I vårt nya hus är de stora fönstren punkterade, alldeles mjölkvita.

Förutom det estetiska - hur viktigt är det att snabbt byta fönsterkassetterna? Hur mycket sämre u-värde kan de tänkas ha jämfört med tänkt värde?
Nu är det ju luft istället för argon mellan glasen.

Jag har letat svar, men inte hittat något vettigt.
 
Sov lugnt. Luft leder värme 44% bättre/mer än argon. Men den värmeledningen är bara en pytte-liten del av värmetransporten genom fönstret. Mycket går genom karmen. Genom glaset så leds en del värme genom konvektion (luft/gas rörelser), lite genom ledning (gasen står stilla) samt mycket genom strålning.
I princip kommer du inte märka någon skillnad i värmeförlust. Vänta tills i sommar och byt pga mjölkigheten, inte pga sämre isolerförmåga. Den delen påverkas marginellt.
 
Tack. Det låter vettigt.
Med tanke på att det är de enda fönstren med insyn från grannar kanske man ska spara dem mjölkiga då.
:D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.