18 021 läst ·
5 svar
18k läst
5 svar
Montera dörr+sidoljus
I vår har vi tänkt att montera vår nya ytterdörr, tillsammans med ett nytt sidoljus. Dörren är inhandlad, men ännu inte sidoljuset. Jag funderar dock lite på montaget...
Jag har förstått så långt att man skruvar fast dörrkarmen i sidoljuset "stumt" eller ojusterbart (stämmer detta?) med lite drev mellan. Sedan fäster man gångjärnssidan i regel med karmskruv.
Hur gör man sedan när man fäster sidoljus-sidan? Nu har jag ju inte sett sidoljuset, men man lär väl inte komma åt att sätta karmskruv i det, mot regeln?
Jag tänker kanske inte hela vägen... Hjälp mig
Jag har förstått så långt att man skruvar fast dörrkarmen i sidoljuset "stumt" eller ojusterbart (stämmer detta?) med lite drev mellan. Sedan fäster man gångjärnssidan i regel med karmskruv.
Hur gör man sedan när man fäster sidoljus-sidan? Nu har jag ju inte sett sidoljuset, men man lär väl inte komma åt att sätta karmskruv i det, mot regeln?
Jag tänker kanske inte hela vägen... Hjälp mig
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Man kommer ju inte åt med maskin/skruvdragare när man skruvar dit sidoljuset utan man får använda T-nyckeln eller spärrskaft och skruva med.
Sidoljus och karm skruvar man ihop stumt men inget drev emellan utan lägg två strängar byggfog och skruva sedan ihop. Kolla noga så inte skruven går iför långt i sidoljuskarmen för du kan träffa glaskassetten.
Sidoljus och karm skruvar man ihop stumt men inget drev emellan utan lägg två strängar byggfog och skruva sedan ihop. Kolla noga så inte skruven går iför långt i sidoljuskarmen för du kan träffa glaskassetten.
Vad använder man för att skruv till att fästa karmen i sidoljuset lämpligast? Är både karm och sidoljus förborrade för karmhylsa/skruv? Hittar inget om hur det är gjort på sidoljus från Skånska byggvaror, bara att dörrkarmen är förborrad.
Jag fäste dörrkarmen i sidoljuset med karmhylsor 60 mm långa som var gängade hela vägen. Å så körde jag med karmhylsor och skruvar till dem mot reglarna på sidorna.
Funderar lite på hur man ska göra mellan karm och vägg nu, läste att man skulle sätta i bottningslist och foga med diffusionstät fog. Är ju i ett hus byggt -75 så ytterdörren som satt där innan var det ju inte tätat med något under dörrfodren. När jag var till lokala Optimera butiken så föreslog de istället att man skulle täta med tejp bara runt karmen. Duger det eller måste man köra med bottningslist och fogmassa?
Funderar lite på hur man ska göra mellan karm och vägg nu, läste att man skulle sätta i bottningslist och foga med diffusionstät fog. Är ju i ett hus byggt -75 så ytterdörren som satt där innan var det ju inte tätat med något under dörrfodren. När jag var till lokala Optimera butiken så föreslog de istället att man skulle täta med tejp bara runt karmen. Duger det eller måste man köra med bottningslist och fogmassa?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden