Monterade i helgen en ny dörr ut till garaget, en ROBUST branddörr RD i stål.
Är en C- karm (utan foder) och för att fästa denna så följde det med två stycken stålskenor som först monteras och som sedan karmen fästes i med popnit.
Problemet som jag nu har är att dörren inte går igen helt, utan man måste trycka igen den. Den liksom fjädrar.
Har inga justerings skruvar, typ karmskruvar.
Har kontrollerat så att allt är i lod/våg och samtliga springor runt dörr och karm är jämna.
Dörren har aldrig tidigare varit monterad.
Hur ska jag lösa ovan???
Är en C- karm (utan foder) och för att fästa denna så följde det med två stycken stålskenor som först monteras och som sedan karmen fästes i med popnit.
Problemet som jag nu har är att dörren inte går igen helt, utan man måste trycka igen den. Den liksom fjädrar.
Har inga justerings skruvar, typ karmskruvar.
Har kontrollerat så att allt är i lod/våg och samtliga springor runt dörr och karm är jämna.
Dörren har aldrig tidigare varit monterad.
Hur ska jag lösa ovan???
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Dörren tar inte i någonstans, utan går inte att stänga helt - går att stänga om du trycker igen den.LäsLus skrev:
Gångjärnen är uppjusterade då låskolven inte prickade rätt ( tog nog i lite mkt ser jag nu, men det är åtgärdat nu)
Hålet som dörren sitter i är både snett och bredare på vissa ställen, men karmen sitter rätt i hålet enl. vattenpasset.
Låter konstigt att dörren inte tar i någonstans om du måste trycka igen den.
Kan vara dörren som är feltillverkad och för bred eller överstycket i karmen som är för smal (konstigt om den nu inte tar i)
Kan det vara att karmen ej står rakt (prova att kryssmäta karmen)
Kan vara dörren som är feltillverkad och för bred eller överstycket i karmen som är för smal (konstigt om den nu inte tar i)
Kan det vara att karmen ej står rakt (prova att kryssmäta karmen)
Har varit ute och måttat igen och allt verkar stämma...LäsLus skrev:
Att det tar i är klart (missförstod "tar i") , skulle säga att det tar i i bakkant på dörrbladet på gångjärns sidan.
Hittade en http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...riktare-19900/ i garaget men typiskt nog så är den för liten för mina gångjärn.
http://www.jula.se/gangjarnsriktare-028208 köper den här imorgon och prövar, känns som att problemet ligger där.
Det brukar sitta en bakkantssäkring i mitten på gångjärnssidan på ståldörrar. Det är en liten pigg som ska träffa ett hål i dörren, om den inte träffar ordentligt så brukar man få det problemet du beskriver. Man kan få borra upp hålet lite.
den är redan åtgärdad, var det första problemet.Matti_75 skrev: