RoTe
Jag flyttade nyligen till en nyproducerad bostadsrätt i ett hus byggt av Veidekke. Vad tycker ni om denna lösningen?

https://www.instagram.com/p/BR-vDqyAewo/

Det är alltså en dörr som separerar hissen med trapphuset och när man öppnar dörren från hissen så kommer man inte ut ur entrédörren då dörren från "hissrummet" täcker entrédörren... Byggherren Veidekke hävdar att det är av brandsäkerhetsskäl man har dörren där. Men hur i h-vete är det brandsäkerhet när man måste slita igen dörren (dörröppnaren håller emot oavsett om man öppnar själv eller med dörröppnaren)??? Börjat det brinna finns det en teoretiskt risk att entrédörren blockeras av dörren från hissen.

Veidekke vägrar att inse att detta ens är ett problem och dom hävdar att jag är den enda som klagat... Huset består av tre trapphus varav två har denna lösningen och det tredje saknar denna vägg/dörr helt och har således hiss och trapphus i samma "rum".

Hur f-n har man tänkt här och hur kan det vara lagligt?

Man utgår nog från att om det börjar brinna ska man inte använda hissen. Det vet ju alla, eller?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Håller med om att eftersom man inte åker hiss vid brand är det nog inget praktiskt problem. Dörren är nog där för att sektionera trapphuset i olika brandzoner. Det bör ha gjorts en brandskyddskontroll som kontrollerar att huset uppfyller norm vad gäller brandsäkerhet.

engs
Även om det inte är ett brandskyddsproblem så verkar det vara lite hål i huvudet. Hur kan man inte ha sett missen redan på ritningsstadiet? Ta upp det med föreningsstyrelsen så får de trycka på leverantören istället, tror det "tar" lite mer än när en enskild person gör detsamma.

Angående att inte ta hissen när det brinner, det kan ju befinna sig folk där när det inträffar, eller att någon råkar komma åt dörröppnarknappen från trapphuset när man är på väg ut.
Eller det kanske finns någon funktion som blockerar dessa om larmet går? (dvs blockerar knappen från att öppna dörren).

Redigerat:
nikasp
De som ritar hus verkar ha det lika stressigt som på många andra jobb så det blir inte helt optimalt alla gånger. Vi hade något liknande från garage i bottenplan in i trapphus. Dörren med öppnare från garaget smällde i den dörr som ofta stod uppställd in till förråden i samma plan. Det slutade med lite antihalkpluppar med reflex som visade hur garagedörren öppnas och sen blev det case closed.

Ditt fall kanske inte är så farligt men irriterande att behöva vänta på dörröppnare nr 1 när man ska ut.

2st armbågskontakter, är det dörrautomatiker på båda dörrarna?
Är det olika brandceller och därför det måste finnas en dörr där?
Hängningen på dörren kan diskuteras men de bör (skall) vara utåtgående enligt gällande bestämmelser.
Det är nog snarare en arkitekt som är ansvarig än byggaren.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser väldigt krångligt ut att försöka komma ut med barnvagn eller rullstol, från det huset.
Är nog feltänk från arkitekten men skall givetvis ändras för att fungera smidigt.

Skulle inte förvåna mig om dörrarna från början gått på andra hållet när man ritade bygget, sedan har kanske ev. utrymningskrav påtalat att de bör gå utåt eller så kanske dörrpartiet monterades en måndagsmorgon av ett par trötta byggnadsarbetare på fel håll :)

Avskiljningen är säkert där just p.g.a brandskyddskrav där trapphus och hiss skall vara åtskilda, sedan har man löst det väldigt dumt med dörrarna monterade alldeles för nära varandra. Det är svårt nog som gående att ta sig ut, med tanke på rörelsehindrade blir det ju riktigt jobbigt.

Säg att en brand inträffar och trapphuset börjar fyllas med rök, panikslagna människor springer nerför trappan på väg ut med begränsad sikt och då kommer personer som åkt hissen ner och slänger upp dörren mitt framför dem med risk för personskador och ytterliggare panik.

Jag hade nog kontaktat styrelsen i första hand och brandskyddsmyndigheten

RoTe
1. Vad är det som säger att man inte kommer ut från hissen och möts av brandrök?

2. Ni skriver brandkrav, varför saknar då ett trapphus helt denna vägg och dörr?

3. Varför hänger man inte dörren så att den öppnas mot trappen istället och eventuellt springande människor påväg ut kommer då att trycka igen dörren istället!

4. Byggherren "äger" huset och föreningen i två år från inflytt och byggherren vägrar ändra på dörren utan hänvisar till att vi själva får bekosta det när vi själva bildat en styrelse och tagit över driften av huset.

