Då har turen kommit till en dubbeldörr. På låshussidan är väl allt klart men på slutbleckssidan då ifall man inte kan använda snedställda skruvar. Något som liknar dörrförstärkningsbehöret som ska användas i dörrbladet kanske?
Men jag hittar inga att köpa. Det kanske är lika "godkänt" att göra själv med hjälp av två längder plattstång av ngt bättre kvalitet och så montera med likadana härdade stålskruvar som dörrförstärkningen..?

Om det är godkänt eller ej i meningen som du menar "Godkänt" är vad Försäkringsbolaget anser. Om du vill ha det godkänt i klassningssynpunkt är hemmagjorda försärkningar ej godkända. Utan Godkänd låsenhet uppnår du genom att alla ingående delar är var för sig klassade och godkända och varje ingående del måste hålla den klass som föreskrivs för att få godkänd låsenhet.

I ditt fall så ja, dubbeldörrar är det sämsta man kan ha ur säkerhetssynpunkt då det är svårt att klara de krav som finns på infästningar mm
Har du krav på utseende? Ett alternativ som jag har kört en hel del är att den passiva dörren förses med en 6 mm tjock 100 mm bred aluminiumsplåt (eloxerad) som löper från botten till topp på dörren

Återstår alltså att finna ett slutbleck som är godkänt av fb och inte behöver monteras med snedställda skruvar alt. fråga försäkringsbolaget vad de godkänner. ...Och så riskera att ett annat bolag som man kanske byter till någon gång i framtiden inte alls godkänner lösningen...

* Finns det godk. slutbleck som inte monteras med snedställda skruvar? För isåfall får det väl styra övriga ingående delar.

Nä. Det finns inte säkerhetsslutbläck för standardlås som inte skall monteras med vinklade skruv. Det du bör kolla upp är vad ditt FB har för krav. Många har vid normalt inventarievärde enbart kravet låst och skall man tolka låst i det fallet är det på valfritt sätt.
Men sen kan man väga in aspekten vad anser man själv att man vill lägga sig på för nivå.

En annan fråga, hur mycket trä har du att mellan uttaget i den passiva dörren och insidan av den samma? pratar vi mm? någon cm? Om vi pratar om någon cm skulle jag föreslå en variant av http://www.hardex.se/sv/product/146/Mobelmutter
Där du sätter i ett säkerhetsslutbläck, borrar hål där du normalt skall dra i sneställda skruvar och använda en maskinskruv med försänkt skalle med en möbelmutter som mothåll på insidan. Det är nog så jag hade gjort om jag hade fått samma problem hos någon kund

M6 maskingängad med försänkt skalle genom en längd fastskruvad plattstång på insidan. Två små distanshylsor vinklade så att muttern som låser de snedställda skruvarna får någotsånär ren dragbelastning. stukning av gängen så att muttrarna blir svårdemonterde. Så blir det nog. Blir ganska rent och snyggt också om man lackar vitt.

Mailade mitt försäkringsbolag och frågade. De svarade att de inte hade några krav mer än godkänt lås + fackmannamässigt montage och hänvisade till lic. låsmontör.

Jo, en sak till: Behöver jag något intyg på att en sådan här lite "hemkokt" lösning är tillräcklig?

I värsta fall kan man ju tänka sig att man får prata med bolagets kundtjänst före skada och juridiska avdelningen :@ efter...

dom har ju sagt Fackmannamässigt.. Finns inget som säger att det måste göras av en fackman utan bara att det är riktigt gjort. Vill du göra det än bättre, förstärk med en 2-3 mm vitlackad plåt på insidan också så har du bättre fäste mothåll än snea skruv. I annat fall behöver du inga intyg.

Tack för stöd, Frohike. Med ett riktigt mothåll inses ju att det här är betydligt stadigare än den godkända standardlösningen med enbart ett par snedställda skruvar. Fast det tar väl ett antal timmars jagande bara att få tag i material. Försänkt M6 Får väl försöka posta bild när det blivit klart.

Som sagt.. det var den biten av låssmedsyrket som var kul, när man fick tänka till och lösa problemen man fick. Gå och montera i nya dörrar på byggen kan alla snickare, eller ja, många borde dock hålla sig borta från annat än bräda å spik. Man ser lätt om låsis eller någon annan har monterat ett lås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.