Hej,

Bytte i våras fönster i huset (plastfönster med alu-kärna). Jag bad fönstermontören att bara grovmontera, att jag alltså sätter smygar etc själv (väggarna inomhus var inte klar). Nu har jag kommit till att det ska sättas smygar. Har stött på en fundering.

Fönstren är idag skummade. På flera ställen har jag både läst och hört att man ofta rekommenderar ull samt drevningslist i gummi. Bör jag försöka skrapa bort en bit av skummet för att få in gummitlisten eller räcker det med skummet?

Tacksam för era erfarenheter!

En snickare jag litar på använder alltid skum när fönster tillverkaren tillåter det.
I alla fall i trä hus.
Skummet är ju diffusionsöppet.

Nackdelar är: Det går inte justera efteråt. Trä rör sig och skummet kan spricka och bli otätt.
Jag körde självsvällande drevremsa sist och det var kanonbra.

Så länge skummet inte utsätts för UVljus skall det mycket till att det spricker.

Frågan som jag tolkade den var om ts skulle byta ut det. Tycker jag verkar onödigt.

Inget vidare att sätta självsvällande drevemsa i efterhand...annars är det väl att föredra nuförtiden. Har dock skummat alla våra PVC-fönster, och det fungerar kanonbra. Skummet är diffusionstätt när det är en viss tjocklek på det, och det behövs ingen luftspalt, inget fuktkänsligt mineralull etc.... och angående justering så har iallafall inte jag haft några som helst behov av det. Fönstren är ju formstabila...och virket i huset rör sig inte speciellt mycket faktiskt.
Hade jag monterat träfönster så hade jag absolut kört svällande drevband, eller i värsta fall mineral-ullsdrev. Det har jag till ytterdörren tex...

TackSwamp, Stefan och Forbo! Låter som att det bara är att klappa på smygare och se till att göra fint. =)

Skum är bara diffusionstätt om det är obearbetat. Dvs man kan ej skära bort skummet om det blivit för mycket. Det blir "öppna" celler i skummet om man skär i det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.