Fönster & Dörrar
Anton75: Ok, stort tack för svar, då undviker vi det! Anton
-MH-: Har två olika paket enligt ovan i två dörrar. Och nu måste jag nog byta låscylindrar.:( Är det Asa 712 dubbelcylindrar som jag skall ha, passar dessa i bägge utan problem? Vill minnas att de såg väldigt lika ut när jag monterade dem. http://www.laskompaniet.se/assa-712-cylindrar/18-0
Fotografen: Vet man var och hur man ska borra kan det går fort att komma in, plocka isär nåt gammalt lås och kika hur det ser ut. Jag har borrat upp en låscylinder, gammal, och det gick ganska fort. Antar att moderna lås har legeringar som är svåra att borra i.
Ramnemark: Tjena. Letar efter dörrhandtag/trycken som ser ut såhär. Har letat runt och hittar bara dem i mässing. Jag tror det är borstat stål eller eller rostfritt som dessa är. Tacksam för hjälp [bild]
verktygsgurun: [citat] Om det är ett trähus och fönstret skall liva med utsida ja....:) Men om det är montage i sten så är winbags riktigt bra.
tajger: Ok, låter välventilerat. Det är bra att du inte får kondens på dina fönster.
verktygsgurun: Regeln är bärande till 99%. Annars hade den inte suttit där.
verktygsgurun: För att det skall bli "by the book" så skall fönstret monteras 70mm ovan en takpannerad. Det är ju lätt när det är ett takfönster skall installeras men inte lika lätt när ett gammalt takfönster skall bytas ut. Förr klädde man in fönstret med plåt som gick ut över takpannorna, nu gör man tvärtom att pannorna går ut över plåten. Detta gör det svårare vid utbyte av
olofh: Hej Skulle gärna få lite åsikter om vad som kan bli en snygg lösning. Har tagit upp hål i fasaden och satt in en altandörr så nu är det slutfinishen som saknas med hur smygen på utsidan ska fixas till. Vanliga är väl plåt från karm ut till ytterkanten. Hos mig är detta avstånd ca 15-20cm så blir ju rätt mycket plåt som kommer synas. Finns det några alternativ? Putsa upp den
JPM: Det heter hylsmutter som du ska fråga efter, en välsorterad låssmed har det!
Mikael_L: Varför pardörrar för en så smal öppning? Är det inte lika bra att klämma dit en vanlig enkeldörr? Välkommen till forumet. :)
seniorkonsult: Borsta, slipa av, bättra med grundolja och bättra på målningen...med likadan färgtyp som ursprunglig. Det fanns ingen bild...
annbeate: Hei Demmpa, ja. Vi har nå smertelig fått erfare at man skal være veldig noggran med valg av fönster. Det er svårt, for de ser helt ok på bild fra produsenten. Da ser man verken metall listen eller at spröjsen ser så falsk ut. Vi driver ikke byggnadsvård og kan godta falsk sprös som er limt på begge sider av ytterfönsteret, men ikke en avtagbar spröjs som dessuten er skikkelig ful
mexitegel: [citat] Jag tolkar det som att det finns ett behov av att byta fönster på huset i övrigt? Då skulle jag bytta toafönstret för att på sikt få likadana fönster i hela huset. Som GoFotit är inne på så är det svårare att byta i badrummet i efterhand med tanke på tätskikt och kakel och annat.
markus77: Tack för tipset. På deras hemsida står det: "Får man ta eller köpa slängda saker? Svar: Det är förbjudet att föra med sig föremål från SÖRAB:s anläggningar. Det går inte heller att köpa föremål som slängts på våra anläggningar. I stället för att slänga bra saker kan man lämna in dem i second handbutiker! Titta under "Second handaffärer" i Gula sidorna om det finns
zinken86: [citat] Tackar så mycket för den utförliga och fina beskrivningen! det blir till att göra en egen ändå, kollade på dörrfönster som mexitegel tipsade om, men det var så svårt att hitta nåt vettigt som passar med det storlek som jag vill ha, dessutom är dom rätt dyra. då kommer jag nog väldigt billigt undan om jag gör en egen som du beskrev det.
Charlie2: Jag hittade raka neutrala på varbergs trä. Kolla deras hemsida. Snabb lemerans till dörren om det är standardmått.
hama65: Lysande! Tack. Beställde från Leif, dom var dyr 17,25 styck :(
ampz2: Byggåtervinningen kanske kan vara en chansning som ger utdelning till ett bra pris? Utbudet hos byggåtervinningsföretagen varierar. Vissa har enorma lager. Andra är är sämre. Vet inte hur det ser ut där du bor. Hur är skicket på det gamla fönstret? En finsnickare kan renovera gamla träfönster till riktigt fint skick igen.
ampz2: [citat] Ajdå... Men om man installerar en timer och temperatursensor, så att de används automatiskt varje vinternatt? Borde man inte kunna räkna in det då? Likaväl som man får räkna in annan helautomatisk men avstängningsbar aktiv utrustning såsom exempelvis frånluftsvärmepumpar. [citat] Jo, men för att det skall vara ekonomiskt meningsfullt så måste man ju lyckas trixa in dom i
ledstång: Ok. Tack. Men hur länge ska den ligga inne för att bli torr?
MathiasS: Detaljerade måttskisser kan man förstås få från alla tillverkare, användbart när man vill anpassa olika fönstertyper och storlekar till varandra.
Ludwig: Hur är det med dammlisterna? På plats, saknade eller felaktiga (dvs helt tätt mellan bågarna)? Jag får imma mellan vissa fönster om solen ligger på vissa årstider, trots att allt i teorin är rätt.. Inget som stör mig mer än att det irriterar lite att jag inte kan lösa det.
falkn: Det blir säkert bra. Annars finns ju sådana plugg som du själv länkade till, de funkar mycket bra i lättbetong p.g.a. sin större volym i förhållande till skruvdiameter, har själv använt sådana i lättbetong för att montera upp högtalare.
KnockOnWood: Det skall nog gå bra skall du se! Frisk vågat är hälften vunnet :)