6
62_an: Ja jag trodde det hette så, har tidigare sett det kallas haklist, men tydligen är klackfoder vanligast ser jag nu. Mina gamla lister från 50-talet såg nästan ut som ett klackfoder. Men båda sidor var sluttande mot dagens vinkelräta. Om nivåskillnaden vägg-karm varierar efter t.ex en karmsida, så kommer ju listen att vridas för att följa karm och vägg. Och jag inbillar mig att den
20 svar · 11,2k läst
·
J
JOW: Sätt en utanpåliggande dosa, tror 35mm djup räcker, och sätt den lite till vänster. Sätt dit en ny brytare som passar den nya dosan. Fråga en elektriker istället för en snickare om det så löser det sig nog.
17 svar · 3,4k läst
·
I
injonil: Skruven för karmhylsor som jag länkade till passade faktiskt inte! Skallen var för lite så att skruven gick genom hylsan. Jag hittade dock skruv som jag hade liggandes som passade perfekt, men lite konstig är det att hylsorna till ståldörrar inte verkar vara "standard" karmhylsor...
6 svar · 3,2k läst
N
norrbottenstorpet: Så enkelt är det väl ändå inte att det ALLTID ska följas de nya kraven. Det skulle innebära att ett vackert hus från förra sekelskiftet alltid ska in med nya fulfönster. Svaret blir, det beror på: Kap 1 BBR " Vilka delar omfattas av kraven? Utgångspunkten är att kraven endast kan ställas på den ändrade delen. T.ex. är det vid utbyte av en del i ett tekniskt system enbart den
5 svar · 7,6k läst
sir_erken
sir_erken: Tack för hjälpen, gjorde om det idag och nu är fönstret perfekt!
20 svar · 24,1k läst
·
M
Masken84: Hej tittar ni på RMsnickerier kan ni lika gärna vända er direkt till tillverkaren Söderport. Dom gör alla deras modeller, finns i kalmar trakten. Allmoge har ingen aluminiumplåt i sina dörrar så undvik dom. [citat]
2 svar · 2,0k läst
D
Dagwood: Toppen! oceanis - För sent, den gamla karmen är redan utriven =O. Den var gammal och fult målad. Hade varit ett helvete att göra om det. Har redan gjort det i badrummet och ångrar att jag inte bytte ut karmen där mot en ny samt ny dörr. Vet att det är budget, men det funkar för mig tills vidare. :) Atom - Perfekt. Detta blir ju som sagt den absolut smidigaste lösningen. Plus att jag då
8 svar · 4,3k läst
T
thomasx: Måttanpassningen fixar du enkelt med en speciell persiennsax, till och med ikea har, tror jag, hade i alla fall :)
1 svar · 2,6k läst
F
fremar: Ca 20 mm bred är springan och 10 mm hög. Får prova mig fram lite med var som ser bäst ut kanske.
2 svar · 7,6k läst
·
F
Farzan: Jag ska byta två fula innedörrar (bara bladet, inte karmen) men har problem med gångjärnens placering. Dörrar med modulmått 21 på höjden har ju 2040 mm dörrblad och 20 har 1940 mm dörrblad. Avståndet från mitten av gångjärnsbeslaget (det som tungan trycks in i) är 225 mm från kanten på 21-dörrar resp 175 mm på 20-dörrar. Men de här dörrbladen jag ska byta är 1940 mm höga
0 svar · 2,1k läst
M
mehe: Jag gick upp från typ 8,5 till 10 när vi renoverade hallen och bytte dörr. Nu är det här min enda ingång förutom altandörren som är mindre. Så jag skulle aldrig byta ner mig igen, det kommer alltid en dag när nått stort och otympligt ska in eller ut. Det dagliga användning gick iofs hyffsat förut också men nog känns det att den här dörren är större.
6 svar · 3,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Det här måste utredas! Vad är måtten längd x bredd x tjocklek?
15 svar · 17,1k läst
·
A
AskeHolst: Det låter som din dörr är mer än 50 år gammal, då fanns det ingen standard. Så det är antigen att få snickrat ett dörrblad efter dina mått (ja alltså karmens), eller hitta en annan komplett dörr och byta ut allt.
1 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Flyttad från forumsregler. /Moderator
1 svar · 5,9k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tack, jag läste slarvigt. Ett sätt är ju att "låna" en bit ritfilm på jobbet. Om ni fortfarande har sånt. På rulle alltså.
