Ja, som rubriken säger, hur vet jag vilka lister vi ska ha till våra fönster?
Finns det någon bra sida?
De är från 50-talet. Den där stora sorten som mest finns i gamla lägenheter egentligen. Som man sno runt för att putsa och som man öppnar i underkant och lyfter upp och delar på för att putsa mellan.
När vi flyttade hit fanns det inga lister. Stod man mellan fönstret i köket och vardagsrummet blåste det i håret.
Vi köpte vad vi trodde var rätt, och det kanske det var, men det höll inte tillräckligt tätt så senaste åren har vi också haft fönstertejp vintertid. Men det är ju lite surt att inte kunna öppna fönsterna alls då.
Så hjälp. Hur tar jag reda på vilka lister jag behöver? För nu är det dags att byta!
Finns det någon bra sida?
De är från 50-talet. Den där stora sorten som mest finns i gamla lägenheter egentligen. Som man sno runt för att putsa och som man öppnar i underkant och lyfter upp och delar på för att putsa mellan.
När vi flyttade hit fanns det inga lister. Stod man mellan fönstret i köket och vardagsrummet blåste det i håret.
Vi köpte vad vi trodde var rätt, och det kanske det var, men det höll inte tillräckligt tätt så senaste åren har vi också haft fönstertejp vintertid. Men det är ju lite surt att inte kunna öppna fönsterna alls då.
Så hjälp. Hur tar jag reda på vilka lister jag behöver? För nu är det dags att byta!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Först och främst måste ni dreva, alltså isolera springan mellan fönster och vägg. Det är därför det blåser.
Sen tar ni vilka lister (foder) som helst. Mitt tips är att ta några ni tycker är snygga.
Sen tar ni vilka lister (foder) som helst. Mitt tips är att ta några ni tycker är snygga.
Inte för att vara taskig, jo, just därför, jag tror du läst lite för fort, jag tror men vet inte säkert, tätningslister är nog vad ts är ute efter.hantverkare1 skrev:
Jag gissar att ts redan har foder och fönsterbräda, så en vanlig p-list kanske kan duga? det står även på dem hur de skall monteras och vilken glipa man bör lämna.
Produkter som diskuteras: "p-list"
Tätningslist P-profil brun EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
61 kr inkl moms
Läs mer
Man måste ta varje tillfälle i akt att hacka på andra, det jobbiga är ju att jag kan ha tolkat fel!hantverkare1 skrev:
Men då får jag väl bjuda på ett "hack" tillbaka.
"Felfri Dalmas"
Det kan vara så att dina fönster är för täta, att det blir större glipor om listen inte är rätt för just det fönster du vill täta, det finns en uppsjö av olika lister (tätningslister), ibland kan det vara så att man måste "släppa" fönstret lite för att inte trycka ihop listen för mycket, en ihoptryckt list fungerar sämre än en som sitter "fjädrande" om du förstår vart jag vill komma.
Sedan finns det lister som skall pressas ihop helt för att fungera.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Jag känner mig kränkt. Aftonbladet är kontaktade.Pagno skrev:Inte för att vara taskig, jo, just därför, jag tror du läst lite för fort, jag tror men vet inte säkert, tätningslister är nog vad ts är ute efter.
Jag gissar att ts redan har foder och fönsterbräda, så en vanlig p-list kanske kan duga? det står även på dem hur de skall monteras och vilken glipa man bör lämna.
Precis, man måste välja list med list.Pagno skrev:Det kan vara så att dina fönster är för täta, att det blir större glipor om listen inte är rätt för just det fönster du vill täta, det finns en uppsjö av olika lister (tätningslister), ibland kan det vara så att man måste "släppa" fönstret lite för att inte trycka ihop listen för mycket, en ihoptryckt list fungerar sämre än en som sitter "fjädrande" om du förstår vart jag vill komma.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Listigt😳
Tog någon vecka men nu har jag tagit några bilder. Vet inte hur jag ska ta för att ni ska se vilka lister som behövs.
Bild från när vi precis hade grundmålat.
Och två bilder tagna inifrån.
Bild från när vi precis hade grundmålat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och två bilder tagna inifrån.
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto