21 397 läst ·
30 svar
21k läst
30 svar
Kan ett 2-glasfönster vara lika bra som ett 3-glasfönster?
Sida 1 av 3
Hej!
Ska köpa fönster 6*6 till mitt garage, där jag på vintern tänker hålla ca 10 grader som mest.
Först tänkte jag att klart jag ska ha 3-glasfönster, men sedan hittade jag denna site:
http://www.mentafonster.se/Typ10.htm
Där finns det ett 2-galsfönster som prismässigt är frestande.
U värdet är väl bästa möjliga (1.0) om jag förstått det rätt.
Bara en bug, det är inåtgående, jag vill ha utåtgående.
Men frågan är kan ett 2-glasfönster vara lika bra som ett 3-glasfönster?
Tacksam för kommentarer.
/Fredrik
Ska köpa fönster 6*6 till mitt garage, där jag på vintern tänker hålla ca 10 grader som mest.
Först tänkte jag att klart jag ska ha 3-glasfönster, men sedan hittade jag denna site:
http://www.mentafonster.se/Typ10.htm
Där finns det ett 2-galsfönster som prismässigt är frestande.
U värdet är väl bästa möjliga (1.0) om jag förstått det rätt.
Bara en bug, det är inåtgående, jag vill ha utåtgående.
Men frågan är kan ett 2-glasfönster vara lika bra som ett 3-glasfönster?
Tacksam för kommentarer.
/Fredrik
Vad jag har fått höra så är det inte antalet glas som är avgörande utan det är:
Glasets tjocklek,avståndet mellan glasen,vilken gas som finns mellan glasen.Idag finns det 3-glas som har sämre u-värde än vissa 2-glas.
Glasets tjocklek,avståndet mellan glasen,vilken gas som finns mellan glasen.Idag finns det 3-glas som har sämre u-värde än vissa 2-glas.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Det är inte glasen som isolerar, utan mellanrummen. Mellanrummen fylls ofta med någon gas, vanligast är argon. För att argonen ska fungera som bäst ska mellanrummet inte vara för litet. Självklart är det bättre med 2 mellanrum (som i 3-glas) än 1 mellanrum (som i 2-glas). Men nackdelen är att glaspaketet blir så tjockt om man ska ha 2 stora mellanrum. Därför används oftast mindre mellanrum i 3-glas.
Svaret blir alltså att ett 2-glas kan ha lika bra eller bättre U-värde än ett 3-glas. Och ett 2-glas kan definitivt vara tillräckligt bra.
Svaret blir alltså att ett 2-glas kan ha lika bra eller bättre U-värde än ett 3-glas. Och ett 2-glas kan definitivt vara tillräckligt bra.
Kan för övrigt rekommendera Mentafönster, bra att ha med att göra tyckte vi. Köpte alla fönster till Fritidshuset därifrån. Kan rekommendera säkerhetsglas i fönstret också om du vill inbrottsskydda lite mer.
Just det ja, tänk också på att karmarna är ganska breda på de öppningsbara fönsterna i pvc, så fönsterytan blir något mindre. Hade jag gjort om det hela idag hade jag gjort fönsterna 20% större.
I övrigt är produkterna kanon, täta och bra. Enkla att installera också.
Just det ja, tänk också på att karmarna är ganska breda på de öppningsbara fönsterna i pvc, så fönsterytan blir något mindre. Hade jag gjort om det hela idag hade jag gjort fönsterna 20% större.
I övrigt är produkterna kanon, täta och bra. Enkla att installera också.
Har för mig att jag läst någon stans att 3 glas fönster är bättre på ljudisoliering, men för för vanlig isolering så är hela konstruktionen med karm viktigast. Finns "vanliga" fönster ner mot u-0,5.
Själva listen som sitter mellan Glasen är en viktigare del än val av gas. Vanligaste gasen i isoler kasset är argon men för att få ner u-värdet lite mer så kan man använda sig av krypton gas "dyrt"
Det jag har sett i material mellan glasen är
Stål
Aluminium
Rostfri stål
plast
Komposit
Som alla förstår så så leder dessa plast/komposit materialen värme väldigt dåligt. Men det är väldigt vanligt med Aluminium/stål än idag som är bland det sämsta.
Fördelen med 3-glas är ju lägre U-värde (med billigare material) och bättre ljud isolerande
Det konstiga man hör är att folk påstår att 3 glas fönster blir så tjocka.. Men det är nog lite mer att kunderna beställer dom tjocka.. samma går ju att göra med 2 glas fönster
ex glas1 4mm + 24mm list + glas2 4mm = 32mm "2glas kassett"
glas1 4mm + 6mm list + glas2 4mm + 6mm list + glas3 4mm = 24mm "3glas kassett"
Stål
Aluminium
Rostfri stål
plast
Komposit
Som alla förstår så så leder dessa plast/komposit materialen värme väldigt dåligt. Men det är väldigt vanligt med Aluminium/stål än idag som är bland det sämsta.
