Ska montera en ståldörr i källaren!

Dörren har en sorts karmhylsor som är till för att spänna fast dörren inför montering. Därefter borrar man genom hålen i karmhylsorna med 10mm borr, pluggar och drar fast en skruv.

Var kan jag hitta rätt skruv för detta? Det verkar som att skruven måste ha precis rätt diameter på skallen för att passa för ändamålet...

S
bygghandeln. brukar funka med konstruktionsskruv. typ spax.

Det går ju egentligen med vilken skruv som helst som får plats i hylsan och som passar pluggen. Eftersom det är en källarvägg är väl materialet leca eller betonghålsten då kanske det finns lättbetongskruv alternativt betongskruv och man slipper plugga.

S
funkar säkerligen.
ajdå missa att det var leca vägg

Nej, det är betong, så speciella prylar för leca behövs ej!

Men skallen måste ha exakt rätt diameter så att den går i hålet men fastnar på en liten liten kant inne i hylsan! Ska prova vanliga skruv till karmhylsor!

Skruven för karmhylsor som jag länkade till passade faktiskt inte! Skallen var för lite så att skruven gick genom hylsan. Jag hittade dock skruv som jag hade liggandes som passade perfekt, men lite konstig är det att hylsorna till ståldörrar inte verkar vara "standard" karmhylsor...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.