Jag har kontaktat räddningstjänsten i kommunen och tänker gå till botten med det här. Det finns för många frågetecken!

nikasp
Det där är nog rätt även om det blir trångt. Inåtgående dörrar är nog inte så bra om t.ex. sikten är dålig och handtagen är heta. Vid snabb googling så ska dörrar gå utåt i utrymningsriktningen.

"Utformning av utrymningsvägar
Allmänt råd
Utrymningsvägar bör ha en fri bredd på minst 0,90 m. Dörröppningar bör ha en fri bredd på minst 0,80 m.
Dörrar
Dörrar som ska användas för utrymning ska vara utåtgående i utrymningsriktningen.
Allmänt råd
Dörrarna bör placeras så att de i öppet läge inte hindrar utrymning för andra personer.
Dörrar som ska användas för utrymning ska vara lätta att öppna och passera. Allmänt råd
Dörrar bör kunna öppnas utan större tidigare kunskap om hur detta ska ske. Dörrar bör kunna öppnas med ett trycke som trycks nedåt eller genom att dörren trycks utåt."

Lite svar på frågorna:

1. Naturligtvis kan du även stöta på rök när du kommer ut från hissen, det var bara ett exempel - skulle tro att rök även där skulle bidra till paniken.

2. Det kan jag inte svara på utan att hur det andra trapphuset är utformat. Är det exakt likadant med samma planlösning ?

3. Som förra inlägget skriver så borde de gå utåt men samtidigt blockerar de utgången så frågan är hur det egentligen varit tänkt, har man på något sätt flyttat på dörrpartiet av någon annan anledning och inte tänkt ordentligt ?

4. Då byggherren äger huset är ju ansvaret hans, förutom räddningstjänsten så kan du nog kontakta kommunen för att kolla så att tillgängliget och användbarhet stämmer med boverkets regler - de brukar vara hårda med nybyggen.

Jag tror du även kan få ut ritningar på huset från kommunen när det söktes bygglov, vissa kommuner har så du kan hämta dem direkt via hemsidan andra får man begära ut dem som papperskopior. Där går säkert att se hur det egentligen är ritat och om något inte stämmer.

RoTe
nikasp skrev:
Det där är nog rätt även om det blir trångt. Inåtgående dörrar är nog inte så bra om t.ex. sikten är dålig och handtagen är heta. Vid snabb googling så ska dörrar gå utåt i utrymningsriktningen.

"Utformning av utrymningsvägar
Allmänt råd
Utrymningsvägar bör ha en fri bredd på minst 0,90 m. Dörröppningar bör ha en fri bredd på minst 0,80 m.
Dörrar
Dörrar som ska användas för utrymning ska vara utåtgående i utrymningsriktningen.
Allmänt råd
Dörrarna bör placeras så att de i öppet läge inte hindrar utrymning för andra personer.
Dörrar som ska användas för utrymning ska vara lätta att öppna och passera. Allmänt råd
Dörrar bör kunna öppnas utan större tidigare kunskap om hur detta ska ske. Dörrar bör kunna öppnas med ett trycke som trycks nedåt eller genom att dörren trycks utåt."
Ursäkta men jag pratar om att hänga om dörren så den öppnar utåt men åt andra hållet...

RoTe
NetNut skrev:
Lite svar på frågorna:

1. Naturligtvis kan du även stöta på rök när du kommer ut från hissen, det var bara ett exempel - skulle tro att rök även där skulle bidra till paniken.

2. Det kan jag inte svara på utan att hur det andra trapphuset är utformat. Är det exakt likadant med samma planlösning ?

3. Som förra inlägget skriver så borde de gå utåt men samtidigt blockerar de utgången så frågan är hur det egentligen varit tänkt, har man på något sätt flyttat på dörrpartiet av någon annan anledning och inte tänkt ordentligt ?

4. Då byggherren äger huset är ju ansvaret hans, förutom räddningstjänsten så kan du nog kontakta kommunen för att kolla så att tillgängliget och användbarhet stämmer med boverkets regler - de brukar vara hårda med nybyggen.

Jag tror du även kan få ut ritningar på huset från kommunen när det söktes bygglov, vissa kommuner har så du kan hämta dem direkt via hemsidan andra får man begära ut dem som papperskopior. Där går säkert att se hur det egentligen är ritat och om något inte stämmer.
2. Nej det trapphuset är mycket större och betjänar fler lägenheter.

4. Kommunen får bli nästa steg, brandförsvaret jobbar med frågan nu.

RoTe skrev:
Ursäkta men jag pratar om att hänga om dörren så den öppnar utåt men åt andra hållet...
Håller med dig det löses väl ganska enkelt med en vänsterhängd dörr.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.