Nej man behöver inte använda plugg. Det är för att slippa det man använde essves indu-prog karmhylsa med indu-prog betongskruv.

behöver man förborra gör man det genom hylsan efter fixering av karmen. STOR skillnad mot att behöva plugga.

• Gilla
southpark
  • Laddar…
Hur fäster man på bästa sätt i hålstensbetong ?

Jag skulle fortfarande använda samma hylsa och skruv, men du kanske måste gjuta på något för att få något att fästa i? Borrar man hålen själv i karmen kan man ju välja placering så det finns något att skruva i i hålstenen.

Ett annat alternativ i en torr hålstensvägg kan ju vara att först fixera en ram i trä som du sedan sätter karmen i, men det blir antagligen bökigare totalt sett.

"Fördelen " med skum är att man inte kan justera dörren. Dessutom spricker det och blir otätt om karmen rör sig. Plugg eller karmskruv och drev är det rätta proffsiga sättet. Om det är riktiga krav på täthet monterar man en mjukfog på insidan.

Drev eller skum kan man dividera om länge utan att komma någon vart. Med flexibelt skum har jag svårt att se några problem med den varianten dock....

Men, varför skulle omoderna karmskruvar och plugg vara ett proffsigare alternativ än hylsor? Det köper jag inte.

MathiasS skrev:
Drev eller skum kan man dividera om länge utan att komma någon vart. Med flexibelt skum har jag svårt att se några problem med den varianten dock....

Men, varför skulle omoderna karmskruvar och plugg vara ett proffsigare alternativ än hylsor? Det köper jag inte.
Karmhylsor och betongskruv borde bli bäst men betongskruven måste ha ett litet huvud så det inte spräcker hylsorna.
http://www.jula.se/karmhylsor-6-pk-300089
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...zinkat-galvaniserat/Betongskruv-50-st-191580/

Fästa dörren med endast fogskum, hur tänker ni då?
Skum kan användas, själv så använder jag det ibland när det är väldigt dåliga väggar att fästa i (riktigt gamla tegelväggar mm) för att få bättre fäste men du behöver fortfarande skruva fast karmen innan fogskummet.
Tänk även på att fogskummet expanderar mycket så det är väldigt viktigt se till att karmen inte kan bågna.

Väldigt många dörrar/karmar har ingen garanti om ni använder fogskum vilket även bör tas i åtanke.

123abc skrev:
Karmhylsor och betongskruv borde bli bäst men betongskruven måste ha ett litet huvud så det inte spräcker hylsorna.
[länk]
[länk]
Essve har skruv speciellt avsedda för att passa induproghylsorna. Man använder förstås dessa skruv. I stockholm kan man köpa dessa på lösvikt hos tex Woody i Huddinge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.