5 528 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Bra proportioner på fönster/dörrar?
Förutsättningar:
Nybyggt 2-planshus (fulla plan), resp. plan = 250 cm högt
Falurött, vita knutar, snickarglädje...ska föra tankarna 100-130 år tillbaka i tiden kort och gott
Fönstren ska sitta på 90 cm höjd, spröjs i form av ett "Kristus-kors"
Vilken storlek på fönstren bedömer ni vara lämpligast för att få fram bra proportioner?
9x12
10x12
Annat?
Vilken storlek på balkongdörrar/tvättstugedörr bedömer ni vara lämpligast för att få fram bra proportioner?
9x21
10x21
Annat?
Nybyggt 2-planshus (fulla plan), resp. plan = 250 cm högt
Falurött, vita knutar, snickarglädje...ska föra tankarna 100-130 år tillbaka i tiden kort och gott
Fönstren ska sitta på 90 cm höjd, spröjs i form av ett "Kristus-kors"
Vilken storlek på fönstren bedömer ni vara lämpligast för att få fram bra proportioner?
9x12
10x12
Annat?
Vilken storlek på balkongdörrar/tvättstugedörr bedömer ni vara lämpligast för att få fram bra proportioner?
9x21
10x21
Annat?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Det beror väl lite på hur många fönster du kommer ha, och var de sitter i förhållande till varandra och husets proportioner i övrigt, vilket gör det svårt att ge råd.
Men som ägare till ett hus där proportionerna kommer från den tidseran du talar om kan jag meddela att mina fönster är ca 12x14 plus en ganska stor profil ovan fönsterna som får dem att se ännu högre ut (ca 150 mm utöver fodret). I dessa gamla hus satt alltså fönstren ganska lågt, de sitter ca 900 mm från grundstenarnas övre kant. Inomhus blir det kanske bara 650 mm till fönsterbrädena då (inte helt optimalt att uppnå barnsäkerhet på övre plan med så lågt satta fönster, men jag än så länge inte inrett vinden). Sedan har vi ca 2900 i takhöjd också.
Balkongdörrar är ett modernt påfund som inte finner någon jämförelse riktig med gamla dörrar och fönster. Men jag skulle välja symetrisk placering och samma bredd och profiler som fönstren.
Men som ägare till ett hus där proportionerna kommer från den tidseran du talar om kan jag meddela att mina fönster är ca 12x14 plus en ganska stor profil ovan fönsterna som får dem att se ännu högre ut (ca 150 mm utöver fodret). I dessa gamla hus satt alltså fönstren ganska lågt, de sitter ca 900 mm från grundstenarnas övre kant. Inomhus blir det kanske bara 650 mm till fönsterbrädena då (inte helt optimalt att uppnå barnsäkerhet på övre plan med så lågt satta fönster, men jag än så länge inte inrett vinden). Sedan har vi ca 2900 i takhöjd också.
Balkongdörrar är ett modernt påfund som inte finner någon jämförelse riktig med gamla dörrar och fönster. Men jag skulle välja symetrisk placering och samma bredd och profiler som fönstren.
@ norrbottenstorpet Tack för ditt svar.
Redigerat av moderator:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
När jag ritade vårt hus som skulle påminna om 1920-1930-tal, mätte jag upp ett antal hus vi gillade i Västergötland och Bohuslän för får en hint om proportioner. De var uteslutande 11x14 vid 2:0 spröjs. Varje glasruta var kvadratisk runt 36x36cm. Höjd från golv till bröst var runt 72-73 cm vilket är normal bordshöjd. Ett uppsättning fönster och fönsterdörrar från RM blev 6x10, 6x14, 11x6, 11x10, 11x14, 16x14 och fönsterdörr 10x21. Samtliga med kvadratiska delrutor och allt linjerar med både spröjs och överkant karm.
Klicka här för att svara