nikasp
Jag såg det först senare. Hoppas ni får till något men jag vet av erfarenhet att det är ett helsike och kamp för varje liten grej sen byggherrens interimsstyrelse lämnat över till föreningen (Skanska-hus med bl.a. värdelösa automatiska dörrar till garage som ofta krånglade och stod öppna eller vägrade öppna).

RoTe skrev:
Ursäkta men jag pratar om att hänga om dörren så den öppnar utåt men åt andra hållet...

RoTe
nikasp skrev:
Jag såg det först senare. Hoppas ni får till något men jag vet av erfarenhet att det är ett helsike och kamp för varje liten grej sen byggherrens interimsstyrelse lämnat över till föreningen (Skanska-hus med bl.a. värdelösa automatiska dörrar till garage som ofta krånglade och stod öppna eller vägrade öppna).
Fast dit har vi inte kommit än, byggherren ansvarar för hela huset fortfarande.

Är i branschen så jag kan förklara hur detta kan hända och har blivit en mer praxis idag.

De som skall kontrollera att nya byggnader uppfyller myndighetskraven som ställs är okunniga men vissa struntar också i detta. Oavsett om detta gäller brandkrav eller inte.

Det hela smittar av sig när varken Länsstyrelsen eller Boverket kontrollerar om kommuner eller andra utsedda inte själva kontrollerar att kontrollerna görs eller görs rätt.

Detta brukar lysa igenom kraftigt på stora offentliga nybyggen, ta Mall Of Scandinavia som exempel...

Ofta är det kommunerna som avgör, men de sitter så gått som alltid i en jävsituation när någon vill bygga i kommunen.

Sorgligt men sant:thumbdown:

sune73 skrev:
Det hela smittar av sig när varken Länsstyrelsen eller Boverket kontrollerar om kommuner eller andra utsedda inte själva kontrollerar att kontrollerna görs eller görs rätt.
Man förstår att det blir väldigt dyr byråkrati när man ska låta Boverket kontrollera att kommunerna kontrollerar att den som kontrollerat brandutrymningen gjort sin kontroll på rätt sätt...:x

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.