V
viktorj: Klart snyggast med putsning om med lyckas få till de..
5 svar · 4,1k läst
·
D
DIY_freak: Med anledning av en olycka som hände i helgen, så kan det ju finnas alla anledning att se över så man har härdat/laminerat glas i sina dörrar, även inomhus tydligen. Gäller BBR 8:353 även glasdörrar inomhus?
0 svar · 1,3k läst
M
morrekuling: Hej! Jag har exakt likadana fönster som inte går att öppna. Jag får ta en mejsel på utsidan och kränga hela baletten åt sidan. För mig så har själva fönsterkarmen blivit lite sned. Men det borde gå att öppna men då såg jag att när man har handtaget öppet så glappar själva öppnings stången under fönstret. Jag skall kapa på ena sidan något så det går att öppna. Löste du
3 svar · 5,4k läst
·
B
Bubblaren: Nu har jag inget att säga om Traryd eller SP. Du har möjligen inte kikat på H-fönster "Lysekilsfönstret". Jag har bytt en del fönster till det och jag är mycket nöjd, kan tillägga att det handlar om Alufönster i mitt fall. Snickaren som satte in min andra omgång menade att det är "riktiga" aluminium fönster där det sitter en träinsida på en aluminium ram. Enligt honom brukar det
18 svar · 25,6k läst
J
jonatannn: Skall renovera badrum och behöver en snabb leverans på ett överkantshängt fönster i måtten B 80 cm H 40 cm. Alla har nästan en leveranstid på 4-6 veckor och jag behöver något som går fortare... Förslag tack!
0 svar · 2,0k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Såna här cafegardiner kan väl vara en bra början [bild] Om man är inne och ställer sig upp ser man ut, men utifrån ser man egentligen bara taket där inne. För lokalen ligger väl lite högre än marken/trottoaren utanför?
2 svar · 3,1k läst
·
N
noh8: ja det var ju förstås ett intressant alternativ. Annars tycker jag alla ytterdörrar som jag hittar har måtten 80x190 eller 100x210. Är man som jag drygt 1,9 vill man ju ha så få ställen som möjligt som inte är fullhöjd.
3 svar · 2,2k läst
P
Plippy: Jag bor i ett trähus från 1906 på 300 kvm med modest isolerade väggar, orginalfönster til 60 - 70 %. I en fjärdedel av huset så var det englasfönster och inga små torparfönster direkt. Resten hade tidigare ägare satt in innerfönster på. Jag har kompletterat innerfönstren (bevarat ursprungliga fönster), isolerat (inte för mycket) på vinden och ändrat från elvärme till Nibe
17 svar · 17,2k läst
F
fremar: Hej Jag funderar på att byta ut handtagen på våra innerdörrar och tänkte byta till dessa http://www.hoppe.com/in/en/p/LUXEMB?query=:sortcode:category:ITG Det jag är lite fundersam är om de kommer att passa, har vanliga vita dörrar med tre speglar. De handtagen som sitter på nu har ca 28 mm mellan skruvarna och enligt bilden med mått på hoppe.com verkar måtten där vara 38 mm? Ca 38 mm
0 svar · 1,4k läst
P
Pumba: Hej. Har nyss byggt hus och har en del större fönster, vi valde en stor tomt med skog bakom i hopp om att det skulle vara något sånär insynsskyddat. Dock så håller grannungarna på med en massa grejer som de inte vill att deras föräldrar ska se, vilket då tydligen är lämpligast att göra precis i skogen bakom vårt hus, sen skiter de ju även i om det nu skulle vara våran trädgård
0 svar · 1,4k läst
N
Nordis123: Ok det lät ju inte kul.
2 svar · 1,1k läst
K
katten12: Vet inte hur den är utomhus men juag hade en sådan dörr inomhus i min hyreslägenhet. Den är bra ljudmässigt och tål en del stryk inifrån iaf. Och den jag har går lätt igen kärvar inte eller så.
