Skall flytta ett äldre fönster från vardagsrum (där det ska bli en dörr senare är det tänkt) till köket, där det satt ett 70-tals fönster med helt udda storlek för huset. Tanker är att det "nya" fönstret ska ge huset en bättre symmetri på framsidan. Köksfönstret är nedtaget, man ser lämningar av att det suttit ett större fönster där precis som jag skall flytta dit, och jag har påbörjat demontering av vardagsrumsfönstret.Men jag blev lite osäker på hur karmen sitter, eller rättare sagt vad som är karm och inte karm.
20120826_163659x.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är nedre delen en integrerad del av karmen eller är det en separat "fönsterbräda"? Väldigt smal isåfall. Hur ska det demonteras på bästa sätt för att kunna återanvändas? Följer den med när jag tar ur resten av karmen efter att ha sågat bort spikarna i karmen?

Jag tror att det är ett foder. Om det stämmer är det en skarv i träet ungefär där pilen visar. Stick ner ett bräckjärn mellan väggen och fodret där det redan bortplockade fodret suttit. Bänd sedan försiktigt mot karmen och se om det lossnar.

Erik

Jag får göra ett försök när jag kommer hem, men det känns som om hela understycket är ett solitt stycke, inga spår av skarvar syns.

Allt var i ett stycke visade det sig. Karmen lyckligt förlöst från väggen men fortsatt arbete hindrades pga. jag skar mig på en förbenad plåtskena på fönstret :mad:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.