dsl: [citat] Spackelspade använde jag redan och det var lite svårt. Men spritpenna är ju verligen ett bra tips! Det skall jag använda! d^_^b
frohike: Även här har du delar som bygger på din fråga http://www.byggahus.se/forum/teknik/169455-larma-fasta-foenster.html
Ander_s: Nån norrlänning som köpt därifrån? Skulle gärna se dem innan man vågar köpa, närmaste utställlning i Jönköping. Med det suspekta namnet på företaget vill man nog se dem och "klämma" lite innan man slår till. Flaggfönster är vad vi skulle vilja ha till vår kåk och dylika fönster i 11X16 från de etablerade tillverkarna är inte att tänka på prismässigt då det är i
Wotan9: verktygsgurun: bara ett förtydligande... det finns mellanglasspröjs till 3-glas (och 2-glas isoler) också.
AnneFi: Jag håller på att skrapa bort all färg från gamla fönster. det ena fönstret är målat av en underbar människa. Färgen spricker och lossnar jätte lätt när jag skrapar. ytterbågen däremot är målad av helvetet själv. kanske en spann med vit plast som bara hällts över i ett tjockt lager. Ska använda ottossons linoljefärg när jag målar om dom. har även rå kallpressad linolja
ankan_84: Ska som sagt lämna in fönstret hos en glasmästare och bara byta ut rutan.