1 svar · 4,0k läst
Larsa
Larsa: Jag fäster alltid smygen i karmen. Antingen med frästa spår (kan man göra själv) eller med plugg (använd pluggmarkörer). Sen kör jag med kilar (parvis) för att få smygen 90grader mot fönstret. Skruva rakt igenom smyg och kilar i utkanten av smygen. Det räcker med ett par skruvar per smyg på normalstora fönster, 3-4på dörrar och stora fönster. Fodret fixerar allt.... Jag har mdf
8 svar · 13,7k läst
·
V
V1K1NG: några glaslister har blivit förstörda och jag orkar inte slipa och måla om tips på butiker som säljer plastlister så man slipper underhålla? [bild] [bild]
0 svar · 5,6k läst
·
F
Fredrik Å: Min far släppte ner en wire i sitt system. När wiren kom igenom knöt han fast en rejl bit lakansväv och drog rakt igenom rören. Det som kom ut och landade på golvet vill jag inte ens beskriva. Om det är talriksventiler skulle jag byta till moderna Fredrik
7 svar · 8,1k läst
F
frippes: Hej, Har lite dörrar jag tänkte byta, huset är från 1959 så det är den gamla standarden. Det finns ju dörrar av gammal standard att beställa men mina mått stämmer nästan fullständigt. Dock med ett undantag, nuvarande dörrarna är 35mm tjocka. Vilket inte direkt stämmer överens med de nya dörrarna som tydligen är 40mm tjocka. Är det någon chans att lösa detta eller blir jag
0 svar · 1,5k läst
S
sunsnow74: Info: Slogs ihop 1995 med elitfönster och myresjöfönster? http://bibweb.hh.se/byggdok/detailed_record.lasso?id=84476
3 svar · 14,7k läst
·
D
Dea_34: Har ett 60-tals hus med tegel in och utvändigt (stenull mellan som isolering). Fönsterkarmarna är satta i teglet och drevade med fårull... problemet är att det inte är särskilt lufttätt längre. På några fönster som jag renoverat (trärent och ny systemmålning) passade jag på att plocka bort täcklisten som sitter på karmens ytterkant, tog bort fårullen och drevade om med ESSVES
0 svar · 5,4k läst
·
D
Drömhus2012: Jag tror att jag hade sådana fönster i en lägenhet jag bodde i när jag var i 20årsåldern, har för mig att det var ett eller två dräneringshål ifrån rännan ut på fönsterblecket. Det kan inte vara så att det är igenmålat eller tätt på något annat vis?
1 svar · 2,5k läst
·
H
hugoa: Tack för tipset! Estetiken är inte så viktigt, det får bli som det blir. Dörren är ganska sargad, så vi kommer nog byta den om några år hursomhelst.
2 svar · 14,4k läst
MaZtoR
MaZtoR: Vi har vid 2 tillfällen köpt polska träfönster med speciallmått från vår lokala bygghandel. Så det behöver inte vara jobbigare än att beställa fönster från någon annan leverantör.
5 svar · 7,0k läst
V
verktygsgurun: [citat] Samma priser enligt tillverkarens prislistor. Däremot kan det nog skilja mellan återförsäljarna beroende på vilka avtal de har kunnat teckna med tillverkaren.
5 svar · 10,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag tror att sovrumsfönster skall kunna användas för utrymning. Och oavsett regler vore det väl skönt att kunna hoppa ut genom fönstret om det brinner i vardagsrum/kök/hall. Men till trådens fråga: Det är klart att glaset är större på ett fast fönster än på ett öppningsbart. Fönsterbågen måste ju få få lite plats också. Fast fönster = ingen karm = större glasmått.
6 svar · 2,6k läst
Y
Yrrol: Har bevittnat fönsterbyten till hela kvarter med fönster från olika tillverkare. Och detta uppstår rätt ofta, i olika nivåer. Minns inte vilken tillverkare som sa vad, men den ena skickade med någon form av servett och menade på att det var en hinna man kunde torka bort. Ett annat kvarter fick beskedet att det är så det första året. Utöver det har jag också läst på forum om
7 svar · 4,3k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: En dörr kan ju bara vara hälften så rolig. ;) Lampknappen sitter på insidan så den spelar ingen roll. Tror jag vänder den för det KoW skriver låter vettigt, då blir det inköp av två olikhängda dörrar, kanon!
5 svar · 2,1k läst
·
Nimajneb
Nimajneb: Är det dörrbladet, karmmåttet eller hålet som har dom måtten?
3 svar · 1,3k läst
K
Klicka: Men invändigt ska det ju vara diffusionstätt. Alltså bottningslist och fog.
13 svar · 5,7k läst
·
M
M.Kristensen: Googla på plåtgrossisten där kan man beställa måttanpassat via nätet
13 svar · 14,5k läst
·
P
pushroads: Behöver få tag på dessa profiler till mina skjutfönster! Någon som vet vart man kan inhandla dom?
0 svar · 6,3k läst
·
A
Annyy: Ullberg har rätt, så jag kan ju inte ha varit så otydlig...;) jag vill byta för att sjutillhållarlåset är säkrare. Att köpa nytt lås kostar ju ett par tusen..... den ena dörren är en mellandörr och där behövs ju inte så "kraftigt" lås, men den yttre dörren kan ju gynnas av att ha något lite bättre Tydligt nog nu?
12 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.