Bor i 2 år gammalt hus byggt som nyckelfärdigt. Idag när jag stod inne i tvättstugan med släckt ljus och fördraget litet fönster, och såg mot den stängda ytterdörren, syntes kvällssolen utanför lysa längs dörrkanten/listen- D.v.s dörren inte tät..? Har aldrig märkt att det drar från dörren. Ska det vara så? Åtgärda med gummilist?

Det är alltså mellan dörrbladet och dörrkarmen det är en ljusstumps.

Om du tittar på dörren utifrån när den är stängd, hur breda är springorna på dom olika sidorna? Är det lika breda springor på gångjärnssidan som handtagssidan? Är det samma bredd längs hela sidan eller är det olika bredd (t.ex. större springa vid låskistan än längst nere/uppe?

Om det är större springa på den sida som du såg ljusinsläppet (mest troligt) så borde det räcka med att knäcka om gångjärnen. Om det är olika bredd så behöver karmskruvarna justeras.

Underbart med kunniga männsikor här på forumet!
Det är bredare springa vid handtagssidan, helt klart. Då är det omknäckning av gångjärnen som gäller då..Tack för hjälpen!

Kolla med om det inte finns justeringsskruvar i gångjärnen så kanske du slipper knäcka gångjärnen.

Hoppas det har löst sig med tipsen ovan, om inte:
Hur ser springan ut? Löper den längs hela dörrsidan eller är det bara i ett hörn? Eller bara vid låset?

Kolla om tätningslisten tätar genom att ta ett papper mellan dörr o karm, dra det upp/ ner , är det trögt så är dörren tät! Är tätninglisten ljus så kan ljuset synas i springan. Jag tror du inte behöver göra något alls då du säger att du inte känner något drag!

Jan

Jag har också "ljusinsläpp" min list är nämligen vit i silicone och solen skiner in genom listen..
materialet är väldigt tunnt så det lyser rakt igenom listen altså inte bredvid...
kan det vara nåt liknande du har??

Lasselano skrev:
Hoppas det har löst sig med tipsen ovan, om inte:
Hur ser springan ut? Löper den längs hela dörrsidan eller är det bara i ett hörn? Eller bara vid låset?
Det problemet har jag. Är min ytterdörr stängd så sluter den inte riktigt tätt i det övre hörnet på handtagssidan. Trycker jag där utifrån (eller drar hårt i handtaget när dörren är stängd) så glappar det ganska mycket i det hörnet. Hur kan man lösa detta? Känns inte som att det går att justera någon karmskruv för att få bort ett sådant fenomen eller?

Amrich skrev:
Det problemet har jag. Är min ytterdörr stängd så sluter den inte riktigt tätt i det övre hörnet på handtagssidan. Trycker jag där utifrån (eller drar hårt i handtaget när dörren är stängd) så glappar det ganska mycket i det hörnet. Hur kan man lösa detta? Känns inte som att det går att justera någon karmskruv för att få bort ett sådant fenomen eller?
Har du kollat så att karmen står rakt? kan vara att en karmsida lutar in eller ut så du inte får tätt i hörnet.

Jag ska ta fram vattenpasset och kolla. Finns det något annat sätt att fixa det än att lossa hela karmen och försöka rikta upp? Kanske kan det vara att dörrbladet blivit skevt också...

Kolla om det är karmen eller dörren som är problemet så går vi vidare därifrån :)
(heja Gävleborg!)

Lasselano skrev:
Kolla om det är karmen eller dörren som är problemet så går vi vidare därifrån :)
(heja Gävleborg!)
Har kikat lite nu. Det verkar vara karmen som spökar mest. Jag justerade slutblecket och i några av karmskruvarna så blev det inte helt bra men godkänt! Vissa karmskruvar drar inte alls.. Precis som om det inte finns något alls bakom karmen. Provade även att byta till längre karmskruv utan resultat. Jag vet inte vad det är för klåpare som satt in den här dörren. :) Men nu är det överkomligt iaf och det känns skönt nu när kylan börjar nå ner även till Gävleborg ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.