Jag kör sticksåg, då kan man få till ojämnheter i väggen. Tog en 21 mm hyvlad list och limmade på baksidan av ett foder (det är bra att hyvla bort lite på fodret om inte baksidan är plan).

Om väggen inte är rak kan man fixera fodret med pålimmad list i lod där det skall sitta, sen ritar man med strykmått (eller en kloss eller ngt) av väggens profil. Sen sågar man till profilen. Finns nog bra beskrivningar/videos hur man för över en profil på nätet, tips någon?

/L

Larsa skrev:
Jag kör sticksåg, då kan man få till ojämnheter i väggen. Tog en 21 mm hyvlad list och limmade på baksidan av ett foder (det är bra att hyvla bort lite på fodret om inte baksidan är plan).

Om väggen inte är rak kan man fixera fodret med pålimmad list i lod där det skall sitta, sen ritar man med strykmått (eller en kloss eller ngt) av väggens profil. Sen sågar man till profilen. Finns nog bra beskrivningar/videos hur man för över en profil på nätet, tips någon?

/L
Låter ju som vettig metod om distanslisten är ganska tjock. Men som ganska oerfaren hemmasnickare, så får jag en känsla av att det borde bli ganska vingligt att såga foderlisten på högkant med sticksåg. Speciellt om man bara ska ha 5-10mm distanslist kvar, dvs totalbredden blir foderlist+5mm, det finns ju liksom inget kvar att stödja sticksågen på? Hur spänner du fast listen när du sågar?

Du får träna på skräpbitar. Sticksågen går att styra ganska noggrant om man har bra arbetsställning. Så se till att fixera arbetsstycket ordentligt med tvingar el dylikt, sen kör du försiktigt och håller koll på att sågen är i lod. Använd fria handen som mothåll genom att hålla i sågplattan och låta den glida utmed arbetsstycket.

Skall det vara en rak kil funkar ju sänksåg super, och annars är en bordssåg eller bandsåg ju toppen. Men stickisen räcker gott och väl.

Ok, tack för infon, ska försöka :)
Tidigare satt det en slät list från 50-talet som kunde sluka väldigt stora nivåskillnader jämfört med dagens. Det finns iofs en list idag som jag tror kallas för haklist. Den är liknande men betydligt klumpigare än de gamla listerna. Dom var nånstans mellan vanlig modern list och haklist. Men jag tror inte dom finns idag, eller - nån som vet?
Naturligtvis gick dom sönder när jag tog bort dom. Och efter att ha tagit bort masonit och tretex på olika ställen i samma rum och ersatt med gips, så har inte behovet av en slukande list minskat direkt...
Så alternativet är nog distanslister, men det är ett antal dörrar det gäller... :|

Är det klackfoder som du kallar haklist.

Klackfoder går ju direkt att såga eller hyvla snett.

Protte

Ja jag trodde det hette så, har tidigare sett det kallas haklist, men tydligen är klackfoder vanligast ser jag nu.
Mina gamla lister från 50-talet såg nästan ut som ett klackfoder. Men båda sidor var sluttande mot dagens vinkelräta. Om nivåskillnaden vägg-karm varierar efter t.ex en karmsida, så kommer ju listen att vridas för att följa karm och vägg. Och jag inbillar mig att den vridningen syns mycket mer om det är vinkelräta sidor på listen. Det är ju t.ex. inte så snyggt om listens yttre hörn hamnar utanför inre kanten, som det kan bli om avståndet vägg karm blir större än vad klackfodret klarar.
Att kilkapa ett klackfoder låter ju som en bra ide´ om t.ex. väggen inte är i lod. Men det är svårare om nivåskillnaden varierar fram och tillbaks. Karmen är ju rak. Kan en variant vara att bygga på dörren med en "för stor" salningslist och sen använda klackfodret bakvänt med den höga delen mot väggen, som man sedan anpassar med t.ex. en sticksåg mot väggens ojämnhet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.