Håller på att renovera fönster, kopplade 2-glas från 70-talet. Får bort alla fönsterrutor i ytterbågen utom den nedersta som verkar sitta fast i en metallist i nederkant. Någon som har tips hur jag ska få bort den? Mera våld? Måste hela metallisten bort? Listen sitter som berget och då blir det mycket fula märken på fönstret...
 
Drövel skrev:
Håller på att renovera fönster, kopplade 2-glas från 70-talet. Får bort alla fönsterrutor i ytterbågen utom den nedersta som verkar sitta fast i en metallist i nederkant. Någon som har tips hur jag ska få bort den? Mera våld? Måste hela metallisten bort? Listen sitter som berget och då blir det mycket fula märken på fönstret...
Blir nog svårt att få svar utan bild tror jag
 
Om det är som på våra fönster gör du så här:

Ta bort allt kitt och alla stift runt glaset.

Ta bort de spikar som håller blecket i bågen, obs det är aluminiumspik som är lätt att nypa av. Använd liten bra hovtång.

När du fått ut alla spikar lyfter du ur rutan med blecket kvar på, det sitter nog inget kitt mellan båge och bleck.

Värm hela längden på baksidan av blecket ordentligt med varmluftspistol och dra av det försiktigt med början i ena kanten. Värmer man ojämnt så kommer man troligen att dra loss ett hörn på glaset.

Rensa ur falsen på blecket när du fått loss det genom att värma ännu mer och skrapa ur med lämplig sak, tex skruvmejsel.

Återanvänd spiken om det går, jag har inte hittat den typen någonstans.

Tänk på att när du kittar sedan, ska du bygga en liten kant som leder in vatten på blecket annars kommer det rinna ner i skarven mot undre delen av bågen, inte bra.

Använd riktigt linoljekitt (typ danalim 682 eller större burken 683) så går det att renovera igen.. Eller det går lättare i vilket fall! ;-)

Lycka till, lägg gärna in en bild på blecket så alla andra får se hur det ser ut.
 
Redigerat:
2013-09-01 09.51.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för uttömmande svar! Har tagit bort blecket nu. Kamspiken satt mycket hårt så glaset gick sönder... Får träna mer på nästa båge. Borde gå utan att förstöra glaset.
 
Alltid kul att kunna hjälpa till! :-)

Men hur bar du dig åt? Om du drar ur spiken " längs med" blecket så ska du nog inte riskera att förstöra rutan.

Lätt för mig att säga, vi gjorde också sönder en i samband med borttagandet av det där blecket.. Resterande 20 gick dock bra! ;-)

Ett tips är att om man ändå gör i ordning fönstren så kan man passa på att sätta in energiglas i innerbågen. Det gör stor skillnad för en liten kostnad och jobbet är ju inte svårare om man ändå har ur glaset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.