15 svar · 3,6k läst
K
Klicka: Finns det underhållsfria ytterdörrar? Finns det ytterdörrar i trä men med aluminiumutsida?
0 svar · 2,2k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Essve har skruv speciellt avsedda för att passa induproghylsorna. Man använder förstås dessa skruv. I stockholm kan man köpa dessa på lösvikt hos tex Woody i Huddinge.
21 svar · 11,9k läst
·
A
Annyy: Nån som har erfarenhet eller tips? letar efter skjutdörrar att ha inomhus, och det är inte det lättaste att hitta? Kan få för 12.500 men tyckte det var saftigt för inomhus? Mått: 2.2 x 2.1 det kravet jag ställer är att de ska vara bra ljudisolerade, dvs stänga ute ljud som en vanlig inomhusdörr gör - men det är tydligen inte det lättaste? så tänkte, billiga tyska dörrar typ
0 svar · 1,3k läst
S
sulfobus: Risk för köldbrygga?
5 svar · 3,8k läst
·
Ludwig
Ludwig: Alltid kul att kunna hjälpa till! :-) Men hur bar du dig åt? Om du drar ur spiken " längs med" blecket så ska du nog inte riskera att förstöra rutan. Lätt för mig att säga, vi gjorde också sönder en i samband med borttagandet av det där blecket.. Resterande 20 gick dock bra! ;-) Ett tips är att om man ändå gör i ordning fönstren så kan man passa på att sätta in energiglas i
4 svar · 4,8k läst
·
Ludwig
Ludwig: Jag kör Danalims glasmästarkitt 683, samma innehåll som småburkarna linoljekitt 682.. bara större hink (5/10/20 kg) för de som har mycket att kitta . Och, ja, schellack i falsen före kittning.
15 svar · 2,9k läst
F
FruEkorre: Har för mig att c-c avståndet mellan gångjärnen är 10 cm mindre på 200 dörrarna. Våra 200 dörrar är av den gamla standarden men jag tror det är samma vad det gäller de nyare (efter 1972) och det går inte att kapa 210 dörrarna och använda dem i 200 kamrarna.
1 svar · 2,8k läst
Matti_75
Matti_75: Byggbeslag har ett liknande som du länkade till. Gå in på byggbeslag.se och titta på Frost under trycken i deras katalog.
6 svar · 4,3k läst
B
bigbula: hej.när jag har typ dessa problem. ingen tillverkare finns, går till min smed som fräser och svarvar fram rätt produkt man vill ha. stora problemet många gör vid typ husköp. tror att sitter det en markis eller vissa fönster så är det bara att gå till byggvaruhuset och fixa, men nada, jag brukar säga har du inte egen mekanisk verkstad så köp inte. men har du pengar så skit samma
2 svar · 4,1k läst
·
M
Miche_N: Misstänkte att det var så...tackar! Mvh
2 svar · 1,4k läst
M
miksil: Du kan göra det själv. Krävs bara skruvmejsel.
5 svar · 2,2k läst
·
C
corre: Jag hade inte använt MDF, utan något som är fuktstabilare i gund. Antingen såga ut en trälist i gran/fur eller i marinplywood,
3 svar · 5,6k läst
·
M
Micro: Går det inte att skruva bort låscylindern och använda något annat i hålet för att vrida ? Vet ej hur erat lås fungerar då jag ej har sett ett liknande. På min dörr kan jag skruva bort själva låset och då finns det ett fyrkantigt hål innanför. Tänkte så ni inte förstör o bryter av en nyckel i låset.:(
7 svar · 20,8k läst
·
F
fremar: Jag fäste dörrkarmen i sidoljuset med karmhylsor 60 mm långa som var gängade hela vägen. Å så körde jag med karmhylsor och skruvar till dem mot reglarna på sidorna. Funderar lite på hur man ska göra mellan karm och vägg nu, läste att man skulle sätta i bottningslist och foga med diffusionstät fog. Är ju i ett hus byggt -75 så ytterdörren som satt där innan var det ju inte
5 svar · 18,0k läst
M
Micke_vb: Vi tog bort vårat, aldrig ångrat det en sekund. Det minskade ljusinsläppet är minimalt och grannarna har problem med sina takfönster varje vinter och det är både nya och gamla fönster..
5 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.