33 778 läst ·
7 svar
34k läst
7 svar
Byta låskista från Assa Ruko Sym till annat - behålla låscylinder?
Nu har mitt 25 år gamla lås på ytterdörren gett upp. Har idag Assa Ruko Sym låskista. Vredet på insidan bara snurrar och allt verkar släppa. Utgår från att det bara är att byta. Jag vill såklart ha modernare och säkrare lösning. Eftersom jag har samma nycklar till ett gäng andra dörrar i huset vill jag kunna använda befintlig låscylinder på nya låskistan.
Funkar det t.ex. om man byter till Assa 2002 Evo? Finns andra begränsningar om man vill byta vred, handtag och hela paketet samtidigt?
Yttermått på låskista och slutbleck verkar vara samma, eller?
Funkar det t.ex. om man byter till Assa 2002 Evo? Finns andra begränsningar om man vill byta vred, handtag och hela paketet samtidigt?
Yttermått på låskista och slutbleck verkar vara samma, eller?
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Testa att skruva bort vredet och dra åt skruvarna mellan medbringarplattan och låscylindern, det är ett vanligt problem som gör att vredet "rappar". Fungerar inte det så är det kanske det är läge att byta.
Om du byter till ett 2002 Evo så bör du byta din äldre troligtvis ovala låscylinder mot dubbla runda, detta för att låsenheten ska bli godkänd. Gå till en riktig låssmed så får du ett par runda cylindrar upplagda efter din befintliga nyckel, kostar inte många kronor extra om du ändå tänkt köpa ett 2002 Evo-paket. Köper du paketet så får du allt som behövs för en komplett installation med bruksanvisning, verktyg, slutbleck m.m. Är du lite händig gör du detta på en timme.
Annars räcker det nog med att byta medbringarsatsen, och köpa en ny 560 (självlåsande) eller 565 (rakkolv) låskista och byta rakt av. Då klarar du dig med ca 500-600kr i material och det är riktigt lätt att byta.
Om du byter till ett 2002 Evo så bör du byta din äldre troligtvis ovala låscylinder mot dubbla runda, detta för att låsenheten ska bli godkänd. Gå till en riktig låssmed så får du ett par runda cylindrar upplagda efter din befintliga nyckel, kostar inte många kronor extra om du ändå tänkt köpa ett 2002 Evo-paket. Köper du paketet så får du allt som behövs för en komplett installation med bruksanvisning, verktyg, slutbleck m.m. Är du lite händig gör du detta på en timme.
Annars räcker det nog med att byta medbringarsatsen, och köpa en ny 560 (självlåsande) eller 565 (rakkolv) låskista och byta rakt av. Då klarar du dig med ca 500-600kr i material och det är riktigt lätt att byta.
Ok, tack för svar. Låscylindern/rarna är vid närmare kontroll rund/a. Det står Assa SCD på dem. Betyder det att det är kompatibelt med 2002 EVO? Xenon: Menar du med dubbla cylindrar, en från var sida? För så är det ju.
Ska testa att skruva isär och se om det finns något att dra till så det fäster igen.
Min tanke är annars att passa på att om möjligt passa på att gradera upp säkerhetsnivån, om det nu är möjligt utan alltför stora kostnader.
Ska testa att skruva isär och se om det finns något att dra till så det fäster igen.
Min tanke är annars att passa på att om möjligt passa på att gradera upp säkerhetsnivån, om det nu är möjligt utan alltför stora kostnader.
Nu har jag löst det akuta problemet med vredet. Efter att ha skruvat isär framkommer att sprinten (vad den nu kallas för) för vredet i den ände som går in i låskistan hade blivit rundsliten. Bara att vända på den (inkl. plastdistanserna på) och in med osliten ände. Funkar fint nu. Däremot är hela mekanismen kärv. Med lite 5-56 då och då bättras det på, men känns ändå som att det är dax att uppgradera, kanske också säkerhetsmässigt. Tack för alla svar. Tar jag med mig när det blir dax att byta.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Vad bra att det löste sig! Om du har cylindrar från in och utsida samt vred så har du redan ett Assa 2000 paket, men föregångaren utan hakregel. Jag jobbar som låssmed och jag skulle inte byta ut kistan mot en 2002 Evo om jag vore dig, de nya kistorna har mycket klenare hake samt har en förmåga att strula ordentligt. Visst, de kanske kan kroka tag i slutblecket och hålla emot lite men vad gör det när tjuven har en kofot?
(Om du nu ändå vill/ska byta så behöver du en 2002 låskista samt passande slutbleck, båda är bara att skruva ur och skruva i utan att göra ingrepp på dörr eller karm.)
(Om du nu ändå vill/ska byta så behöver du en 2002 låskista samt passande slutbleck, båda är bara att skruva ur och skruva i utan att göra ingrepp på dörr eller karm.)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden