Syrran har ett gammalt bussgarage/skjul som är påbyggt på stallet. Nu har vi renoverat alla fasader och det vore på sin plats med ett par simpla dörrar på öppningen som är 2,8m hög och 3,1 m bred

Jag tänker mig typ två dörrar gjorda av t.ex. 22x170-plankor med lockläkt och sedan Z-regelverk på baksidan. Men hur långa hakgångjärn ska man ha och hur många per dörr behöver man? Ska man ha två varav den översta längre kanske?

Undrar även på vilken höjd ska man sätta över och underdelen av Z samt vilken dimension på regel den ska bestå på?

Sökte i forumet men hittade ingen bra svar så tacksam för svar här! :)

Nu är jag bara glad amatör, så det är ingen vetenskap jag kommer med. Men i en sådan konstruktion hade jag kanske satt de horisontella reglarna en 10-15cm från ovan respektive underkant. Det blir ganska rejäla portar av det och jag hade nog säkrat upp med något mer, t.ex. en vajer på insidan, med en vantskruv så man kan justera för tidens "tillhängning". Jag hade inte vågat lite på att en Z-regel skulle vara tillräckligt på en sån port, iaf inte om man är noga med passformen även efter ett par år :)

För att klargöra med vajern så menar jag en vajer som löper så att den tillsammans med den sneda biten av Z't bilder ett X.

Redigerat:
Hmm jag tror det blir ganska tunga dörrar detta, men någon form av skjutport då som hänger på rejäla hjul kanske.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.