Fördelen med 3-glas är ju lägre U-värde (med billigare material) och bättre ljud isolerande
Det konstiga man hör är att folk påstår att 3 glas fönster blir så tjocka.. Men det är nog lite mer att kunderna beställer dom tjocka.. samma går ju att göra med 2 glas fönster
Fast i treglas så är inte "listen" 6mm utan 12 eller 14mm så treglas kassetterna är oftast mellan 36 o 38mm tjocka.kimmo_thn skrev:Själva listen som sitter mellan Glasen är en viktigare del än val av gas. Vanligaste gasen i isoler kasset är argon men för att få ner u-värdet lite mer så kan man använda sig av krypton gas "dyrt"
Stål
Aluminium
Rostfri stål
plast
Komposit
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Men ju större mellanrum, desto bättre isolering. För man får plats med mer gas. Har du siffror på vad det blir för U-värde på ett 2 - glas med 24 mm list, jämfört med ett 3 - glas med 6 mm lister? En sak är säker, 3 - glaset blir 50% tyngre.kimmo_thn skrev:Själva listen som sitter mellan Glasen är en viktigare del än val av gas. Vanligaste gasen i isoler kasset är argon men för att få ner u-värdet lite mer så kan man använda sig av krypton gas "dyrt"
Stål
Aluminium
Rostfri stål
plast
Komposit
U värdet blir ju inte rättvisst jämfört mot 6mm lister.. har du 3 glas x 4mm + 2st 10mm lister så får du samma bredd som 24mm list med 2st 4mm glas.Stefan Bengtsson skrev:
Har tyvärr inga värden.. Sen beror ju det ju helt på. Vilken sorts glas? typ float,ultra eller energi glas man använder sig av. Vissa belagda glas har grymt skillnad på värdena.
Sen är fyllnings graden på gasen idag upp emot 97%-99%...
Visst blir glaset tyngre.. Men detta ska ju ändå sitta fast i nått? så spelar det nån större roll på några extra kilon?
Vore jävligt intressant och se på u värdes skillnaden på 2st exakt breda kassetter och samma list material,glas och gas.. så hade man sett vilket fönster ger bäst U värde. Kan säkert utföra detta prov om många andra är nyfikna
Det fönstret du länkar till har ett mjukbelagt lågemissions skit. Pilkington har ett jättefint teoretiskt beräkningssystem för olika glas, beläggningar etc.
http://spectrum.pilkington.com/
Tror till och med att man kan få ett bättre energievärde med en koppladen fönsterbåge där ena rutan är med hårdbelagt lågemissionsskit jämfört med en 3 glaslasset utan "moderna" energisparande funktioner.
http://spectrum.pilkington.com/
Tror till och med att man kan få ett bättre energievärde med en koppladen fönsterbåge där ena rutan är med hårdbelagt lågemissionsskit jämfört med en 3 glaslasset utan "moderna" energisparande funktioner.
Hur länge stannar gasen mellan glasen?
Fönster är en viktig sak i hus som kallas husets ögon..därför så är två mått viktiga yttermått karm så att fönstren hamnar på samma höjd inne och ute...
Dessutom fönstrets glasyta som beroende på karm tjocklek är mycket mindre än fönsterhålet...
När man väljer öppningsbart inåt utåt fast så skiljer sig karmtjockleken åt...och om ett fönster är öppningsbart och ett annat är fast så kan det se ut som huset är snett...
Dom europeiska plastfönster som dom flesta är återförsäljare av på den svenska marknaden..har för tjocka karmar...ser trist ut!
Karmarnas profil om den har snygga fasningar gör stor skillnad på hur du upplever ett fönster så genom att sätta ett industrifönster med fyrkantig karm utan spröjs etc så skapar du ett hål i väggen...
Nu till isoleringen...det mesta är redan nämt i tråden men en sak har man glömt och det är att glasytorna strålar värme mellan varandra och därför kan ett tvåglas fönster med beläggning och större avstånd mellan glas-glas och med gas mellan tom vara bättre än treglas...
Att glaskasetten blir lättare ger möjligheter till slankare karm och snyggare ljusgenomgång.
till sist konstruktionen av listen i kasetterna ska hålla rutan tät i första hand och isolera bra i andra hand så välj list efter vad som fungerar annars kanske du måste byta..dagen efter garantin har gått ut.
Det kommer alltid nyare konstruktioner när det gäller fönster och se upp med speciella vädringsbeslag etc..som om du hanterar dom fel kan pajja hela fönstret.
Tänk också på att stora rutor lätt blir för tunga att montera utan fönsterliftar..så fråga efter totalvikt..
Dessutom fönstrets glasyta som beroende på karm tjocklek är mycket mindre än fönsterhålet...
När man väljer öppningsbart inåt utåt fast så skiljer sig karmtjockleken åt...och om ett fönster är öppningsbart och ett annat är fast så kan det se ut som huset är snett...
Dom europeiska plastfönster som dom flesta är återförsäljare av på den svenska marknaden..har för tjocka karmar...ser trist ut!
Karmarnas profil om den har snygga fasningar gör stor skillnad på hur du upplever ett fönster så genom att sätta ett industrifönster med fyrkantig karm utan spröjs etc så skapar du ett hål i väggen...
Nu till isoleringen...det mesta är redan nämt i tråden men en sak har man glömt och det är att glasytorna strålar värme mellan varandra och därför kan ett tvåglas fönster med beläggning och större avstånd mellan glas-glas och med gas mellan tom vara bättre än treglas...
Att glaskasetten blir lättare ger möjligheter till slankare karm och snyggare ljusgenomgång.
till sist konstruktionen av listen i kasetterna ska hålla rutan tät i första hand och isolera bra i andra hand så välj list efter vad som fungerar annars kanske du måste byta..dagen efter garantin har gått ut.
Det kommer alltid nyare konstruktioner när det gäller fönster och se upp med speciella vädringsbeslag etc..som om du hanterar dom fel kan pajja hela fönstret.
Tänk också på att stora rutor lätt blir för tunga att montera utan fönsterliftar..så fråga efter totalvikt..