12 718 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Nytt lås, samma nyckel i dörr? Samt "karmskruv"
Ska byta ytterdörr nu till veckan och har en fråga ang låset. Det är så att jag vill byta ut låset och handtaget till nytt. Men går det att fixa så man kan ha samma nyckel som innan, t ex hos en låssmed eller dyl?
Sen en fråga till!
Såg på senaste arga snickaren "Karolina i sthlm" där dom monterade en dörr med en ny typ av karmskruv där man inte behövde några kilar. Någon som vet vad dessa heter?
Såg ut som en mutter ungefär och sedan en lång skruv som gick att skruva rätt in i betongen utan att förborra.
Sen en fråga till!
Såg på senaste arga snickaren "Karolina i sthlm" där dom monterade en dörr med en ny typ av karmskruv där man inte behövde några kilar. Någon som vet vad dessa heter?
Såg ut som en mutter ungefär och sedan en lång skruv som gick att skruva rätt in i betongen utan att förborra.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Det du tänker på är kallas karmhylsa och är utvecklat av kartro, systemet kallas adjufix. Mycket smidigt, det har funnits i flera år. Ta och sök på adjufix så hittar du mer information om det. Byter du lås så får du ju en nyckel med i det nya låset.
Tack Matti_75 och Ola78 för snabba svar 
Ska prova gå till en låssmed så får jag se vad dom säger.
Jo det har jag ju koll på Ola78, men problemet är att jag har samma nyckel till förrådsdörr samt garage så jag vill ju helst ha samma nyckel även om jag byter cylinder så jag slipper 2 uppsättningarOla78 skrev:
Ska prova gå till en låssmed så får jag se vad dom säger.
Karmhylsor finns till salu billigt i säljes tråden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden